‘Help! De Affaire verzuipt!’ Dat zou een mooie ironische actieslogan zijn voor een festival dat in 2008 ten onder dreigt te gaan aan een indirecte drooglegging. Wat is er aan de hand? De gemeente Nijmegen wil tijdens de komende Vierdaagsefeesten de geluidsregels streng handhaven en dat betekent: na de bands geen dj’s meer om lekker bij na te borrelen. De Affaire schreeuwt moord en brand. “We halen 40% van onze omzet uit die laatste twee uurtjes. Dit is de doodsteek voor de Affaire!” Het is een behoorlijk doemscenario dat festivaldirecteur Godfried Verstegen daar schetst. En ook al verveelt zijn gebruikelijke Calimero-toon over het algemeen nogal gauw, in dit geval kon hij nog wel eens gelijk hebben.
Als je geen subsidie krijgt en als je bovendien niet door één deur kunt met het evenementenbureau dat het alleenrecht heeft op sponsorwerving, dan ben je afhankelijk van hoe vaak je publiek de bar opzoekt. Wat Verstegen lijkt te vergeten, is dat hij zijn omzet niet na afloop moet halen, maar gewoon - net als ieder ander - tijdens het festival. Dat dit niet gebeurt, ligt voornamelijk aan u, het Affaire-publiek. Want u geniet wel van de bands, maar de bar op het terrein heeft u nog nooit van dichtbij gezien. U neemt uw drank mee in een afgeleefde Eastpak-rugzak. En juist dat gedrag is de doodsteek voor de Affaire.
Oké, een biertje op een gratis festival is niet goedkoop. En als niemand je tegenhoudt, smaakt dat treetje Hollandia-blikjes vast erg goed. Maar het getuigt wel van weinig realiteitszin. Want natuurlijk weet u heus wel dat gratis festivals in een park drijven op de drankverkoop. Als het daar niet mee lukt, moeten er andere maatregelen komen. Kijk naar Oranjepop. Daar speelt exact hetzelfde probleem en overweegt men nu zelfs entree te heffen. Dat u toch besluit om uw eigen alcohol mee te nemen is dan ook niet minder dan asociaal gedrag tegenover uw gastheer. En niet alleen tegenover de Affaire. Ook tegenover de burgemeester, het college, de gemeenteraad en het ACBN, die allemaal het festival een ‘bijzonder warm hart’ zeggen toe te dragen. En vooral tegenover de echte muziekliefhebber. Degene die avond aan avond de podia afloopt om de vondsten te zien die de programmeurs dit jaar weer op de kop hebben getikt.
De Affaire is te leuk om te laten verzuipen. Dat vindt u ook. Koop dus gewoon uw biertje aan de bar, dan zijn we van alle ellende af. En hopelijk blijft er dan zelfs geld over voor de Affaire om mij - als dank voor de moeite - een stuk of vijftien consumptiebonnen per Affaire-avond te schenken. Die heb ik hard nodig ook, want met de bierprijzen op de Affaire zou ik me komende zomer anders nog arm drinken...