Op ontdekkingsreis langs de huiskamers van Schemerlamp Festival #4

Met o.a. Janne Schra, Bertolf, Tessa Rose Jackson en Assorted Travellers

Tekst: Mariëlle Steeneveld, foto's: Wilco Steeneveld ,

Met de hittegolf op z’n hoogtepunt kan het publiek van Poppodium De Meester genieten van een zwoele avond vol Nederlandse singer-songwriters, tijdens de vierde editie van het Schemerlamp Festival. De organisatie belooft ons via sociale media airco en ijsjes - genoeg om de hittegolf mee door te komen. Dat die ijsjes een irritatiefactor zijn, blijkt later op de avond. De muziek zorgt echter voor een ware fijnproeverij: om van te smullen

Maar liefst acht acts staan op het programma, waarvan Janne Schra, oud-Drontenaar Bertolf en de Almeerse Assorted Travellers de bekendste namen zijn. Even het concept van het Schemerlamp Festival: drie zalen worden omgetoverd tot knusse huiskamers, waarbij we te gast zijn bij intieme optredens van singer-songwriters uit eigen land. En de programmering is zo opgezet, dat je niets mist. Heerlijk, geen moeilijke keuzes. De ideale omstandigheden voor het publiek om zich te laten meevoeren met de verhalen die de muzikanten te zingen en te vertellen hebben.

Bixby pakt muisstille zaal in

De aftrap is voor Bixby, voor sommigen beter bekend als Simone van Vugt. Ze is blij met het aanwezige publiek zo vroeg op de avond, 19.00 uur. En dan verdubbelt het aantal ook nog eens tijdens haar sfeervolle optreden. Vorig jaar won zij Mooie Noten, een competitie voor singer-songwriters en (semi-) akoestische acts. Inmiddels heeft ze een band om zich heen verzameld, maar vanavond zingt ze alleen. Met haar prachtige stem en gitaarspel pakt ze je. Het is muisstil in de zaal. Behalve als het publiek grinnikt om haar verhalen tussendoor. ‘Ja, ik praat veel. Mijn vriend (met wie ze samenwoont na haar veroveringstocht, bezongen in een lied) is dan ook blij dat ik vanavond voor jullie optreedt. Heeft hij ook even rust.’ Ze zingt ook nieuwe liedjes zoals Run. Haar nieuwe EP verschijnt in september en daarna toert ze mee met de Popronde. Wellicht komt ze dan weer naar Almere?

Daniël de Jong wil niet zomaar passeren

Daniël de Jong is Bixby's tegenpool. De zanger die aan dezelfde editie van De Beste Singer-Songwriter als 'onze' Valentina meedeed, praat weinig. Hij zoekt niet actief connectie met het publiek. Zijn liedjes zijn rustig, ingetogen. De momenten wanneer hij niet zingt en alleen maar de melodie laat spreken, maken dat je gaat mijmeren. Hoe irritant is het dat bezoekers op dat moment in hun Magnum-ijsje happen, wat zorgt voor krakende chocoladelagen. Hoe nonchalant Daniël ook over komt: aan zijn blikken is te zien dat hij alles meekrijgt. Het nummer Space speelt hij voor het eerst live. Als laatste genieten we van Passing People, dat gaat over hoe je meer van passerende mensen wilt weten dan ‘dat ene stukje ontmoeting’. En dan is het al weer tijd om afscheid te nemen. De bezoekers weten ondanks deze warme zaal hun aandacht te behouden. Een compliment zowel voor publiek als voor Daniël.

Assorted Travellers doet het met zijn tweeën

Wat programmering betreft is het goed gepland dat we vervolgens even heerlijk kunnen meedeinen met de akoestische versie van de liedjes van Assorted Travellers. Vanavond wordt de band alleen vertegenwoordigd door Alexander del Prado en Mariëlle Flens. Fans reageren enthousiast, maar wachten ook met het applaus tot een lied daadwerkelijk is afgelopen. Alexander kijkt maar even het publiek in, zo van: ‘het lied is echt afgelopen’ - en is blij met dit respect. Het duo zingt ook covers: Make me an Angel van John Prine en Bonny Raitt en Jackson van Johnny Cash en June Carter. Genieten geblazen. Zanger Bertolf kijkt mee, hij neemt het stokje over.

Bertolf laat nieuw solo-werk horen

Met zijn nieuwste single Jericho zet Bertolf Lentink meteen de swing er in. Hij heeft een uitgekiende setlist: zijn eerste hit (Another Day), tracks van zijn laatste album (waaronder Mary), een liedje die hij in het theater zingt met zijn The Beatles Tribute Band Her Majesty. Maar ook liedjes als I Know It Will Pass, geïnspireerd door het werk van zijn muzikale held Ron Sexsmith. De Schemerlamp-bezoekers hebben geluk: Bertolf zingt alvast nummers van zijn in september te verschijnen vierde soloalbum First & Then. Tijdens deze set wordt het publiek geraakt, geniet het van de prachtige opbouw van teksten en van een enorme muzikaliteit. Dat etaleert Bertolf helemaal tijdens James Taylor z’n Me & My Guitar, maar dan in de bewerking van bluegrass gitarist Tony Rice. We kijken alleen maar naar de vingers van Bertolf die over de snaren vliegen. Hij ontvangt een vet applaus, die hij glunderend en bescheiden meteen doorschuift naar de bewerker.

