De naam Elles Springs zal niet veel mensen bekend in de oren klinken, maar daar komt verandering in. De Arnhemse band timmert hard aan de weg, vanaf de zijlijn begeleid door Henkjan Smits. De band is in Amerika veelvuldig op de radio te horen in een reclamespot voor Randstad. Toch hoopt de band op een doorbraak in Nederland.

Je kunt de televisie niet aanzetten of je hoort het nummer 'Good to know you' voorbij komen. De Utrechtse band Gem is door Randstad uitgekozen om de muziek voor de nieuwe commercial op te nemen. Het is een aanstekelijke song die je meteen herkent als een nummer van Gem. En dat terwijl het geschreven is door een reclamebureau. 'Good to know you' is als single uitgebracht en heeft een paar weken in de Top 40 gestaan.

Wat bijna niemand weet, is dat Randstad niet alleen de versie van Gem gebruikt in hun internationale campagne. In Amerika wordt de Arnhemse band Elles Springs dagelijks de ether ingeslingerd en ook in Italië is gekozen voor hun uitvoering. Elles Springs heeft aan 'Good to know you' een eigen interpretatie gegeven. Het nummer is nog steeds lekker uptempo en aanstekelijk, maar is meer geënt op Amerikaanse pop-rock. Een vertegenwoordiger van Randstad legt ons uit waarom niet is gekozen voor één band:

"We hebben vijf versies van het nummer gemaakt, met vijf verschillende stijlen. De versie van Gem viel meteen op omdat hij aansluit op de huidige trend in Europa, waarin vooral Britpop-achtige muziek populair is. Het doet denken aan bands als Oasis en the Strokes. Er waren echter meer goede uitvoeringen, waaronder die van Elles Springs. In Amerika is Randstad vooral actief in het zuiden van het land en daar hebben ze niks met Britpop. Elles Springs sluit daar veel beter aan op de muzieksmaak en dus gebruiken we hen nu voor de radiospots."

De deal is het eerste resultaat van de samenwerkingsovereenkomst die zangeres Elles Jansen met Henkjan Smits heeft afgesloten. Fluitsma & van Tijn vroegen Henkjan of hij een zangeres wist voor de internationale campagne van Randstad. Henkjan tipte Elles en zo is het balletje gaan rollen. Elles vertelt over de toekomstplannen: "We zijn nu in de ontwikkelingsfase: we schrijven songs en zoeken naar iemand met wie ik goed kan samenwerken om tot genoeg goede liedjes te komen, zodat we een album op kunnen nemen. Er moet wel een bepaalde chemie zijn. Henkjan is een soort coach, die me begeleidt vanaf de zijlijn. Mensen kunnen van Henkjan vinden wat ze willen, hij komt zijn afspraken na en ik persoonlijk ervaar de samenwerking als zeer prettig! Henkjan wil eerst een vaste aanhang creëeren voor er een plaat in de winkels komt. Die aanhang groeit behoorlijk."

Naar aanleiding van de airplay op de radio, is er al interesse getoond vanuit Amerikaanse platenmaatschappijen. Elles: "Ze hebben daar een spot van 66 seconden met uitsluitend mijn versie van de song. De enige tekst die je hoort is: 'this beautiful song is brought to you by Randstad'. Super cool is dat!" Toch richt Elles Springs zich in eerste instantie op Nederland:

"We zien Amerika als leuke opsteker, maar hopen op een doorbraak in Nederland. Wij zijn gewoon een bandje met ambitie en dit kwam op ons pad. We zijn geen reclame-inzing-bedrijf ofzo, maar vonden het gaaf om dit een keer te doen. Maar mochten we ooit een hit gaan scoren, hoop ik dat dat een zelfgeschreven nummer zal zijn." Hoe voelt het om ineens succes te hebben, of in elk geval heel hard op weg te zijn? Elles: "Het voelt goed en smaakt naar meer. We zijn er nog lang niet, maar ik heb het gevoel dat volgend jaar het jaar van Elles Springs gaat worden!"