Eind 2020 verscheen het titelloze debuutalbum van de Oud-Zevenaarse band The Stone Souls. Inspiratie komt zowel uit indierock als Americana en dark country. De reacties op het album waren unaniem lovend, terwijl er amper de mogelijkheid was om live op te treden. Vorig jaar wisten Theodor Versteegen (gitaar) en Lina Kuipers (zangeres) in totaal 8 keer op het podium te staan, inclusief live streams. Begin dit jaar won de band een 3voor12 Gelderland Award voor Beste artwork (gemaakt door de Amerikaanse illustrator Keri Newton die bevriend is met The Stone Souls) én een Award voor Beste nieuwkomer. Gelukkig hebben deze twee talenten ondertussen niet stilgezeten en keihard gewerkt aan een nieuw album Misfits, dat niet alleen vandaag verschijnt, maar ook live wordt gepresenteerd in een uitverkochte bovenzaal in LuxorLive in Arnhem. Het belooft de opmaat te zijn voor een toekomst waarin The Stone Souls het gaspedaal meer kan en zal intrappen.
De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van het zwarte goud en de glimmende schijfjes. Deze keer het nieuwe album van The Stone Souls - Misfits.
De band
De muziek
Het nieuwe album Misfits opent met het spannende ‘Las Almas De Piedra Pt. 1’. Gehijg, een dreigend gitaargeluid, zelfs het typerende trompetje, precies zoals je verwacht bij een spannende scène in een spaghetti western. Niet voor niks kreeg dit album deze titel mee, naar de door John Huston geregisseerde western noir uit 1961, de laatste film van zowel Marilyn Monroe als Clark Gable. Het thema van worstelende eenlingen in een wereld die zij niet lijken te begrijpen, sprak Theodoor aan. Het titelnummer is doorspekt met bellen, trompet en natuurlijk de “surfing” en “sliding” gitaren van Versteegen. De inspiratie voor de `Misfits’ track wordt op passende wijze geëerd door een treffende passage uit de film.
Dan hebben we nog niet eens gehad over ‘Welcome To The Fuzz Fiësta’. Hoog tempo, snelle gitaarriff en de warme stem van Lina. Met dit nummer wordt je pas echt de plaat ingetrokken en legt The Stone Souls de lat meteen hoog voor de rest van het album.
De nieuwe single ‘Butterfly SuckerPunch’ is uptempo, feelgood en geschreven op de dobro slidegitaar die duidelijk aanwezig is in het nummer. De personages in het nummer zeggen: “Ik weet niet of ik bij je kan zijn, maar ik kan zeker niet zonder je, dus laten we er maar voor gaan..”.
In het ijzersterke ‘Buried Under Snowflakes Made Of Tears’ hoor je hoe de band in korte tijd is vooruitgegaan. Lina durft uit volle borst te zingen en haar stem te laten horen, mooi zoals die in het refrein omhoog gaat. En daar gaan ook de gitaren van Theodor harder van scheuren. Geweldige afsluiter van de eerste plaatkant, waarop bij het stonergeluid van Queens Of The Stone Age doorklinkt.
In ‘Las Almas De Piedra Pt. 2’ ligt het tempo hoger, de drums klinken harder en stuwender, maar nog altijd is er geen tekst. De gitaar kronkelt heerlijk over een bed aan droge drums en gehum. We zijn duidelijk aangekomen bij deel 2 van het album.
In rootstrack ‘Rabbits Chasing Panthers’ bezingt Lina het lot van de rebel en de danser die hun dromen najagen,“all night long obsessed by California, ‘cause reality is not ain’t my thing”.
Het americana getinte nummer 'Evermore' is een mooi voorbeeld dat deze band ook indruk maakt als ze het klein houden, waarop ook de trompet aan het eind indruk maakt. Diezelfde mariachi trompet eist ook de aandacht op in aan het Calexico schatplichtige ‘No WiFi’ . Tot en met afsluiter ‘Evelyn Flies’ blijft de drive erin zitten. Snelle drums, sterke vocalen afgewisseld met strak gitaarwerk. Horen we daar een trein? Alsof de muzikale reis zich voorzet in het verre Amerika van Clark Gable en Marilyn Monroe.
Het oordeel
Wist The Stone Souls uit Oud-Zevenaar eind 2020 met een sterk debuutalbum op de proppen te komen, duidelijk is dat het tweede album Misfits een stap vooruit is. Op alle vlakken is progressie gemaakt; er wordt beter gezongen, de gitaarriffs zijn sterker en in de nummers zitten goed gevonden kleine toevoegingen, die het album spannend maken. Theodor Versteegen en Lina Kuipers voelen elkaar heel goed aan. De teksten passen perfect in de composities en het lijkt wel dat door de uitbundige zang ook de gitaren meer gaan gieren. De plaat klinkt soulvol en straalt meer liefde uit. De combinatie van roots en stonerrock is een gouden, dat laat Misfits horen.
Misfits wordt net als het debuut uitgebracht door TJamp Records uit Doetinchem. Het album verschijnt in een oplage van slechts 200 stuks op limited edition oranje vinyl