Het is lente. Althans... In Friesland is het Friese Lente in de week van 3 t/m 9 april en dat betekent een week lang uitgebreide aandacht voor de popscene in de provincie. Voor de derde maal wordt er ter gelegenheid van de Friese Lente een magazine uitgebracht boordevol artikelen. Op de site van 3VOOR12/Friesland kun je de artikelen digitaal nog eens teruglezen. Sarah Dekker vertelt over transformatie naar Moonloops en haar ambities.
Op een druilerige maandagavond, toevalligerwijs een typische Blue Monday, ontmoet ik Sarah Dekker, oftewel Moonloops, in de gemoedelijke huiskamer van coffeeshop Repelsteeltje in Leeuwarden. Hier hangt een sfeer die haar past: gezellig, warm en bruisend van de positieve energie en ideeën. Sarahis niet zomaar een dame van 22 jaar. Moonloops is haar zelf gecreëerde universum en hierbinnen regelt zij alles zelf. Van het schrijven van de teksten en melodieën van haar liedjes, de uitvoering op gitaar, het produceren en mixen tot het ontwerp van de cover van haar debuutalbum – Sarah doet het allemaal.
Wanneer ik vraag hoe Sarah naar Moonloops transformeerde vertelt ze uitgebreid en met een blijk van zelfkennis die je niet vaak tegenkomt bij iemand van haar leeftijd: “Als dertienjarige schreef ik al liedjes op mijn slaapkamer. Ik voelde me niet op mijn plek op de middelbare school. Ik was enorm bezig met presteren, maar had tegelijkertijd last van gigantische faalangst. Dit in combinatie met dat ik gewoon de hele dag muziek wilde maken en totaal niet geboeid ben door theorie, ook niet door muziektheorie, maakte dat ik me als van een andere planeet voelde.”
De zevenjarige Sarah speelde piano en op haar achtste zong ze in een kinderkoor. Ze weet zelfs nog precies waarover ze als jonge tiener haar eerste liedje schreef. “Ik maakte dramatische nummers en ook hele standaard liefdesliedjes, terwijl ik me eigenlijk met andere dingen bezighield. De levenservaring ontbrak me toen nog, dus ik kon nog helemaal geen geloofwaardig liefdesverhaal schrijven – laat staan overbrengen.” Inmiddels is deze planeet voor Moonloops ten gunste gedraaid. Ze won de Kleine Prijs van Fryslân in 2021 en verzorgde optredens op o.a. Noorderzon, het Bevrijdingsfestival en Oerol. Ook met haar duo Amonia Caramel, dat americana-pop maakt, heeft ze veel gespeeld door het land. Daarnaast ging Sarah samenwerkingen aan met andere jonge Europese artiesten tijdens uitwisselingen met het Excite-project van Popfabryk.
Tijdens de COVID-periode bracht Moonloops haar debuutalbom Ghost uit. Van A tot Z heeft zij het proces van die release zelfstandig uitgevoerd. Dat omschrijft ze als een ontzettend leerzame ervaring als negentienjarige, maar vandaag de dag zou ze het toch anders aanpakken. Inmiddels weet Moonloops dat zij specifieke taken beter aan andere deskundigen kan overlaten zodat ze meer energie overhoudt voor het creëren van teksten en harmonieën, waar ze het meeste van zichzelf in kan laten zien. “Harmonieën zijn mijn trademark. En ik ben me er bewust van dat ik wat te vertellen heb, maar kan dat niet in mijn eentje overbrengen op een steeds groter wordend podium.”
Zo slaat ze de brug naar een volgende interessante ontwikkeling: Moonloops wordt sinds afgelopen najaar versterkt door een driekoppige band. Samen met haar nieuwe bandleden, die Sarah liefkozend ‘haar jongens’ noemt, verzorgde ze sindsdien een hele reeks succesvolle optredens door het hele land. “Het blijft mijn muziek, maar de jongens versterken mij en er heerst zoveel chillheid en energie binnen de band. Ieder individu stopt er enorm veel tijd en energie in en naast Moonloops hebben we dan ook nog onze eigen muzikale projecten. Dit jaar wordt het jaar van Moonloops met band; we stonden al tweemaal op Eurosonic Noorderslag (ESNS) en dat ging supergoed, ik ben enorm excited voor wat er hierna nog allemaal komt!”
De shows op ESNS waren een belangrijke mijlpaal voor de band. Moonloops komt zelf uit Groningen, maar haar bandleden komen uit diverse hoeken van het land. Het vergt dus een aardige tijdsinvestering van alle bandleden om samen te kunnen repeteren. Gelukkig hebben ze dat graag over voor Moonloops.
'Op een groot podium red ik het niet als tiny meisje met gitaar'
Over de samenwerking met David, Loran en Quinn – zo heten ‘haar jongens’ – is Sarah helder: “Zij zijn kalme jongens terwijl ik een echte stuiterbal ben. We vullen elkaar aan, zij respecteren mij enorm en andersom ook. Op een groot podium red ik het niet als tiny meisje met gitaar, het publiek heeft snel een oordeel klaar en koopt niet snel een ticket voor een singer-songwriter. Dat is dus ook niet wat ik ben, ik schrijf wel zelf alle muziek maar vind het gewoon véél leuker om samen op tour te gaan en alle fantastische ervaringen met mijn bandleden te delen. Ik weet wie ik ben en dat blijft Moonloops, maar nu in samenwerking met de jongens: mijn sessiemuzikanten. Met mijn muziek giet ik persoonlijke grote gevoelens die veelal over dromen en hoop gaan in productvorm. De band is pas afgelopen oktober gestart, maar nu de shows op ESNS zo goed gingen, durven we ervan te dromen om steeds groter te worden.” Ze wil hoe dan ook in Nederland op de radar komen. De eerstvolgende stappen in die richting zijn twee albums die nu in de maak zijn; één van Amonia Caramel en één van Moonloops.
Sarah maakt op mij als schrijver diepe indruk. Niet alleen haar muziek, maar ook de manier waarop ze spreekt over de managementkant van de muziekwereld, haar zorgzaamheid richting de band en de bezieling die het geheel onderstreept beloven veel goeds voor Moonloops. Ze zal nog veel Blue Mondays mooier inkleuren!