Vloeken, lachen en moshen tijdens Metalcore Mayhem

Trashed Crown stelt teleur, Prevent The Fall en The Charm The Fury gelukkig niet

Maaike Broekhuijsen ,

Flevoland had het maar druk afgelopen weekend: naast drie dagen LelySTART en het Emmeloordse Pieperfestival werd er op zaterdag in de Almeerse Meester keihard gerocked door The Charm The Fury, Prevent The Fall en Trashed Crown. Temidden van alle moshpits brengt 3voor12 Flevoland verslag uit.

Hoewel het niet enorm druk is, is de zaal gezellig vol wanneer Trashed Crown het podium betreedt. Nog voor het tweede nummer loopt de zanger op de apparatuur te vloeken.  Waar veel bands doorspelen no matter what, kwam hij met een: ’Godverdomme, de backtracker loopt steeds vast. Als dat zo doorgaat stoppen we ermee.’ Met die houding zou je het haast hopen. De muziek is een matige mix van Heaven Shall Burn, de eerste albums van Bring me the Horizon en met vlagen het eerdere werk van Atreyu. Een chagrijnige houding, geluidsproblemen en een gebrek aan een eigen geluid; niet de beste start voor de avond.

Er ontstaat een totaal ander beeld wanneer Prevent the Fall aan het opbouwen is. De jongens staan relaxt op het podium, lachen onderling, zwaaien hun vrienden in het publiek toe. Tijdens het optreden blijft dit aanstekelijke enthousiasme hangen. Vanuit een hoek rent de zanger naar het podium, waar hij probleemloos opspringt. De muziek is straightforward metalcore zoals je het gewend bent. Tijdens het eerste nummer komt er nog een elektronisch riedeltje voorbij, maar dat laten ze (gelukkig) verder achterwege. Een deel van het publiek heeft er even veel zin in als de bands, wat leidt tot de eerste moshpits.

De hoofdact van de avond is het Amsterdamse The Charm The Fury. Het valt gelijk op dat deze band al langer meegaat: de bandleden staan op het podium alsof ze niks anders gewend zijn. De zaal zit onderhand goed vol met genoeg ruimte voor een paar kleine moshpits. Dat frontvrouw Caroline het screamen met zang afwisselt en dat de rest van de band de gang vocals goed onder de knie heeft, geeft een catchy element aan de muziek. Ook muzikaal hebben ze het prima op orde: de bandleden zijn duidelijk goed op elkaar ingespeeld. Er wordt geregeld om meer beweging gevraagd, waar een klein deel van het publiek gehoor aan geeft. Een strakke show, die goed werd ontvangen.