Herhalende hartenzeer en happiness bij Eelke Ankersmit

Voor het eerst staat - of liever gezegd zit - hij solo op het podium: Eelke Ankersmit, frontman van de band The Rag Trade. De organisatie van het festival liet al weten dat Eelke onlangs aan het conservatorium afstudeerde met een 9,5. Zijn afstudeerproject is de EP Old Friend, waarvan hij enkele liedjes speelt. Eelke is een emotionele zanger die het tekstueel vooral in de kracht van herhaling zoekt. Repeterende kreten en zinnen en oehoetjes, maar wel prachtig in melodie, gezongen met een heerlijke kopstem. Hij legt zijn hartzeer op tafel met Lullaby. Een lied over slecht weer en een met de titel December brengen figuurlijk verkoeling. En dan eindelijk zingt hij over 'happiness', maar dan is die ook weer ‘incidentally, accidentally, unmistakenly’. Je zou hem bijna een knuffel geven. Maar gelukkig: hij vindt het ‘super tof’ dat we allemaal bij z'n eerste solo optreden zijn.

Flirt Tessa Rose Jackson brengt songs met een beat

Een heerlijke flirt is Tessa Rose Jackson, vanavond het carpoolmaatje van Bixby. Ze volgde haar opleiding op dezelfde BRIT School in London waar de muzikale carrières van Adele, Amy Winehouse en Kate Nash begonnen. Jackson begint met opgewekte folkpop liedjes en heeft haar ‘loop instrument’ meegenomen. Zo kan ze Stepping Stone, een ‘song met een beat’, spelen. Mooi om te zien hoe het nummer zich opbouwt. Tussen de liedjes door moet ze haar gitaar stemmen. Ze probeert tegelijk te praten, wat ze net heeft afgekeken bij Bertolf. Vervolgens zet ze een schizofreen liedje in. Schizofreen in de zin dat er twee opties zijn voor het bruggedeelte. Afhankelijk van haar stemming kan die dramatisch zijn of vrolijk. ‘Ik voel me zo chill, dus ik doe de tweede versie en dat komt uiteraard door jullie: wat een fantastisch publiek.’

Janne Schra keert terug naar 'de grote stad'

Ze zit er klaar voor, samen met de gitarist van haar band. Janne Schra heeft er zin om hier op te treden. Ze vertelt hoe ze vanuit Huizen vaak naar Almere Haven zeilde. Voor haar was Almere altijd de grote stad. En zo heeft ze haar bruggetje naar het eerste lied City. Janne wil haar set optimaal benutten en zet Ship sneller in. De zangeres is zeer charmant, knoopt gesprekken aan met publiek, biedt een fan die de trein moet halen aan om mee te rijden. Ze slaat een toon aan op de gitaar en vraagt ons mee te 'mmmmmm-en' om a capella te gaan zingen. Vervolgens roept ze op: Speak Up. Melancholisch is het nummer Little Bamboo over breekbaarheid. Ze heeft haar gitaar aan de kant gelegd en zingt inmiddels staand, wat een andere energie brengt. In Good Now vraagt ze zich af ‘what am I looking for’. Haar slotlied is voor mensen die niet dood mogen gaan. Check haar tweede soloalbum Ponzo op Spotify en ga haar live zien.

IX geeft een feestje in zijn huiskamer

Het programmeren van IX voor deze avond getuigt van lef: een buitenbeentje, maar wat voor een. IX, het alter-ego van Marnix Dorrestein, brengt elektronische pop met zijn meegebrachte gitaar en drumpad. Dat hij een muzikale duizendpoot is, druipt er van af. Niet voor niets heeft hij de laatste twee platen van Herman van Veen mogen co-produceren. Dat Marnix een muzikale jeugdvriend van Jelte Tuinstra/Jett Rebel is, herkennen we wel. Na wat ‘rustige’ liedjes vraagt hij de technicus om de PA op standje ‘feest’ te zetten. ‘Want in mijn huiskamer geef ik graag een feestje.’ Waarop IX los gaat met Nothing Wrong Nothing Right. Daarna zingt hij op zijn eigen manier de Hollandse klassieker Ik Zou Je Het Liefste In Een Doosje Willen Doen. Hij eindigt met een speeldoos en nodigt zijn moeder uit voor een duet: Love You Simple. Een liefdevolle afsluiting van een mooie avond: dit lied neuriënd gaan we naar huis.

Voor de liefhebbers van singer-songwriters zijn wij blij dat dit festival niet meer tegelijk gepland staat met Stille Nacht in Underground: op naar de vijfde editie van Schemerlamp Festival!