Productiehuis Oost-Nederland (of kortweg ON), die naam doet bij de meesten geen belletje rinkelen. Toch heeft het initiatief een flinke vinger in de pap van de Nederlandse muziekwereld: zij hebben Kyteman's Hiphop Orchestra opgezet, stonden aan de wieg van het project NO Blues en hebben diverse experimenten met de crème de la crème van de Nederlandse pop op hun naam staan. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen ging op bezoek om eens kennis te maken met dit ongewone Productiehuis en sprak met Rob Kramer en Bas Aaftink, cultuurkenners en masterminds van ON.
Kramer was werkzaam in Effenaar, 042, Doornroosje en Burgerweeshuis voordat hij het productiehuis opzette. Aaftink heeft in Nijmegen gestudeerd en heeft gewerkt voor de Popronde, de Affaire, Oranjepop en was verantwoordelijk voor de marketing van poppodium Metropool in Hengelo, alvorens bij ON terecht te komen.
Laten we makkelijk beginnen, wat is Productiehuis ON?
Kramer: 'Wij maken voorstellingen in de breedste zin van het woord, ongewone producties voor gewone mensen. We willen geen voorstellingen maken waar maar vijf mensen op af komen, die het 'kunst met de grote K' noemen. Een groot publiek moet er plezier van hebben.'
'Het streven is het vermengen van verschillende genres of disciplines. Deze projecten zouden in essentie niet tot stand komen als wij ons er niet mee zouden bemoeien. En ON? Dat staat voor Oost-Nederland, waar een deel van de financiering vandaan komt. We proberen dat in de meeste namen naar voren te laten komen, bijvoorbeeld in "rock ON roll: the stories" en "NO blues".'
Voor wat voor projecten zijn jullie verantwoordelijk?
Aaftink: 'Er is sprake van een tweedeling in onze projecten: laboratoriumprojecten tegenover producties. Kyteman is bijvoorbeeld een productie. Het was al meteen duidelijk wat het plan was, dat slechts tot uitvoering gebracht hoefde te worden. Zijn ideeën klonken zo onmogelijk, dat we dachten: "Dit moeten we wel doen."'
'NO Blues was een laboratoriumproject om te experimenteren met een cross-over tussen Amerikaanse folkblues en klassieke Arabische muziek, dat is uitgegroeid tot een productie. De muzikanten hebben drie dagen met zijn allen achter gesloten deur gezeten. Toen de rook na die drie dagen was opgetrokken, deden we de deur weer open.'
Kramer: 'En het bleek een groot succes. Na twee uur hoorde ik al allerlei dingen die te gek waren. Er zijn inmiddels drie cd's uitgebracht, ze hebben door Europa getoerd en ze gaan naar Mexico om op de grote wereldmuziekfestivals te spelen.'
'
Sommige projecten hebben meer tijd nodig, het zijn onderzoeksmatige speelruimtes voor muzikanten. Roos [Rebergen, van Roosbeef] en Tjeerd [Bomhof, van o.a. Voicst] hebben vorig jaar bijvoorbeeld drie dagen bij elkaar gezeten om kinderliedjes te maken. Dat was heel interessant.'
Sommige projecten hebben meer tijd nodig, het zijn onderzoeksmatige speelruimtes voor muzikanten. Roos [Rebergen, van Roosbeef] en Tjeerd [Bomhof, van o.a. Voicst] hebben vorig jaar bijvoorbeeld drie dagen bij elkaar gezeten om kinderliedjes te maken. Dat was heel interessant.'
Flopt er ook wel eens iets?
Kramer: 'Natuurlijk, zo waren we bezig met een stel rappers uit Deventer. Toendertijd hoorde je zelden traditionele muziek terug in hiphop, hier wilden we verandering in brengen. Want zoals wij opgroeien met muziek van onze ouders, groeien zij met de Arabische muziek van hun ouders op. Bij die jongens zat de commitment er gewoon niet in, waardoor het niet van de grond kwam.'
Kyteman's Hiphop Orchestra, ook een 'cross-over' van hiphop, oogst wél enorme successen. Hoe verklaren jullie dat?
Aaftink: 'Ach, als ik dat toch wist. Blijkbaar was de tijd rijp voor een brug van hiphop naar andere muziek. Er zit van alles in, van New Orleans R&B tot funk, van blues tot hiphop, en het is superpositief. Er wordt niemand geneukt, er is geen moederfuckin' politie en geen bitches. Die positieve vibe - die NO Blues ook heeft - spreekt mij persoonlijk ontzettend aan.'
'Ik dacht dat de doelgroep tussen de 15 en 26 jaar zou liggen. Het oudere publiek is echter gekomen met De Wereld Draait Door en lovende recensies in NRC, alle mei-shows zijn al uitverkocht. Dat is bizar voor een debuterende act.'
Hoe ziet de toekomst van Productiehuis ON eruit?
Kramer: 'Kyteman stopt per 31 december. Definitief. De dood van de muzikant is eindeloos je hitjes blijven spelen, dat staat gigantisch in de weg. We gaan in 2010 een totaal nieuw project ontwikkelen: er komt geen plaat uit, we gaan op locaties spelen, het wordt twee keer zo ingewikkeld maar ook veel leuker. Meer kan ik er nog niet over zeggen. Kyteman gaat alleen in het buitenland nog wat toeren. Je moet je voorstellen hoe het is om met 21 hiphoppers - die allemaal afspraakallergie hebben - telkens data te prikken.'
'Een lopend project is ONcovered. We houden van processen omkeren, dit hebben we ook met het proces van een cd-productie gedaan. Normaal begint een band met repeteren, speelt een paar shows, pikt elkaars vriendinnetjes af, wordt dronken en denkt op een gegeven moment: laten we eens een cd uitbrengen. En dan moeten ze nog een hoes laten ontwerpen, wat ze door een vriend met wat photoshopervaring laten doen. Met ONcovered hebben we internationaal gerenommeerde ontwerpers gevraagd een hoes te maken voor een niet-bestaande band. Zij mochten het hele imago van de band, inclusief bijvoorbeeld muziekstijl en bandleden bedenken.'
'We hebben nu zestig beeldmerken, die heel tekenend zijn. Dertig hiervan worden geëxposeerd en uiteindelijk vragen we vijf ontwerpers om alles verder uit te werken, inclusief logo's. Daarna worden er drie ontwerpen uitgekozen om muzikanten te zoeken en daadwerkelijk muziek te maken. Ik ben ontzettend benieuwd wat hieruit komt.'
Ben jij ook benieuwd naar Productiehuis ON? Zij verzorgen dit jaar de volledige invulling van de tipi op Oranjepop, waar ONder andere Anneke van Giersbergen haar opwachting zal maken.