ZAND vooral populair buiten de polder

Tekst: Edgar Kruize Foto: Esther Schulting, ,

Het lijkt nog niet echt te willen lukken om het grote Almeerse publiek enige vorm van muzikale liefde bij te brengen. Of het nu om alternatieve evenementen gaat of om platte meezingers, het merendeel loopt er niet snel warm voor.

Zo meldde Almere Vandaag recent dat er in de eerste week van verkoop voor het familiefestival ZAND (23 augustus, met Guus Meeuwis, Nick en Simon, Ilse DeLange, Jeroen van der Boom en VanVelzen) 'slechts' 45 kaarten waren verkocht. Correcte informatie, zo stelt Machiel Hofman van mede-organisator CMC3. Maar ook slecht getimed. "Het bericht van de Almere Vandaag klopte ook op dat moment, ze schreven het alleen te vroeg, zonder dat ze wisten dat de speciale link voor de voorverkoop nog helemaal niet gecommuniceerd was." Inmiddels is de voorverkoop in volle gang en is al meer dan de helft van de 35.000 beschikbare kaarten verkocht. Daarmee verloopt de verkoop boven verwachting en is de kans aannemelijk dat het festival direct al bij de eerste editie uitverkocht zal zijn. Maar wat blijkt, de meeste kaarten worden buiten de regio verkocht. Hetgeen betekent dat een 'Almeers stadsfeestje' wordt gecrasht door mensen uit het hele land. Hofman: "Je ziet wel dat Almere achter loopt in verkoop, maar dat heeft denk ik ook met lokale aandacht te maken. Daar gaan we de komende maanden meer aandacht aan besteden. Het blijft een festival dat ook is opgezet voor inwoners uit Almere." Naast de al genoemde optredens kunnen bezoekers overdag genieten van een stranddag op het festivalterrein met speciaal entertainment. Zo kunnen mensen gratis naar de kapper, deelnemen aan de Olympische Spelen op spelcomputers en is er aan het einde van de middag een grote BBQ op het strand. Karen Nitschke van mede-organisator The Entertainment Group is tevreden over het massale animo. Ook al komt dat voornamelijk van buiten de polder. "Natuurlijk hoop je dat een dergelijk initiatief aanslaat, maar dat de helft van het aantal kaarten in twee weken tijd wordt verkocht is ongelofelijk. Het bevestigt het onderscheidende karakter van ZAND, met lage toegangsprijzen, een breed programma met topartiesten en de zomerse uitstraling."