Paaspop 2009: It’s Amazing!

Festivalverslag van Frisian Party Zone

Tekst: Jasmin van Tilburg. Foto's: Bianca Beckers ,

Ook dit jaar volgen we weer de avonturen van de Friese festivalbus. Het eerste festival van het jaar is traditiegetrouw het "vlaggenvrije" Paaspop in Schijndel. Jasmin van Tilburg doet verslag van een snelle busreis zonder plassende vrouwen, behoorlijk zware groupies, ontbijten met muffins en "korte dagen" op het festivalterrein. Het festivalseizoen is weer geopend.

's Middags net voor 6 uur stonden Nico en ik in de startblokken om vanaf Beverwijk via Cornwerd met de bus naar Schijndel te rijden, totdat Doeke belt met het bericht dat hij toch een drupje regen heeft gevonden en dus de bus kan rijden. De onverwachte vrije tijd wisselen we in tegen een biertje bij Sicco, waar we Smisse en Bianca treffen. In twee uur rijden Doeke, Marinus en Edwin naar de vaste vrijdagcamping bij het zwembad. "Zonder al dat geplas van die vrouwen gaat de reis een stuk sneller," aldus Doeke.

In tapperij De Beurs in SChijndel had het personeel strikte instructies gekregen. Baas Arie was nog niet terug van vakantie, maar er werd goed voor ons gezorgd! De pokerclub had een besloten feest in ónze achterzaal. Ze werden vriendelijk bedankt en onze club kon daar gaan zitten. Daarna volgde een after-party met het personeel, met frikadellen en andere snacks.

Op de camping staat zaterdagochtend inmiddels al een hele ploeg Rotterdammers en Streefkerkers, ons wordt verteld dat we moeten opschieten. Dan kunnen we er nog bij.

Nadat de bus op zijn plaats staat, haast ik me met Bianca naar het terrein om Face Tomorrow te kijken. Deze band had maar heel weinig publiek, ik ga er van uit dat dit door het véél te vroege tijdstip en het warme weer komt, want zij waren helemaal top. Ze stonden daarna ook nog in de Jack Daniels tent, akoestisch. Echt leuk, intiem, het was net alsof je bij een repetitie aanwezig was. We vielen wel op met onze mooie backstage kaartjes om de nek, voornamelijk door het gebrek aan enorme camera met tele-lens die daarbij schijnt te horen. Gelukkig hadden we een fototoestel op de telefoon.

Na een iets te eigenwijs optreden van De Staat ben ik naar Bart Skills geweest, maar misschien hoort dat niet thuis in het verhaaltje van de Friese bus. Bij Wipneus en Pim kreeg iedereen een fluitje en een lolly. Verder werd de top 40 voor alle tv tunes bekendgemaakt, met o.a. The A-team, Bolke de Beer en Bassie en Adriaan! Toen we naar Peter Pan Speedrock stonden te kijken, liepen er wel hele zware groupies al zwaaiend op het podium voorbij, het waren Doeke en Marinus! Wat je al niet kan met zo'n backstage pasje….

Zondag wakker worden met een aangenaam zomertemperatuurtje en een lekker biertje bij de bus. Dan is de aandrang om naar het festivalterrein te gaan nog niet zo groot. Jammer genoeg verkoopt de ontbijttent tot onze verbazing om 5 uur ‘s middags alleen nog maar muffins, maar dat heeft ook zijn voordelen want de eetlust brengt ons naar het terrein. Daar aangekomen, met een broodje Unox in de maag, volgt de ene goede band na de andere.

Epica lijkt de hele winter gewacht te hebben op dit optreden, vol passie zetten zij hun show neer. Hier vinden we ook Doeke, Edwin, Sicco, Teake en Gerda terug. Samen lopen we naar De Dijk. Erg druk in de tent, maar gelukkig is helemaal rechts vooraan voor ons vrijgehouden. Maar goed dat de hele club steeds op die plek staat, want zonder vlag is het lastig zoeken. Nico vertelt me dat dit een traditie is; inmiddels zijn de tenten Lowlands formaat, maar in het begin had Paaspop zulke kleine tenten, dat de vlag niet paste. Paaspop is daarom per ongeluk het enige vlaggenvrije festival gebleven.

Vanaf de grote tent direct door naar de Toy Dolls, mafkezen op het podium, aanstekelijk gezellig! Feest! Na Volbeat en Rowwen Hèze, die ook een fantastische set neerzetten, worden we erg snel de tent ‘uitgeholpen’, wel raar, de dag is immers voor ons nog maar net begonnen.

Gelukkig denken daar meer mensen zo over, want de bus zit stamp- en stampvol! Heel Streefkerk city is nog van de partij, "KutjeNoga, hier krijg ik tenminste gewoon een biertje, gisteren mocht ik geen bier meer op het terrein....") en nog een heleboel mensen die ik niet ken. Met DJ Michel Mol hebben we nog tot in de vroege uurtjes doorgefeest.

De volgende dag spullen inpakken en "Troch nei Aaipop"! Het eerste festival zit er weer op. Tot het volgende. Dan moet ik nu alleen nog melden dat Sacha verkering heeft.