#4df22: Energieke Billy Nomates stuitert over het podium
Met enkel een laptop en microfoon
De hele avond is het Arc-podium flink gevuld met bands bestaande uit minimaal vier leden en veel instrumenten. Dat is helemaal anders als om kwart voor tien de Engelse Billy Nomates het podium betreedt. Er staat slechts een laptop en zij is gewapend met een microfoon.
Haar titelloze debuut verscheen tijdens de pandemie, waarop de in Leicestershire geboren Tor Maries (haar echte naam) de tijdgeest tijdens de lockdown perfect wist te treffen met haar messcherpe teksten en postpunk.
Ze stelt zich netjes voor en trapt direct af met haar bekendste nummer, ‘No’, met een vette baslijn waarop ze haar teksten met veel bravoure naar het toestromende publiek zingt. Ze is zeer beweeglijk en de tekstfrase “everybody twist for me” brengt ze zelf tot leven. Toegegeven, ze heeft het zichzelf lastig gemaakt om een uur lang de aandacht vast te houden zonder dat er veel te zien is op het podium. Elk nummer is retecatchy, maar omdat alles uit een doosje komt, vraagt ze wel wat van het Valkhofpubliek.
Niet iedereen lukt het in deze tijden van oneindig veel prikkels om de aandacht erbij te houden. Echter, de energie waarmee Billy over het podium huppelt en springt, werkt aanstekelijk en ze weet haar teksten de hele tijd duidelijk te declameren. Halverwege haar set gaat haar t-shirt uit. ‘Mork n Mindy’, het nummer dat ze met Sleaford Mods opnam, mag uiteraard niet ontbreken vanavond, alleen is de stem van Jason Williamson niet te horen.
Ondanks haar attitude bergt haar muziek meer dance-invloeden dan de meeste postpunk-acts, eigenlijk net zoals bij Sleaford Mods. Ondertussen stampt ze met haar voeten en zwaait ze wild met haar armen in het aanstekelijke ‘Hippy Elite’ en het door Geoff Barrow geproduceerde ‘Emergency Telephone’.
HET MOMENT
Net voor het laatste nummer zet ze haar laptop even stil. Het is een van de weinige momenten dat Billy Nomates even echt contact maakt met het publiek. Dan merk je dat het publiek zich wel degelijk flink vermaakt met haar postpunk vol dwingende beats. Voor de laatste keer gooit ze nog een extra schep energie op haar vocale prestatie en haar bewegingen.
3voor12 Gelderland doet dit jaar weer uitgebreid verslag van de Vierdaagsefeesten. Volg het dossier voor de laatste recensies, foto's en andere relevante artikelen.