Persoonlijke Spinvis heeft geen mening in Almere

Op gedichtendag laat Spinvis zich van zijn meest poëtische kant zien

Tekst: Kilian Kayser Foto's: Daphne Borst ,

Op donderdagavond 29 januari speelde Spinvis in de uitverkochte nieuwe zaal van de Nieuwe Bibliotheek van Almere. De voorzichtige verwachting is dan ook dat Spinvis, vier jaar na het verschijnen van zijn album Tot Ziens Justine Keller, in deze nieuwe setting met nieuwe liedjes komt. Dat gebeurt niet. En dat maakt helemaal niets uit.

De show van Spinvis is vooraf aangekondigd als een soloshow, maar Erik de Jong neemt maar liefst vier bandleden mee naar Almere om zijn mooiste liedjes te spelen. Met Almere voelt Spinvis verwantschap, ‘Ik kom uit Nieuwegein en jullie uit Almere. Over beide zijn niet echt positieve verhalen te horen, maar als je er woont, is het best leuk. Toch?’ Het is het opzetje naar een persoonlijke show. Spinvis vertelt aan het begin van elk liedje waar het precies over gaat en luistert graag naar de verzoeken van het publiek. Het kleine formaat van de zaal waar gespeeld wordt draagt goed bij aan de persoonlijke sfeer van het optreden.

Een klein gedicht

Het is geen toeval dat precies vandaag Spinvis in een bibliotheek speelt: het is namelijk Nationale Gedichtendag - de eerste dag van de Poëzieweek - en Spinvis heeft gedichten hoog in het vaandel staan. Hij bepleit vanavond dan ook het belang van poëzie en hoe goed het is dat men nog steeds poëzie leest, waar het de moeder van onze taal is. En waar poëzie de moeder van onze taal is, is het ook de moeder van Spinvis’ liedjes. Alle teksten zitten vol poëzie en poëtische verwijzingen. Zo zou de gemiddelde Spinvistekst niet misstaan in een net iets te abstracte gedichtenbundel.

Het poëtische hoogtepunt van de avond is dan ook de uitvoering van Club Insomnia. Het nummer wordt door Spinvis op een soort sitar gespeeld en de band lijkt een dynamiek direct vanuit de poëzie aan te houden. Op de juiste momenten gaat de muziek van hard naar zacht waardoor in de stilte tussen woorden het door Spinvis bezongen klein gedicht wordt gevonden. De fijne dynamiek tussen muziek en zang is iets wat de hele show terug blijft komen. ‘Het is belangrijk dat op gedichtendag de teksten goed te verstaan zijn,’ aldus Spinvis.

Spinvis wil alleen maar zwemmen

In deze tijd van MH-17, IS en Charlie Hebdo wordt Ik Wil Alleen Maar Zwemmen nog even wat mooier en vooral wat raker. Spinvis zingt in dit nummer over het gevoel wat veel mensen bij dit soort grote tragische gebeurtenissen hebben; ik wil er niets van weten, ik heb geen mening, ik wil alleen maar zwemmen. Dat achteraf blijkt dat tijdens het concert het NOS-journaal gekaapt is geeft het hele concert en vooral Ik Wil Alleen Maar Zwemmen nog meer lading mee.

De liedjes die Spinvis op deze gedichtendag speelt zijn een mooie doorsnede van zijn oeuvre en perfect voor een koude donderdagavond in Almere. Dat er geen nieuwe liedjes worden gespeeld is dan ook helemaal niet erg. De uitverkochte zaal krijgt precies waarvoor het is gekomen: mooie nummers met prachtige teksten. En dat op gedichtendag. In Almere.