Hiphop-geschiedenis herleeft

Met Grand Wizzard Theodore, Melle Mel, Kurtis Blow en The Sugarhill Gang

Andrew Cornelis, Fotografie: Minze Dijkstra, ,

Grand Wizzard Theodore, Melle Mel, Kurtis Blow en The Sugarhill Gang staan voor het eerst in de geschiedenis van de hiphop samen op een podium tijdens de Hip Hop Anniversary Tour. En geloof het of niet, dit podium staat in Friesland!! 3voor12 Friesland was erbij in het Bolwerk in Sneek.

Met Grand Wizzard Theodore, Melle Mel, Kurtis Blow en The Sugarhill Gang

Grand Wizzard Theodore, Melle Mel, Kurtis Blow en The Sugarhill Gang staan voor het eerst in de geschiedenis van de hiphop samen op een podium tijdens de Hip Hop Anniversary Tour. En geloof het of niet, dit podium staat in Friesland!! 3voor12 Friesland was erbij in het Bolwerk in Sneek. Terwijl het publiek langzaam binnenstroomt, zijn de breakdancers van de Lekker Lauw en Rollin’ Dice Crews zich al aan het warmdraaien in de zaal. De vloer is nog redelijk leeg en zij hebben alle ruimte om hun moves te doen. Wie weet, misschien mogen zij tijdens volgende shows hun kunsten nog eens vertonen. Zij weten in ieder geval aan het begin van de avond de show te stelen en het aanwezige hiphoppubliek goed te vermaken. DJ Grand Wizzard Theodore is de eerste act die het podium betreedt. Deze uitvinder van het -in de hiphop zo typisch geworden- scratchen, laat in een set waarin veel hiphopklassiekers voorbij komen al zijn scratchkunsten horen. Zien doen we zijn kunsten helaas niet want daarvoor staat hij te ver van het publiek vandaan. De man is zeer muzikaal en het lijkt hem daardoor erg gemakkelijk af te gaan. Het publiek lijkt daardoor nauwelijks door te hebben wat voor talent deze man op het podium tentoonspreidt. Zelfs als hij tijdens de set een blinddoek opdoet en herhaaldelijk met de hoes van een plaat voor z’n gezicht zwaait, reageert het publiek daar nauwelijks op. Het publiek wacht klaarblijkelijk op de rappers van de avond. Melle Mel is de eerste rapper van de avond. Hij is bekend als de eerste rapper die, samen met zijn groep de Furious Five en dj Grandmaster Flash, een plek heeft gekregen in de Rock ’n Roll Hall of Fame te Ohio. Deze avond toont Melle Mel zich een ware meester in het meekrijgen van het publiek. Hij vertelt een hoop over zichzelf en over hiphop. Daarbij vraagt hij respect voor een groot aantal hiphopartiesten. Interactie met het publiek is er volop. Melle Mel roept een naam en het is de bedoeling dat het publiek roept of dat wel of geen hiphop is. Een wat ongemakkelijke sfeer ontstaat wanneer Melle Mel de naam van Vanilla Ice roept. Het publiek weet niet zo goed hoe daarop te reageren en Melle Mel, zegt vervolgens maar: “Vanilla Ice is hiphop.., in his own little way.., worth to your mother”, waarop het publiek maar begint te lachen. Met zijn grootste hit ‘The Message’ beleeft het optreden tot slot zijn climax. Na Melle Mel is het de beurt aan Kurtis Blow. Kurtis heeft er zichtbaar veel zin in. Hij lijkt het gehele optreden te genieten van alles wat er op het podium gebeurt. En dat er veel op het podium gebeurt, daar zorgt hij zelf wel voor. Zo heeft hij zijn zoon (die hij zelf met veel enthousiasme aankondigt als Kurtis Blow junior) en twee breakdancers van de Airforce Crew (Los Angeles) meegenomen. Ook nodigt hij later b-boys uit de zaal op het podium uit. Het is vooral zijn energieke, enthousiaste en sympathieke houding die zijn optreden zo leuk maakt. Het optreden doet misschien een beetje kitscherig aan en de breakdance-moves van Kurtis zijn ook niet meer wat het geweest is; het optreden als geheel is gewoon heel erg leuk om naar te kijken. Als dan ook nog zijn grootste hit “The Breaks” voorbij komt is het feest helemaal compleet. The Sugarhill Gang staat als laatste op het podium. Deze drie mannen hebben het imago van een stel buurmannen die tijdens een barbecue besloten hebben om een raptrack te gaan maken. Ondertussen was het mooi wel de eerste rapgroep die met hun track “Rappers Delight”een nummer 1 hit scoorde. Daarmee bracht de groep definitief de hiphop naar het grote toneel. Tijdens dit optreden is het vooral wachten op het moment dat Rappers Delight gespeeld wordt. En op het moment dat ze dat doen, wordt het ook vakkundig uitgemolken. Alle artiesten van de avond komen meedansen op het podium en maakt dat misschien wel hét hoogtepunt van deze avond. Deze hiphopavond in het Bolwerk kan als zeer geslaagd de geschiedenisboeken in. De grote hits stonden garant voor de ervaren hoogtepunten. Hoewel op enkele momenten de chemie tussen het publiek en de artiesten enigszins leek te ontbreken.Misschien kwam dat door de generatiekloof tussen de hiphopartiesten en het jonge publiek. Al met al is het heel bijzonder dat deze artiesten, die niet alleen belangrijk waren voor de hiphop maar zelfs voor de popmuziek in het algemeen, naar Sneek zijn gekomen. Alle lof daarom voor podium Het Bolwerk en organisator Straight A’s.