3xNiks unieke samenwerking tussen Doornroosje, Wintertuin en Productiehuis ON

Maandag 11 oktober eerste editie

Maarten Wagemakers ,

3xNiks. Al maanden gonst de term door cultuurminnend Nijmegen, maar wat het precies is, wordt tot dusver nog wat stil gehouden. Aanstaande maandag staat de eerste editie van het nieuwe concept in Merleyn op het programma. Een mooi moment om even verhaal te halen bij de initiators.

Maandag 11 oktober eerste editie

3xNiks. 3xNiks? 3xNiks. Het is een mantra dat zich al een tijdje als een virus lijkt te verspreiden door Nijmegen. Met een logo dat opduikt op posters, t-shirts, zelfs post-its met hints verspreid door de stad. Of via tweets die weglezen als een kruising tussen haikus, gelukskoekjes en rekensommetjes. Aanstaande maandag 11 oktober staat een speciale avond gepland in Merleyn dat dezelfde naam draagt. Maar wat is het eigenlijk? We spraken met Joris Holter (Doornroosje) en Bas Aaftink (Productiehuis ON), twee van de initiators.

3xNiks. Wat is het eigenlijk?
“3xNiks is een speciale samenwerking tussen drie verschillende partijen: Wintertuin, Productiehuis ON en Doornroosje. We speelden al langer met het idee dat we eens een keer samen moesten werken aan één project, samen de krachten te bundelen om iets heel bijzonders neer te zetten. En dat is eigenlijk wat 3xNiks is geworden, een avond waarbij elke partij evenredig acts aan zal leveren vanuit zijn eigen kennisveld. Het is een project dat 3 maandagavonden zal omvatten (11 okt, 15 nov, 27 dec  - red.) en is wellicht nog het beste te omschrijven als een culturele proeverij.”

Wat moeten we ons daarbij voorstellen?
“Het is een avond waarbij iedere deelnemende partij iets bijzonders, nieuws, anders zal aandragen. 3 verschillende acts tegen een achtergrond van muziek, literatuur, soms zelfs visuele kunst: wij willen mensen prikkelen met cross-culturele impulsen. Dat maakt elke editie van 3xNiks volledig uniek: als bezoeker zul je van te voren ook niet precies weet wat je kunt verwachten. Misschien staan er wel helemaal geen bandjes op het programma, maar zetten we gewoon een landelijk bekende muzikant neer met een neusfluit. Of een stel dj’s die enkel opera’s in hun platenkoffer meenemen en daarmee gaan mixen. Of juist helemaal niets wat daarop lijkt. Wat we in elk geval kunnen beloven is dat het drie bijzondere optredens zullen zijn, met een grote focus op creatieve, experimentele uitingen.”

Hoe losjes moeten we die experimenteerdrift opvatten?
“Het is niet zo dat we zomaar wat muzikanten, kunstenaars en dichters bij elkaar rapen en ter plekke laten ‘jammen’. Alles wat wordt neergezet is wel gewoon af, voorbereid en uitgediept. Dit moet je zien als try-outs, nog het best te vergelijken denk ik met de oude Sofa Salon avonden in Merleyn. Een act op een 3xNiks-avond moet sowieso wel inhoud hebben. Van alle ideeën die we met z’n drietjes bedenken wordt zo’n 80% van te voren afgeschoten, en dan gaan we aan de slag met wat er overblijft. Kwalitatief en inhoudelijk zal alles dus piekfijn in orde zijn, al zou het natuurlijk wel zo kunnen zijn dat iets niet je kopje thee is. Niks mis mee natuurlijk. Het is geen ramp als bepaalde ideeën uiteindelijk niet uit de verf komen: dingen mogen mislukken. Misschien vind je het wel geniaal, misschien wel gewoon 3xNiks.

Het is een beetje alsof je creatief aan het koken bent en verschillende combinaties van kruiden en ingrediënten probeert. Soms zal het iets opleveren dat misschien totaal niet smaakt, maar het kan ook juist heel verfijnd uitvallen. We proberen een combinatie van nieuwsgierigheid en experimentatiedrift aan te boren en over te dragen op cultuurminnend Nijmegen. Alleen de plek en de dag zullen steeds hetzelfde zijn; voor de rest blijven we lustig het kruidenrek omver duwen in onze pan.”

Hoe past jullie promotiecampagne in dat totaalplaatje?

“Het is belangrijk dat 3xNiks niet enkel 3 avonden in Merleyn zal cureren. 3xNiks begint en eindigt niet op die maandagavonden. 3xNiks begint voor ons als creatief proces al met de promotie, marketing is juist een groot deel van de pret. Dit gaat verder dan posters plakken op een handvol zuilen door de stad; het hele concept is voor ons eigenlijk één groot kunstproject. Zo is er dus al de twitteraccount en de website waar we regelmatig cryptische hints laten vallen over het programma, of het volplakken van de stad met post-its in plaats van posters. Van dat laatste is overigens ook een fraai, kunstzinnig filmpje gemaakt, dat o.a. op onze website terug te zien is. We hopen ook nog iets te gaan doen met feedbackloops via twitter op de avond zelf, bijvoorbeeld dat alle reacties met een bepaalde hashtag worden geprojecteerd op een groot scherm. Kan best zijn dat we het nooit gaan doen, maar het bijbehorende denkproces blijft wel heel belangrijk voor ons.”

Tot slot. Wat kunnen we aanstaande maandag precies verwachten?
“Misschien drie optredens met een creativiteit en originaliteit waar je steil van achter over slaat. Of misschien vind je het wel gewoon 3xNiks. Ook dat mag gewoon. Maar interessant en anders wordt het hoe dan ook.”