Recensie Stating The Obviouz demo

Een voorproefje op de EP

Door: Timon Grool, ,

3voor12/Flevoland kreeg een 3 track demo van Stating The Obviouz als voorproefje op hun EP die op een later moment uitgebracht gaat worden. Enthousiast als we zijn, knalden we het meteen de cd speler in.

Een voorproefje op de EP

Het eerste nummer op de demo is “Straight Through” en opent met een donker soundscape waarna de gitaren er lekker hard in knallen. Een beetje een cliché begin voor een metal demo, maar wel met stijl uitgevoerd en het duurt ook niet te lang. In dit nummer komen vooral invloeden van 36 Crazy Fists naar voren. Volle gitaren en snelle riffs met een grunt/zanglijn, ook tof is de tweestemmige gitaarsolo. Het tweede nummer is “Ignoring The Truth”. Deze track heeft een lang intro, maar niet storend. Harde gitaarriffs en een goede drumpartij zijn de basis van dit beukende nummer, met daar overheen een goede grunt en zanglijn: wat een strot heeft zanger Clint! Een lekker goor geluid komt eruit als hij grunt. Ignoring The Truth is een goed geschreven nummer. De eerste keer dat je het hoort lijkt het misschien wat op een doorsnee metalsong, maar na een paar keer luisteren verdwijnt dat gevoel en hoor je de orginaliteit. Het laatste nummer van hun demo is “Touching The Surface”, een prachtig akoestisch nummer wat vooral doet denken aan Ill Niño. Dit nummer laat heel duidelijk zien hoe veelzijdig en sterk deze band is, want zelfs nu staat het nog als een huis en heeft het ballen. Het nummer bevat hele mooie melodieën en hooks. Dit is zonder twijfel het sterkste nummer van de demo en een hele goede afsluiter. Touching The Surface laat de potentie van de band pas echt horen. Stating The Obviouz is een band die nog maar net begonnen is met het ontdekken van hun mogelijkheden. Ze zijn zeer veelzijdig. In de drie nummers zitten invloeden van andere bands, maar Stating The Obviouz is beslist geen copycat en heeft al een redelijk volwassen sound. Zeker voor de pas 10 maanden dat ze bestaan is dit duidelijk een band met potentie. Ben je benieuwd naar hun muziek? Het is te beluisteren op hun eigen website.