Jacqueline Govaert overtuigt op Stille Nacht met haar nieuwe ‘ik’

Eenvoud blijkt de perfecte formule te zijn voor een verbluffend optreden

Tekst: Esmée Koeleman, foto's: Remco van Beurden ,

Aan Jacqueline Govaert de eer om met haar gouden geluiden de vijfde editie van festival Stille Nacht te openen. Ex-Krezip-zangeres Jacqueline Govaert bracht in 2010 haar eerste solo-album Good Life uit. Na dit goed ontvangen debuut, bracht zij begin dit jaar haar tweede album Songs To Soothe uit. Waar haar eerste album vooral het ‘living the good life’-thema beschrijft, is ze nu overgegaan op het eenvoudige ‘little things in life’. De nieuwe Govaert wordt gekenmerkt zoals ze vanavond op het podium verschijnt: voorzien van piano en gouden stem.

DE ACT

Waar in 2009 de pop-/rockband Krezip ophield te bestaan, heeft frontvrouw Jacqueline Govaert niet stil gezeten. Ze is een nieuwe carrière aangegaan door als singer-songwriter in haar eentje eindverantwoordelijke te worden. Met autobiografische nummers en fraaie basloopjes op de piano is haar nieuwe carrière een waterdichte formule. Ze houdt het eenvoudig en dat is precies wat Jacqueline Govaert bijzonder maakt.

DE SHOW

‘Goede avond,’ grapt de zangeres met een hese, oude rokersstem na een lange nacht in het Glazen Huis. Met een stem die ietwat minder blinkt dan gewoonlijk door het lachen om alle woordgrappen van Gerard Ekdom afgelopen nacht, opent Govaert met Going Back Home: een nummer over het opgeven van rijkdom voor haar geliefde. Het eerste nummer neemt de volle zaal meteen mee naar Govaerts leven, en het publiek geniet.

Afgezien van haar hese stem lijkt er geen vuiltje aan de lucht te zijn bij dit optreden, totdat ze bij Glitter, Fame And Gold plots het einde van het nummer vergeten is. Maar dankzij haar nuchtere persoonlijkheid maakt ze er een grapje van, pakt ze de draad direct weer op en lijkt niemand het erg te vinden. Na drie nummers komen twee zangeressen het optreden van Govaert ondersteunen die met stemmen als nachtegaaltjes de volgende vier nummers naar een hoger niveau tillen.

De eerste vier nummers zijn afkomstig van haar eerste album en het ziet ernaar uit dat ze niet van plan is om nog veel van haar debuutalbum te  gaan spelen. Vanwege de tijd van het jaar en omdat de zangeres naar eigen zeggen een echte kerstfanaat is, speelt ze haar zelfgeschreven kerstliedje Christmas Time Is Near. Een kerstliedje geschreven en gespeeld in de geheel eigen stijl van Jacqueline Govaert.

Met haar goede gevoel voor humor en knappe pianospel heeft ze het publiek het hele optreden lang vermaakt. De zangeres heeft een leuke klik met het publiek, waardoor mensen met een tevreden gezicht het hoofdpodium verlaten om al het moois wat de avond nog te bieden heeft te gaan zien.

HET OORDEEL

In een show van drie kwartier speelt ze maarliefst elf nummers, waarvan zeven afkomstig van haar tweede album. Het krachtige themalied voor Serious Request 2014 Make More Sound valt in de smaak bij het publiek en om nog wat meer variatie in de avond te brengen speelt ze ook nog Sweet Goodbyes: de laatste single van Krezip. Door uiteindelijk maar twee nummers van haar debuutalbum te spelen, laat ze merken dat het tweede album haar veel beter ligt. Met zo'n opbouw en show bewijst de zangeres dat ze - zelfs na het megasucces van Krezip - nog vele hoogtepunten te gaan heeft.