Video Killed The Radio Star klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral YouTube, zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: Plastic Evolution en filmmaker Arjen Boender.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
“De clip is niet door ons opgenomen. We hebben ervoor gekozen om oude filmbeelden van de documentaire The Social Seminar: Changing te gebruiken omdat die mooi onder de muziek pasten.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
“Heel simpel, we zijn op de website Prelinger Archives op zoek gegaan naar passende films/documentaires die het verhaal van de muziek in beeld konden vangen. Na wat gezoek hadden we deze documentaire gevonden, die zowel qua thema als beeld erg goed vertaalt naar de muziek.”

Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
“Nee, voor zover wij weten niet.”

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
“Die waren nihil. Aangezien het een vriendendienst betreft hebben we het afgedaan met een kauwgumpje (Sportlife).”

Wie is de maker(s) van de videoclip?
“Arjen Boender, a.k.a. Real Fake Productions.”

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
“Een laptop, sigaretten, koffie en bier, leidend tot een creatief stel hersenen…”

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
“Men denkt waarschijnlijk dat het veel geld moet kosten om een goede clip te maken, maar met internet en een simpel editing-programma kun je al een heel eind komen (zie onze clip).”