De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van het zwarte goud en de glimmende schijfjes. Deze keer het nieuwe album van Kinsmit.

De artiest

Remco Jacobs is een singer-songwriter uit Arnhem, die al twee albums onder zijn eigen naam heeft uitgebracht. Hij debuteerde met Remco Jacobs in 2014 en in 2016 verscheen Upon The Wind. Zijn muziek is geïnspireerd door oude blues en klassieke barok, waardoor zijn muziek werd vergeleken met iconen als Nick Drake en Leonard Cohen. De rasechte Arnhemmer verkaste naar Utrecht, waar hij in een historische kelder zijn opnamestudio/platform voor creativiteit Touchstone vestigde. Eind vorig jaar ging Remco met bevriende muzikanten Christopher Walkman en Jellephant op Europese tour dat tot nieuwe inspiratie leidde. Nu heeft hij onder zijn Kinsmit alias een nieuw album uit, dat ook simpelweg Kinsmit heet.  

De muziek

Negen nummers telt Kinsmit, waarvan Remco Jacobs het overgrote deel de laatste twee en een half jaar schreef. Het nummer ‘SAMO’ werd eind 2018 al uitgebracht en was zijn inzending voor de Art Rocks competitie van dat jaar. De inspiratie hiervoor was het werk van Jean-Michel Basquiat, heel specifiek het werk Kings Of Egypt 2. Het is kenmerkend voor de verandering van Remco’s stijl van muziek maken. Het is iets meer uitgesproken en “uplifting” dan het oude materiaal. Dan geldt ook voor het prachtige openingsnummer ‘Angel Song’ dat ruim boven de vijf minuten klokt, maar nog veel langer had mogen duren. Het gebruik van de dubbele stem hierin werkt erg goed. Terwijl ‘Soul Song’ en ‘Twilight Man’ weer meer gedragen worden gebracht, vergelijkbaar met eerder werk. 

Een volgend hoogtepunt is ‘Singing With The Blackbirds’. Lyrische zanglijn, mooie tekst en met schitterend fingerpicking. Een song met een tijdloze uitstraling. Ook in het daaropvolgende ‘New Atlantis’ laat Jacobs horen hoe goed zijn gitaarspel is geworden. Helder en krachtig.  

Er staat één ouder nummer op het album en dat is ‘Lock The Clock’, dat Remco al op 18-jarige leeftijd schreef. Het gaat letterlijk over het stilzetten van de tijd, om het (perfecte) moment te vangen. Na het jarenlang niet meer gespeeld te hebben, kwam het nummer weer terug op zijn setlist nadat de Utrechtse dom voor een renovatie de klok had verwijderd. Na al die jaren is de cirkel rond en heeft dit nummer nu zijn plek gekregen op een album. 

Weer old school Remco Jacobs is ‘Open Window’. Rustig gitaarspel, bijna woord voor woord gezongen. Dan volgt het laatste nummer ‘Demon Song’, waarbij de repetitieve stijl te vergelijken is met Ben Howard en Fink, niet de minsten. 

Het oordeel

Kinsmit heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een bijzondere singer-songwriter. Zijn unieke stijl heeft elementen uit vooroorlogse blues, traditionele folkmuziek en zelfs klassieke muziek. Dat zit nog steeds in zijn muziek, maar Remco Jacobs heeft meer en meer een eigen stijl ontwikkeld. Uitgesponnen nummers waarin zelfreflectie, ambacht en verhalen centraal staan. Gewapend met slechts stem en gitaar moet de voordracht ijzersterk zijn om de aandacht vast te houden. En dat lukt hem heel makkelijk. De productie van Jelle(phant) Haagsma draagt hier ook een steentje aan bij. Het album werd opgenomen in zijn Padded Cell Studio en uitgebracht op het Arnhemse label Brighter Records. Het album is online gedistribueerd via Bandcamp of te streamen via Spotify. Mocht je toch graag iets fysieks in handen hebben, dan is er een postkaart te bestellen bij Kinsmit.