Jaya the Cat begrijpt het woordje feest

Release tour van Jaya pakt goed uit in De Meester

Tekst: Sanne Priem Foto's: Wolf Schouten, ,

Een Amerikaan, een Australiër en nog zo’n negentig Nederlanders staan in De Meester. Wat hebben deze mensen met elkaar gemeen? Geen slechte grap, maar een moddervette show van de reggaepunkband Jaya the Cat.

Release tour van Jaya pakt goed uit in De Meester

Een Amerikaan, een Australiër en nog zo’n negentig Nederlanders staan in De Meester. Wat hebben deze mensen met elkaar gemeen? Geen slechte grap, maar een moddervette show van de reggaepunkband Jaya the Cat. De avond was niet uitverkocht, dus De Meester had besloten een mobiele bar tussen de twee zalen te zetten. Dit was een slimme zet, omdat het zo al behoorlijk vol leek toen het voorprogramma Sun Fire Souls begon te spelen. Deze vijfkoppige band speelt naar eigen zeggen Roots Rock Reggae. Ze hadden het best zwaar: een invaller hadden op de bas (Steven van Jaya the Cat), een zanger met een gebroken enkel en daarbij speelden ze ook nog eens met een redelijk nieuwe toetsenist. Maar of dit de reden was dat het publiek niet zo meeging, is de vraag. Ondanks dat de set aardig strak werd gespeeld, was er niet heel veel spannends te ontdekken. Op de MySpace van de band staat dat ze enerzijds energetisch rocken en anderzijds akoestisch chillen. Helaas kwam dat rocken niet zo over, maar het chillen daarentegen wel. Het publiek deinde dan ook een beetje knikkend mee, maar een echt feestje werd het helaas niet. Dit in tegenstelling tot de show van Jaya the Cat. Deze band heeft net een nieuw album uit getiteld ‘More Late Night Transmissions With…’ en is druk bezig deze te promoten. Als je de nummers thuis beluistert dan hoor je een veelzijdigheid aan invloeden zoals reggae, punk, rock en pop. Jaya maakt goed luisterbare nummers en de stem van Geoff maakt het een aangename ervaring. Maar dan staan ze voor je op een podium en je merkt gelijk dat ze buiten het aangename ook precies weten hoe je een feestje moet bouwen. Ze spelen hun nieuwe single ‘Closing time’ met veel enthousiasme en denken daarbij ook aan de Nederlanders door het zinnetje: ‘de bar is gesloten’. Het is duidelijk dat de heren ook wel raad weten met de bar, maar dit heeft absoluut geen negatieve invloed op hun live optreden. Het volledige publiek ging uit zijn dak vanaf het tweede nummer en dat is best iets nieuws voor een optreden in De Meester. Afkomst was niet meer belangrijk in de liefdevolle pogo-pit; het was simpelweg feest.