Snowstar Records bestaat 15 jaar en dat werd vrijdag in Vera gevierd met optredens van I Am Oak, Kim Janssen en de Groningse folkband Town of Saints. Town of Saints bracht in oktober de nieuwe plaat Celebrate uit en toerde de laatste maanden door Duitsland en Nederland. Met inmiddels drie albums op zak staat de band vanavond voor de vijfde keer in Vera om de toer waardig af te sluiten. De vrolijke, nieuwe folktracks van vanavond worden afgewisseld met bekendere liedjes en betoveren het publiek al vanaf de eerste minuut.

Heta in vorm

De band staat met de vaste formatie van Heta Salkolahti en Harmen Ridderbos op het podium, samen met twee gitaristen en een drummer. Het publiek is al warm gedraaid met de optredens van I Am Oak en Kim Janssen, maar het openingsnummer van de band, met de herkenbare Town of Saints-sound, bezorgt het publiek meteen kippenvel. Vooral de klanken van de viool komen vanavond schitterend tot hun recht en met verschillende intro’s, solo’s en het zingen van de tweede stem laat Heta als kloppend hart van de band horen dat ze in vorm is.

De band wisselt in Vera nieuwe liedjes van het album Celebrate af met bekendere liedjes van eerdere platen. De tracks klinken zowel harmonieus en breekbaar als vrolijk en folky: een aantal heeft een mooie opbouw: ze beginnen met slechts de viool, tweestemmige zang en gitaar, totdat de drums en de andere gitaren invallen en er ineens een rijker geluid klinkt. Er is weinig onderling contact tussen frontleden Heta en Harmen, maar in de meer uptempo liedjes dansen beiden enthousiast op het podium en zorgt de band er zo gezamenlijk voor dat het optreden swingt en rockt.

Town of Saints

Town of Saints

Rising up tomorrow

Het nieuwe album gaat over het menselijk gedrag rondom het einde der tijden. Dit hoor je terug in het nieuwe liedje Rise Up, dat vierstemmig wordt gezongen. Met nummers als deze klinkt de band optimistisch en heeft een vaart die een beetje doet denken aan de sound van folkbands als First Aid Kit. Naarmate het optreden vordert klinkt Town of Saints rauwer. De band speelt een liedje van The First Wolf, sluit af met Rocky Top van The Osborne Brothers en dan is het alweer tijd voor de afkondiging. Dit optreden verveelt in elk geval niet en smaakt naar meer hartverwarmende ´folk rock from the North´.

I am Oak

I am Oak

I am Oak