Zelfbenoemde ‘Almerikaan’ DRT is terug met nieuwe plaat Barkie

Een blik op de achttien tracks vol hiphopgeschiedenis

Clemens Riepma ,

De Almeerse rapper MC DRT is terug met zijn nieuwe album ‘Barkie’. De 33-jarige MC, die wij een goede maand geleden al zagen vlammen in de Meester samen met Dope D.O.D. en Def P, levert geen half werk en trakteert de luisteraar in een uur tijd op maar liefst achttien nieuwe tracks. Een Barkie is straattaal voor 100 euro, afgeleid van de Surinaamse betekenis: 100. Barkie wordt ook wel gebruikt om aan te geven of iemand wel of niet helemaal 100% is. Nu hebben wij de plaat geluisterd om te kijken of DRT het zelf wel helemaal ‘Barkie’ houdt. Spoiler: Dat doet hij.

MC DRT, geboren als Kevin Visser, opent zijn plaat met de track ‘Wederkomst’, die je doet denken aan de grimey hiphop uit New York van de jaren ’90. Als je niet zou weten dat het Nederlands is, zou je denken dat je een Amerikaanse plaat luistert. De Almerikaan, zoals DRT zichzelf noemt, steekt zijn liefde voor old school hiphop niet onder stoelen of banken. Scratches van DJ Muze.Sick vullen de productie van Raw Citizen goed aan en de track loopt qua sfeer fijn over in de volgende. Liefhebbers van New Wave of de Dab Dance kunnen hier maar beter vast afhaken, mits ze openstaan voor wat les in hiphopgeschiedenis.

Veel assistentie heeft de Almeerse rapper niet nodig. Toch heeft hij voor de track ‘Ubermensch’, winnaar van de eerste editie van het programma The Next MC, Kaascouse, uitgenodigd. Op een funky productie van So Soulful brengen beide rappers punchlines en een hoop bravoure. DRT heeft op zijn plaat een boel te vertellen – wat niet op elke track ten goede komt van zijn flow- maar op ‘Ubermensch’ lijken alle puzzelstukjes in elkaar te vallen. Deze positieve lijn zet zich voort op ‘Rookpauze’, een samenwerking met mede-Almeerder MITS. De 33-jarige DRT eist de aandacht op met zijn rustige flow en de vocalen van Mitchell vullen dit perfect aan.

Barkie klinkt als een ode aan de gloriedagen van rap. Hoewel hiphop op dit moment populairder is dan ooit, roepen de mensen die hiphop zien hebben opgroeien tot wat het nu is, dat de muziek die nu uitkomt - en vele Spotify playlisten domineert - geen ziel meer heeft. DRT maakt muziek voor de mensen die dat roepen, zonder zelf zuur over te komen en met een vingertje te wijzen. Met deze mindstate houdt Kevin het 100 en mag Flevoland trots zijn op wederom een artiest die continue pure muziek brengt zonder concessies te doen.