Dansende hippies, een bevalling op het toilet en liefde voor Boney M

Flevolandse artiesten hebben het laatste woord over Gimme Shelter Festival

Valentina Elèni, Jessy Pattynama, Kelly Streekstra, Thomas Gerla en André van Hoorn ,

3voor12 Flevoland beoordeelt het hele jaar door bands en artiesten, maar kan natuurlijk moeilijk zijn eigen Gimme Shelter Festival recenseren. Daarom lieten we dit over aan de Flevolandse artiesten die de Underground afgelopen zaterdag bezochten: Valentina Elèni, Kelly Streekstra (oud-zangeres van The Up) André van Hoorn (ex-Cross+eyed and Banished), Thomas Gerla (Disco of Death) én Jessy Pattynama (Jazzy & de Pattynama’s).

Hoewel onze gastrecensenten ook kritisch durven te zijn, is hun eerste indruk positief. Kelly: ‘Het was de Underground zoals ik dit het liefste meemaak: goede muziek, een fijne sfeer en een hele leuke groep mensen. Ik heb ook voor het eerst een bingo gedaan – en genadeloos verloren.’ Jessy: ‘Altijd is er een verrassende goede line up op Gimme Shelter en dit keer was het vooral qua genres heel breed, van rock tot elektronische muziek. Alleen moest ik erg wennen dat het dit jaar eerder werd gehouden dan normaal.’

Dat is iets wat meer recensenten aangeven: dat ze door de vroege datum nog even moesten inkomen. Daar had festivalopener Iguana Death Cult, die voor een langzaam volstromende zaal stonden, onder te lijden. Jessy: ‘Goeie band, dat wel , en natuurlijk is openen altijd moeilijk, maar ik had gewoon meer verwacht van de band zelf.’ André vond Iguana Death Cult juist ‘wel oké’ en kon ook genieten van de volgende act: Mala Vita. ‘Ik vond dat Spaanstalige bandje erg goed qua variatie, leuk om naar te luisteren.’

Over het hoogtepunt lijken onze recensenten het bijna unaniem eens te zijn: dat was Gallowstreet. Valentina schrijft: ‘Ik vond mijn plek vooraan bij het podium, bij een handjevol hippies. Daar was de energie van de blazers te voelen – en het speeksel trouwens ook. Toen ik voor de vijftiende keer ongecontroleerd mijn tong uitstak en met mijn hoofd schudde, besefte ik dat ik al die tijd één van de hippies was die kéihard losging op Gallowstreet.’ Kelly is het daar mee eens. ‘Volgens mij is iedereen letterlijk omver geblazen.’

Thomas doet er graag nog een schepje bovenop: ‘Heerlijk, zo’n allesverslindende muur van geluid die je doet swingen als een kalf dat na een lange, donkere winter weer het weiland in mag dartelen. Al dat koper dat door lichaam en ziel giert als een extatische locomotief van genot.’ Jessy: ‘Het is natuurlijk ook heel vet om te zien dat lokale boykie Chris Bruining het zo ver geschopt heeft met zo’n geweldige band.’ André had intussen niet echt een hoogtepunt. ‘Ik ben ook sowieso een vrij nuchter persoon, ik kom daar vooral voor de fun, muziek, bekenden en bier.’

Helaas kende het festival ook enkele dieptepunten. Valentina: ‘Mijn dieptepunt was de eerste keer dat ik The Bucket Boyz zag spelen. Niet omdat ze slecht speelde, integendeel: ik vond de rauwheid, energie en gezongen harmonieën geweldig!  Maar mijn bek viel echter open van de manier waarop het publiek hiermee omging. Er werd doorheen geluld en opblaasdieren werden de lucht in getorpedeerd, zoals een echt Joost van Bellen techno-feestje betaamt. Dit vond echter allemaal plaats in het CampingLive-zaaltje, waar het 'liedjes luisteren bij het kampvuur' normaal wordt nagebootst. The Bucket Boyz werd hier op meerdere momenten gereduceerd tot achtergrondmuziek. Wellicht had Thomas de Campingbaas dit kunnen voorkomen. Waar was je?’

Om antwoord te geven op die vraag: Thomas stond op dat moment te draaien in de FoYAY, als dj bij dode-artiesten-hommage The Disco of Death (hieronder te beluisteren). ‘Wat me erg verbaasde was dat het publiek helemaal los ging op een nummer van Boney M dat ik draaide in de Disco of Death. Helaas wordt Boney M nog weleens onderschat.’

Dat er ten slotte tijdens Gimme Shelter ook wat onverwachte dingen hebben plaatsgevonden, bewijst Valentina. ‘Ik ben toevallig ook nog bevallen die nacht! Dat kon gewoon in de toiletten, want mijn vriend is automonteur. Welkom op deze wereld, Bloem.’