Afgelopen zondagmiddag stond de Underground in het teken van jazz. Voor deze gelegenheid was het poppodium omgebouwd tot een heuse jazzkelder. In de zaal stonden tafeltjes en stoeltjes. De bezoekers konden knabbelen van borrelnootjes en achter de bar werd er meer wijn geschonken dan dat er bier werd getapt. Uiteraard door medewerkers in netjes gestreken overhemd.
In het kader van de Underground Jazz serie gaf Margriet Sjoerdsma een concert in de Underground. Naast eigentijdse bewerkingen van jazz-standards speelden Margriet en haar muzikanten eigen nummers. Deze nummers zijn geschreven door Margriet en de getalenteerde Bulgaarse pianist Dimitar Bodurov.
Zowel de zang van Margriet en het pianospel van Dimitar zijn werkelijk loepzuiver. Voor veel mensen zal het allemaal wat te braaf of te veel gepolijst klinken. Toch is het geweldig om deze jonge topmuzikanten aan het werk te zien. De Duitse Jens Dueppe speelde op drums en vibrafoon en Cord Heineking ging volledig op in het plukken aan de snaren van zijn contrabas. Na een virtuoos stukje pianospel van Dimitar speelden de andere muzikanten ingetogen verder. Uit respect voor de muziek bleef het publiek muisstil. Tenminste, totdat Margriet aangaf dat er best geklapt mocht worden. Een luid applaus volgde.
Het was weer een mooie jazzmiddag in de Underground. De muzikanten waren blij met het enthousiasme van het publiek, maar van Bas van Breenen, de organisator van dit evenement, mag het de volgende keer wel wat drukker zijn. Veel van de bezoekers waren nog nooit in de Underground geweest. Het poppodium staat namelijk niet bekend als een plek waar jazz te horen is. De dag ervoor was er in hetzelfde gebouw bijvoorbeeld nog een metalfestival. De nieuwe bezoekers zijn echter overgehaald door mensen die aanwezig waren bij de presentatie van de Aangenaam Jazz cd, eind oktober in Underground. Ook toen bewees dit poppodium gemakkelijk door te kunnen gaan voor jazzclub.
De volgende jazzmiddag in de Underground staat gepland voor 30 november. Met Braziliaanse jazz van Sensuàl. Genomineerd voor de Edison Jazzism Publieksprijs.