Wat vertegenwoordigt De Jeugd Van Tegenwoordig?

Feestmuziek voor de easy consumer

Ermo van Doorn, ,

Zelfs volwassenen waren vrijdag naar het optreden van De Jeugd Van Tegenwoordig in Simplon gekomen om te zien waar hun kroost zo vol van is. Maar waar was de puberende doelgroep zelf?...

Feestmuziek voor de easy consumer

Helaas, het was niet druk, vrijdagavond in Simplon. De promotie voor deze avond liet te wensen over, ik heb weinig posters en flyers gezien door de stad. Terwijl je zou denken dat deze hitformatie minstens uitverkocht had moeten zijn. Jammer, want het had veel gezelliger kunnen zijn. Waar ik schreeuwende pubermeisjes had verwacht, was er alleen maar opgeschoten jeugd. Zelfs volwassenen waren gekomen om te luisteren en te zien waar hun kroost zo vol van is. Maar waar was die puberende doelgroep zelf? Die vraag blijft onbeantwoord. Maar wat ik wel kan zeggen, is dat ze een goed optreden gemist hebben. Critici zouden denken dat dit trio gestoorde hiphopliefhebbers niet kan rocken. Maar dan hebben ze het mis. Ik ben ook geen fan van ze, maar kon wel zien en horen dat er hard gewerkt is aan de opzet en de uitvoering van hun optreden. Alle cliché’s kwamen voorbij in de show, van horlepiep tot gabber. En wat vooral opviel, was dat ze zelf heel veel lol hadden. En dat sloeg meteen over op het aanwezige publiek. De ongeveer zestig (!) bezoekers gingen helemaal los. Dat zette de sfeer meteen neer. Deze heren wisten te overtuigen met een goed en steady optreden. Wellicht wat kort, maar dat mocht de pret niet drukken. En De Jeugd zet een nieuwe stroming neer binnen de rap: skihut-hiphop! Makkelijk te onthouden teksten, grappige clips, alles en iedereen op de hak nemen en afkraken, easy muziekjes (geproduceerd door Bastian), drank en complete gestoordheid. Deze ingrediënten vindt de MTV/TMF-generatie natuurlijk fantástisch. Vlug en snel te consumeren door elke top40-fan. Dat is hun voordeel en tevens ook hun nadeel. Serieus te nemen zijn ze haast niet en hoewel deze jongens nieuwe woorden voor de volgende Van Dale hebben verzonnen, zullen ze er over vier jaar niet meer zijn. Het is een hype en hypes zijn tijdelijk. Zal er een volgende keer zijn? Nog een keer, maar dan uitverkocht? De tijd zal het leren, en tot die tijd: voor je kijken en doorlopen!