De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van het zwarte goud en de glimmende schijfjes. Deze keer het eerste full length album van Bootleg Betty: Soul Searching.

De band

Bootleg Betty is een all female roots band uit Nijmegen die al jaren bestaat. In 2015 debuteerde de band op plaat met de ep Left the Barn, destijds de eerste release van het nieuwe label Kroese Records van muziekspeciaalzaak Kroese.  In de jaren daarna stond Bootleg Betty op het podium op verschillende grote festivals zoals het Valkhof Festival, Zwarte Cross, Blues in Zyfflich (Duitsland), Down the Rabbit Hole, Vierdaagsefeesten en Paaspop, alsmede op podia door het hele land. De muziek is vooral rockabilly met een dosis rock ’n roll en roots. Bootleg Betty bestaat uit Karlijn Wolsing op zang/keys, Anneke Zeegers op gitaar/mandoline/ukelele/keys/zang, Geena Dee (Geena Diepenbroek) op gitaar/zang, Daphne Verlinden op bas/zang en Merel van Oven op drums. Diepenbroek is de opvolgster van gitariste Imke Loeffen.

De muziek

Soul Searching is de eerste full length album van Bootleg Betty met een speelduur van krap 47 minuten. Evenals hun eerste ep verschijnt deze release op het Kroese Record label. Het nieuwe album werd voorafgegaan door de singles ‘Mockingbird’, ‘Castles in the Sky’ en ‘Hot Air Circus Show’ eerder dit jaar. De plaat is begin 2020 opgenomen in de Galloway Recording Studio op het Vasimcomplex in Nijmegen, samen met producer Sebastiaan van Bijlevelt. De albumreleaseparty zou eerst in mei plaatsvinden, werd wegens de coronacrisis herhaaldelijk  verplaatst en is helaas tot nader orde uitgesteld. Geen releasefeestje dus, maar wel ‘gewoon’ een albumrelease. Wat de Betties er overigens niet van weerhield een miniconcertje te geven op de dag van release 24 oktober.

De nieuwe plaat bevat 12 nummers die zijn geschreven door Karlijn Wolsing, Anneke Zeegers, Daphne Verlinden, Merel van Oven en Imke Loeffen, behalve ‘Hot Air Circus Show, ‘I Wanna Be In A Band’ en ‘The Ol' Cherry Tree’ die geschreven zijn door alle huidige bandleden. 5 jaar is er inmiddels verstreken na hun ep-release: hoe klinkt Bootleg Betty anno 2020? Voor wie wellicht een complete overhaul van hun muzikale DNA vreesde of verwachtte, was ‘Castles In The Sky’, de eerste single van de nieuwe plaat en opener van Soul Searching, een geruststelling. De rockabilly bleek nog springlevend in een track met een fijne gitaarhook en een opzwepend ritme op bas en drums en in de zang dat los kickt in het refrein. Ook op het volgende nummer ‘Rockabilly Tune’ rammelt de rockabilly vrolijk uit de speakers. Het straffe drumtempo wordt prima ondersteund door een hakkelende gitaarriff en een fijne slapping bass. En horen we daar rond 2 minuut 19 nou een kleine pastiche van ‘Twenty Flight Rock’ van Eddie Cochran? Het zou passend zijn; rockabilly uit de jaren vijftig embed in rockabilly uit het jaar 2020. 

‘Seven Sins’ tapt uit een ander vaatje. Een lome beat, ondersteund door een ingehouden gitaarriff, zang vol echo en  trage drums zorgen voor een onheilspellend gevoel dat slechts even tot uitbarsting komt halverwege en tegen het eind. Mooi die dualiteit tussen rust en onrust. Heaven en hell inderdaad zoals de Betties zingen in dit nummer. ‘Mockingbird’ is met krap 6 minuten de langste track van de plaat en heeft een prachtige, welhaast melancholische gitaarsolo tegen het eind. Het nummer klinkt bijna lieflijk met ingetogen zang en gitaar, maar naarmate het vordert wordt het volume danig opgeschroefd. Met ‘Go Ahead’ schakelt Bootleg Betty weer terug naar de rockabilly met een vrolijkmakende track die onherroepelijk uitnodigt tot meezingen na een aantal keren draaien. Hoewel de festivals – helaas – nog ver weg lijken, zou het me niet verbazen als dit nummer een van de festivalfavorieten wordt door het hoge earwormgehalte.  

In ‘Hot Air Circus Show’ ruik je bijna het zaagsel van het circus in een nummer dat de luisteraar uitnodigt de show bij te wonen. Een ietwat afwijkende track vergeleken met de rest van de plaat, mede door de bijkans zijdelingse geluidseffecten die de sfeer van acrobaten en clowns oproepen. Denk ‘Being for the Benefit of Mr. Kite!’ van de Beatles’ Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, ook een nummer  over het bijwonen van een circusvoorstelling. ‘I Wanna Be In A Band’ is een felle rocker met een opzwepende beat, strak drumtempo en krachtige gitaar. Punkachtige rockabilly. ‘One Weak Conclusion’ is een donkere track met een jankende mondharmonica. Hoewel niet slecht is dit m.i. de zwakste track van de plaat: een muzikale spanning of ontwikkeling in dit nummer valt nauwelijks te ontdekken en hoezeer de samenzang zeker zijn charme heeft is het te nadrukkelijk en chaotisch om mij te bekoren.

Beter is ‘Soul Searching’ dat bijna soulachtige rockabilly is. Een aanjagende drum, prachtige samenzang die in dit nummer beter op zijn plek valt dan in het vorige en een fijne uptempo beat. In ‘Wrecktime Blues’ ontmoet de blues de rockabilly. Furieus in energie is ‘He Got Me’ dat traag en langzaam begint maar halverwege losbarst in een woeste explosie van rockabilly-geweld. Stomend, stampend en straf met alle Betties in een hoofdrol. Een fijne bassolo, bezeten zang, ranselende drums en geselende gitaren. Bootleg Betty in een verpulverende uithaal van verzengende reuring en rumoer. Is dit anders dan de band tot nu toe gedaan heeft? Ja. Is het bijzonder lekker om naar te luisteren? Dubbel ja. Voor wie hierna even tot rust wil komen, kan op adem komen met de bluegrass van ‘The Ol' Cherry Tree’. Een fijn, ongedwongen en ontspannen nummer om de eerste full length van de Nijmeegse band af te sluiten.

Het oordeel

Om de zinssnede 'Tries to live up to the expectations' uit ‘Castles In The Sky’ maar te parafraseren: Bootleg Betty voldoet op Soul Searching volledig aan de verwachtingen. Laat dat ‘try’ maar weg. De plaat herbergt een krachtiger en iets ander geluid dan debuut-ep Left the Barn, maar in de kern is het DNA van de band onveranderd. Rockabilly en roots vormen nog steeds het uitgangspunt en daar is een flinke dosis straffe dynamiek en robuustheid aan toegevoegd. Een smakelijke cocktail.