Ongekend talent verwondert het publiek op Schemerlamp Festival

Adembenemende optredens in knusse huiskamers van De Meester

Tekst en foto's: Elena Pepping ,

Poppodium De Meester stond deze zaterdag volledig in het teken van het intieme Schemerlamp Festival. Een gezellige avond bomvol veelbelovende artiesten die men onder het genot van een drankje kan beluisteren. Een knus huiskamergevoel, gecombineerd met akoestische livemuziek, zorgt voor een zeer geslaagde avond.

Emil Landman

De ‘huiskamer’ begint al aardig vol te raken wanneer de eerste artiest al klaarzit. Emil Landman mag het spits afbijten en dat lukt aardig. Zijn persoonlijke liedjes, warme stem en de intieme sfeer doet het publiek verstillen. Van jongs af aan is Emil met muziek bezig om steeds beter te worden, en dat is allemaal niet voor niets geweest. Zo is hij al uitgeroepen tot 3FM Serious Talent en heeft hij in het voorprogramma van Dotan gestaan. Ook is in oktober zijn dubuutalbum ‘Colours And Their Things’ uitgekomen. Ondanks de druk als eerste te moeten treden, heeft Emil Landman zijn zangtalent goed over het voetlicht kunnen brengen.

Our Minor Fall

De indie-folkband Our Minor Fall verzorgt het tweede optreden. De grote variatie aan instrumenten is al gauw te horen, en ook al is het publiek in het begin wat rumoerig: het viertal wekt al gauw interesse. Het optreden is verrassend goed, ook al moet Our Minor Fall het met twee bandleden minder doen – normaal gesproken zijn ze met z’n zessen – en valt de band in voor een andere artiest. Af en toe komen de liedjes niet helemaal goed over, maar dat wordt gelukkig snel goedgemaakt.

Ed Struijlaart

Op zijn negende kreeg Ed zijn eerste gitaar. Anno 2014 is de singer-songwriter en KX Radio-dj 35 jaar oud en heeft hij zijn tweede album net uitgebracht: Closer Than Skin. Van dat album kunnen we vanavond genieten. Hij zingt onder andere The Way It Is. Zijn zuivere stemgeluid en de authentieke overdracht zorgen voor zeer pure momenten: Ed Struijlaart is een artiest waar we nog veel over gaan horen.

David Benjamin

Als er iemand is die een lach op je gezicht kan toveren, dan is dat David Benjamin wel. Zijn enorme talent, gepaard met de lachwekkende opmerkingen tussendoor, zorgt voor een luchtige sfeer. Zijn talent leidde tot een plekje in het voorprogramma van Go Back to the Zoo en hij was meerdere malen solo-supportact van Chef’ Special. Ook heeft hij meegedaan in het derde seizoen van De Beste Singer-Songwriter van Nederland. David Benjamin zorgt ervoor dat het publiek steeds losser wordt. Al geeft hij aan verkouden te zijn, het maakt zijn stem wel heel bijzonder en raw, als ‘de rasp van een rockband’ zoals hij het zelf noemt.
Na een luid applaus van een tevreden publiek maakt de evenzo tevreden David Benjamin nog even een foto van het publiek.

Stef Classens

Met een enorm zuivere stem treedt Stef Classens als vijfde op. De zanger is eerder benoemd tot Beste Singer-Songwriter van Nederland, in het gelijknamige NPO 3-programma. En dat is terecht, bewijst hij op Schemerlamp Festival. Met liedjes als Written in the Book of Life en Waiting ‘Till the Day Cancer Dies is zijn optreden niet alleen heel persoonlijk, maar ook heel pakkend.  Stef Classens is gevraagd voor het voorprogramma van onder meer Dotan, Mister & Mississippi en Novastar, en daar zal het niet bij blijven. Stef Classens geeft een adembenemend optreden. Hij heeft hard gewerkt om te komen waar hij nu is en dan mag je ook wel zeggen dat hij als geen ander weet: zonder strijd, geen overwinning.

Sandy Dane

Aan Sandy Dane de eer om de avond af te sluiten met haar zangtalent. De zangeres, die de titel 3FM Serious Talent heeft gekregen dankzij de radio- en tv-reclamehit Peace, Love & Icecream, geeft een optreden waar menigeen stil van wordt. Aangezien de voorafgaande optredens allemaal door zangers verzorgd werden, is het aanvankelijk wennen aan een vrouwelijke stem, maar het is al snel genieten geblazen. Absoluut de kers op de taart!

Album van het jaar #1: Paceshifters - Breach

Aan het begin hadden Paceshifters hun album en videoclips al klaar, maar waren hier nog geen label of boekingen aan verbonden. Vervolgens werd de belofte toch keihard verzilverd door een waanzinnige indruk te maken Paaspop, Pinkpop en de Zwarte Cross. De ultieme kers op de taart kwam in de vorm van een dikke releaseshow in de Zwolse Hedon. Het was een mooi jaar om naar Paceshifters te mogen kijken en luisteren.