3VOOR12/Friesland Jaarlijstjes

De keuze van de programmeurs!

Redactie ,

Het einde van 2015 is in zicht. Dat betekent jaarlijstjes! Ook 3VOOR12/Friesland doet mee, uiteraard zoveel mogelijk gericht op onze eigen provincie. Aanschouw de mening van de programmeurs van de Friese poppodia. Wat is de beste Friese act van 2015? Het mooiste Friese plaatwerk in 2015? De beste drie optredens van lokale artiesten en wat waren de mooiste optredens op Friese bodem en daarbuiten? Tot slot een vooruitblik, welke Friese act breekt in 2016 landelijk door volgens de programmeurs?

Beste optreden door een Friese act in 2015?
1. My Minds Mine (Bloodshedfest, Eindhoven)
2. DIFF (Neushoorn, Leeuwarden)
3. Plunder (Fryskbloed Festival, Poppodium Iduna, Drachten)

Beste show IN Friesland in 2015?
1. DeWolff (Popcity, Drachten)
2. Otis Gibbs (Poppodium Iduna, Drachten)
3. Entrails (Eggbangers Ball, De Harmonie, Leeuwarden)

Beste show BUITEN Friesland in 2015?
Bodycount (Hellfest, Val de Moine, Clisson, Frankrijk.) "Kwalitatief niet het beste wat ik dit jaar heb gezien maar wel de show waar letterlijk iedereen met een smile wegliep inclusief de ongeveer 150 muzikanten van andere bands die aan de zijkant van het podium stonden mee te kijken."

DIFF

Wat ik verwacht van het (Friese) popjaar 2016:
"2016 is het jaar dat de Friese popscene in al haar facetten zichzelf zal moeten bewijzen zowel in haar eigen provincie (provinciebreed) als daarbuiten. Een uitdaging die ons allen aangaat."

De keuze van Koen Haringa
"Ik doe communicatie bij Welcome to The Village en Podium Asteriks en maak soms ook programma enzo. En ik jam weleens met Jos en DB zodat we ooit mee kunnen doen aan de Kleine Prijs."

Beste Friese act in 2015?
The Homesick

Beste single door een Friese act van 2015?
Sunday Kids - Being Free ("Ja dat zijn Friezen in Amsterdam). Want ze hebben op geheel eigen wijze en met heel veel effort eindelijk hun sound gevonden, volgens mij. Wat meer richting Morphine (dank Afke)."

Beste album van 2015?
1. Patrick Watson - Love Songs for Robots
2. Tame Impala - Currents
3. Villagers - Darling Arithmetic
4. Bewilder - Dear Island
5. Eaves - What Green Feels Like

Beste single van 2015?
Fresku - Zo Doe Je Dat

Beste optreden door een Friese act in 2015?
"Yuko Yuko en The Homesick en Rats on Rafts enzo in Dokkum. Dat was echt episch."

Beste show IN Friesland in 2015?
1. Hypochristmutreefuzz (Podium Asteriks, Leeuwarden) "Zij waren het voorprogramma van It It Anita. Drummer haakte last minute af wegens een blessure ofzo, dus de zanger nam de drums over (en zong ook nog). Keihard, supergoede show voor een paar mensen. Hoop die band nog vaak te zien."
2. Bewilder (Podium Asteriks, Leeuwarden) "Wat kwam dat goed uit de verf zeg."
3. Hilbrandt (Oerol, Terschelling) "Ook heel goed! Op Oerol maakten we met Welcome to the Village een programma op de Betonning, die band past daar heel goed, maar de bandleden waren vooral ook goed rondom zanger Laurens neergezet. Werkte echt, en niet alleen maar omdat Laurens zeemansliederen maakt."

Beste show BUITEN Friesland in 2015?
"Niet echt een voorkeur, heel weinig gezien buiten de provincie helaas. Mooi bruggetje naar goede voornemens voor 2016."

Welke Friese band/act breekt landelijk door in 2016?:
"Géén idee. Yakumo? Yuko Yuko? DIFF?"

Wat ik verwacht van het (Friese) popjaar 2016:
"Je zou kunnen zeggen dat 2015 muzikaal gezien een ietwat mager jaar was, zeker als je het vergelijkt met de jaren ervoor (denk maar eens aan de Friese invasie op ESNS, die is er dit jaar veel minder). Wel merk je dat het weer aantrekt, niet alleen op gebied van acts, maar vooral op gebied van industrie.  Neushoorn is er en vindt z'n (haar?) vorm, Asteriks toont zich flexibel en blijft goed draaien. Nokturné stoomt lekker door en Influenza herrijst, en doordat iedereen heel hard met popcultuur bezig is (en daar de waarde van inziet) is opeens de kelder van de Men at Work de plek voor hét optreden van de verder goede Popronde (die op initiatief van onafhankelijk opererende toffe lui zoals Eva en Niels toch nog wél in Leeuwarden is). Mensen zien Leeuwarden als een speeltuin, en daar ontstaan de toffe dingen. In 2016 verwacht ik dat veel mensen die inmiddels misschien wel te groot zijn om nog te spelen een stap gaan maken. Dat maakt de stad interessanter. Voor muzikanten, maar ook voor talent achter de schermen en voor het publiek, want die hebben immers meer te kiezen. Resultaat: Leeuwarden is interessanter om te komen optreden, om te komen werken en om te komen (of blijven) leven. Een stad die leeft brengt ook veel creativiteit voort, en ik denk dat er de komende jaren ook veel nieuwe acts gaan komen. Maar voorlopig zitten we nog wel even in de enorme Dokkum-hype, en terecht."

Beste optreden door een Friese act in 2015?
1. Mr. Wallace (Poppodium Romein, Leeuwarden, "laatste show in Romein ooit")
2. Seewolf (Jazzcafé De Spieghel, Groningen)
3. Herder (Podium De Vorstin, Hilversum)

Beste show IN Friesland in 2015?
1. Biohazard (Dokk'em Open Air, Dokkum)
2. Mono (Into The Void, Neushoorn, Leeuwarden)
3. Taake (Schaaf City Theater, Leeuwarden)

Beste show BUITEN Friesland in 2015?
Arcturus (Poppodium Baroeg, Rotterdam)

The Cool Quest

Beste optreden door een Friese act in 2015?
1. YVI (Noorderkerkzaal, Sneek)
2. Jessie (Roggefeest, Ameland)
3. Icky Pack (Swinging Sneek)

Beste show IN Friesland in 2015?
1. Caravana Sun (MadNes Festival, Ameland)
2. Typhoon (Welcome to The Village, Leeuwarden)
3. Toy Dolls (Het Bolwerk, Sneek)

Beste show BUITEN Friesland in 2015?
Together Pangea (Vera, Groningen)

DIFF

Wat ik verwacht van het (Friese) popjaar 2016:
"Een verbeterde samenwerking tussen poppodia, festivals en instellingen."