Jiggy Djé: “Lelystad was AAAAAN!!!”

“Het kan immers niet altijd feest zijn.”

Door Erik van Bemmel ,

Lelystad is een aparte stad. Stond het jarenlang bekend als de stad waar je niet uit hoeft te gaan omdat er toch nooit wat gebeurt. Pogingen om hier verandering in te brengen en iets op poten te zetten werden vaak snel met de grond gelijk gemaakt omdat er te weinig animo voor was. Zo ook met kleinere hiphop-acts in Lelystad. Afgelopen zaterdag trotseerde Kraantje Pappie en Jiggy Djé de poldergrensen om een feestje te komen bouwen in de Lelystadse Underground.

“Het kan immers niet altijd feest zijn.”

Zaterdagavond trotseerde Kraantje Pappie en Jiggy Djé de Flevolandse poldergrensen om de Underground in Lelystad van een dosis hiphop te voorzien. Is bij grote, wat bekendere namen als Pete Philly en Opgezwolle een uitverkochte zaal eerder regel dan uitzondering, bij het Gronings-Amersfoorts collectief blijft de zaal ongemakkelijk leeg. Een voordeel is dat iedereen die er vanaf het begin van de avond bij is, er komt met een reden en dat is feesten met Kraantje Pappie en Jiggy Djé.

De heren Tastic en DonQui beginnen de avond met vrolijk springerige hiphop om het aanwezige publiek van de trappen achterin de dansvloer op te krijgen. Wonderbaarlijk genoeg weten ze met de twintig aanwezige een heus feestje te bouwen. Vooral de acapella-rap over de schietpartij in het winkelcentrum van Alphen aan de Rijn doet denken aan Eminem’s 8-Mile en maakt indruk. De toon is gezet en de mensen zijn klaar waarvoor ze gekomen zijn: hiphop van Nederlandse bodem.

Kraantje Pappie laat zich niet hinderen door de lage opkomst en gaat vlammend van start. Hij maakt gebruik van de intieme setting om er een privéfeestje van te maken. Het lijkt erop dat het publiek de teksten bij woord uit het hoofd kan meebrullen en dit geeft een mooie interactie tussen Crane, de DJ en het publiek. De dubstep-beats van het Groningse Collectief Noisia geven een hoop energie, en laat menig hiphop-hart sneller kloppen. Dat Kraantje Pappie kan freestylen bewijst hij door mensen hun spullen uit de broekzakken te laten halen en daar, voor de vuist weg, over te gaan rappen. Erg humoristisch, adrem en gevat. Gewoonweg knap gedaan.

Bij de opkomst van Jiggy Djé wordt het volume een aantal tandjes harder gezet, wat de verstaanbaarheid er niet beter op maakt. Het optreden knalt van het podium, maar waar Kraantje Pappie het klein en intiem houdt, moet Jiggy Djé het vooral hebben van grootsheid en bombasticiteit. Opvallend is dat bij het tweede nummer de hele entourage op het podium wordt gehaald en er meer mensen onstage dan offstage zijn.

Wel weet hij het publiek goed mee te nemen en zorgt dat er in de pit goed los gegaan wordt. De mensen die naar de Underground zijn gekomen krijgen waar voor hun euro’s. Na afloop neemt Jiggy Djé een foto met het hele publiek en postte deze op Twitter met de vermelding: “Lelystad was AAAAN!!!” gevolgd door: “Mijn laatste tweet en foto waren enorm in scene gezet. Toch hou ik van mijn mensen in Lelystad. Het kan immers niet altijd feest zijn.” En dat klopt. Misschien de volgende keer. Misschien zelfs met hiphop in Lelystad.