De VERA Container Concerten zijn sinds jaar en dag een bekend fenomeen op Noorderzon. De twintig minuten durende concerten bieden opkomende acts de kans om zich voor een nieuw publiek te presenteren. De container is klein en knus, het is een puike plek om een compacte act goed uit de verf te laten komen. Beide acts van vanavond, Ghost Bag & Tine Fetz en F.L.E.U.R.I. bestaan nog niet zo lang. Hoe brengen ze het er vanaf?

Ghost Bag & Tine Fetz geen doorsnee duo

Ghost Bag & Tine Fetz is het resultaat van een lange-afstand-samenwerking tussen de Maastrichtse muzikant Nick Jongen en de Berlijnse illustrator Tine Fetz. Singer-songwriter Jongen mailde zijn composities naar Fetz, zij maakte vervolgens zwart-wit tekeningen bij Jongens’ minimalistische nummers. Het resultaat is een elpee met elf nummers inclusief een boekje met illustraties. Ze presenteren de plaat met een tour door Nederland, Duitsland en Oostenrijk.

Niet het meest doorsnee duo dus, maar het publiek is vanavond een en al oor. Muziek en beeld zorgen samen voor een prettige, mysterieuze sfeer. Mooi zijn ook de samenzangpartijen van Jongen en Fetz. Hoewel een duidelijke link tussen de nummers en de afbeeldingen soms moeilijk te zien is, versterken de illustraties het vervreemdende karakter van de muziek. Het melancholische spel van Jongen is boeiend, maar wat meer tempowisselingen hadden het geheel nog interessanter gemaakt. Ondanks deze kritiekpuntjes weet de innovatieve set van Ghost Bag & Tine Fetz zeker te overtuigen.

F.L.E.U.R.I. zwoel en ingetogen

Wanneer je bij binnenkomst oordoppen aangereikt krijgt en Anna Fleuri Wolters van girlpunkband OOO op het podium ziet staan, weet je het wel: dit wordt ‘dik blazen’. Niets blijkt echter minder waar; met haar nieuwe project F.L.E.U.R.I. laat Wolters zich van een heel andere kant zien. F.L.E.U.R.I. maakt zwoele electro, vergelijkbaar met The Knife en dYe. Live vult Anna Fleuri haar beats aan met zang en synthesizerpartijen. De muziek mag er best zijn, vooral de synthesizerloopjes zijn lekker catchy. Zo wild als Wolters op het podium is met OOO, zo ingetogen is ze vanavond. Haar bewegingen zijn klein, haar stem is relatief zacht. Als toeschouwer word je zo niet teveel afgeleid van de muziek, al wat meer extravagantie had de show wel wat extra sjeu gegeven. Potentie is bij deze act echter goed te horen, we zijn dan ook benieuwd naar wat F.L.E.U.R.I. in de toekomst gaat uitbrengen.

F.L.E.U.R.I.

Ghost Bag & Tine Fetz