Donderdag stond de Canadese indiefolkband Great Lake Swimmers voor de vijfde keer op het podium van Vera. Met veel materiaal van het recent verschenen album, een nieuw maar toch ook vertrouwd geluid, en met in het voorprogramma een mooie set van I Took Your Name, het soloproject van Groninger Chris van der Ploeg.

Het is inmiddels alweer een paar jaar geleden dat de band rond frontman Tony Dekker de stad aandeed. Maar het uitkomen van de plaat The Waves, The Wake is een mooie aanleiding voor een hernieuwde kennismaking. Het is de zevende studioplaat die de groep uit het Canadese Ontario heeft uitgebracht. Op het album is het traditionele instrumentarium van Great Lake Swimmers – acoustische gitaren en banjo – ingewisseld voor een breder spectrum aan instrumenten. Hierdoor is het geluid van de band op de plaat wat veranderd, al blijft de wat zachtzoete stem van Tony Dekker.

Ook donderdag in Vera staat hij ook weer nadrukkelijk centraal, terwijl de nieuwe nummers toch vooral in de traditionele bezetting met gitaren en banjo worden uitgevoerd. Wel is er ondersteuning van keyboards. Great Lake Swimmers brengt ons veel van de nieuwe plaat, afgewisseld met een paar oude nummers. De zaal is halfvol, maar wie er is dringt naar voren om niets te missen. De sfeer is los en goed, en Dekker – met Nederlandse voorouders – toont zich een sympathiek en welbespraakt gastheer.

Great Lake Swimmers

Great Lake Swimmers

In het voorprogramma een band uit de stad met langjarige banden met de hoofdact:  I Took Your Name is namelijk de band van voormalig Audiotransparent-gitarist Chris van der Ploeg. Hij speelde jaren geleden al met die band in het voorprogramma van Great Lake Swimmers en nu zijn ze herenigd.  I Took Your Name is wel heel anders dan Audiotransparent. Met minimale middelen - gitaar, contrabas en harmonium - altijd een mooie toevoeging aan popmuziek, worden kleine liedjes gebracht die Van der Ploeg normaal gesproken voornamelijk in huiskamers ten gehore brengt. Hij is dan ook blij verrast met het muisstille publiek dat zijn set welwillend ontvangt.

I Took Your Name

I Took Your Name

I Took Your Name