3voor12 Gelderland

#4df17: James TW is in de kern een talent maar moet nog groeien

Gierende hormonen genereren gegil in de kerk

De negentienjarige James TW  (voluit James Taylor-Watts) heeft een ‘boy from next door’-uitstraling. Het kan zomaar je buurman zijn. Maar wel een YouTube-ster met miljoenen streams op Spotify, dankzij zijn wereldhit ‘When You Love Someone' over een jongetje van wie de ouders gingen scheiden.

James TW bracht in 2014 de ep Just a Number in eigen beheer uit, werd ontdekt op YouTube, tekende in 2015 bij Island Records en releasete in 2016 zijn ep First Impressions met daarop zijn megahit. Dinsdagavond staat de jonge ster in een uitverkochte Stevenskerk voor een opvallend jeugdig publiek, dat vrijwel elke beweging en elk woord van hem met gegil beantwoordt. Interactie met de veelal jonge bezoekers is er dan ook volop: van meezingen bij haast elk nummer, tot het omhoog houden van blauwe en zwarte hartjes tijdens 'Black & Blue'.

James is niet alleen; hij heeft een toetsenist en drummer meegenomen. Dat werkt helaas vaker niet dan wel. ‘Naked’, ‘Sanctuary’ en ‘Ex’ klinken aanmerkelijk rommeliger dan op de plaat. De singer-songwriter is beter als hij alleen met gitaar zijn nummers brengt. De potentie van James' stem – rauw, glad, laag, hoog – komt dan het beste naar voren, al zijn niet alle nummers tekstueel even sterk. ‘Different’ dat opzichtig leentjebuurt van ‘Somewhere Only We Know’ van Keane, is een prima uitvoering. En met een stukje van Ed Sheerans ‘Castle On The Hill’ in dit nummer verwerkt, is ook wel duidelijk waar James TW zijn inspiratie vandaan haalt. De zanger heeft potentie, maar dat komt er nog niet helemaal uit. Voor nu blijft het bij puberpop. Interessant om te kijken waar hij over een paar jaar staat.

HET MOMENT:
Twee zichtbaar verlegen pubermeisjes mogen voor aanvang een paar vragen stellen aan James, die daar bijzonder ontwapenend antwoord op geeft. En met een onversterkte cover van ‘Torn’ krijgt James TW de kerk voor het eerst muisstil. Een indrukwekkende versie van de nineties-klassieker, beter dan zijn glibberige R&B-studiovariant.

Volg alle recensies, fotoverslagen en andere artikelen in ons dossier van de Vierdaagsefeesten.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12