Wie de eerste nummers ‘Death Or Glory’ of ‘Abandoned’ al online heeft gehoord, zal kunnen beamen dat de band een stuk voller en dynamischer klinkt; zodanig zelfs dat ze eigenlijk boven zichzelf uitstijgen en niet meer onderdoen voor de bands die ze zo vaak ondersteund hebben. Er wordt een dosis distortion op het gitaarspel losgelaten, zonder dat het ten koste gaat van de melodieuze riedeltjes waar de formatie bekend mee is geworden. Deze gaan nog altijd op speelse wijze hand in hand met het ondersteunende muzikale spel. ‘Death Or Glory’ kent zelfs een “spaghetti western gitaarsolo”, zoals gitarist/vocalist Adrian Delange het zelf zo mooi weet te omschrijven. En voor de diehard fans die zich afvragen of ‘Anesthesia’ er ook op staat: ja, die staat er ook op. Het nummer is ongeveer een half jaar na de eerste plaat uitgebracht en laat goed horen hoe het geluid van Call It Off geëvolueerd is.
Dat is namelijk het sleutelwoord van deze release: evolutie. Een ontwikkeling of omvorming die door de jaren heen plaatsvindt. Kenmerkend voor een evolutie is dat de sterkste eigenschappen overeind blijven en daar waar nodig worden aangevuld door nog sterkere componenten. Dit is onder andere te danken aan het zogenaamde vijfde bandlid, Robbert van Caem, die langzaam zijn positie verstevigt binnen de band. Vrij willekeurig is hij er zo nu en dan bij tijdens live-optredens, waarbij hij de toetsen voor zijn rekening neemt. Hoewel die op de vorige plaat ‘Lovers & Liars’ nog niet sterk naar voren kwamen, hebben die op ‘Abandoned’ wel een prominente plek gekregen. Zij het ter opvulling van de muziek, zij het om de bridges extra kracht bij te zetten. Al met al zorgt hij ervoor dat dit poppunk-huis een nog steviger fundament krijgt.
Albumrecensie Call It Off – Abandoned
Evolutie van Eindhovense poppunkers duidelijk hoorbaar op nieuw album
Heeft Call It Off eigenlijk nog wel een introductie nodig? Nadat ze de overstap van White Russian Records naar Sony hebben gemaakt, kun je gewoonweg niet meer om de band heen. Zo staan ze in het voorprogramma van bijna iedere grote internationale poppunk-act in Nederland, zijn ze Serious Talent bij 3FM en hebben ze een plaatsje te pakken op Eurosonic Noorderslag. Kortom, werelddominantie ligt langzaam maar zeker steeds meer binnen handbereik. Daar hoort zodoende een nieuw wapenfeit bij; dat is er dan ook met de titel ‘Abandoned’.
De sterkste eigenschap van Call It Off is vanaf het begin al geweest dat de band ontzettend catchy liedjes schrijft. Ieder gitaarloopje of iedere woo-hoo blijft lange tijd hangen, en dat is op ‘Abandoned’ niet anders. Ze hebben het zelfs nog wat aangedikt met een nummer als ‘Scream Your Heart Out’, waar de woo-hoo’s tijdens de tour in oktober al ruimschoots werden meegezongen. ‘Emily’ heeft wel iets weg van een iets steviger ‘Dyanne’ (van het debuutalbum) en ‘Over & Over’ doet met zijn gitaarloopje in de verte denken aan ‘What She Said’ (eveneens van ‘Lovers & Liars'). Het is een loopje dat zelfs niet met een breekijzer uit je hoofd te slopen is.
De tracks die het meest eruit springen zijn ‘Witness’ en ‘Sorry’. ‘Witness’ is veruit het hardste nummer dat de mannen tot nu toe op plaat hebben uitgebracht. Verwacht geen hardcore-vocalen, maar een stevige dosis punkrock die poppunk bijna een nieuwe definitie geeft. ‘Sorry’ daarentegen had zo van de schrijftafel van Green Day afkomstig kunnen zijn, met akoestisch intro en opbouw naar de climax inbegrepen. Ook tekstueel hebben ze de horizon een stuk verbreed. Ging ‘Lovers & Liars’ voornamelijk over de pijn en ongemakken die komen kijken bij een verbroken relatie, op ‘Abandoned’ trekken ze het spectrum aan menselijke emoties verder dan alleen pijn en verlies. En ook dat mag evolutie heten.
Call It Off zal ‘Abandoned’ officieel uitbrengen op vrijdag 20 januari. De release die bij Sony verschijnt gaat gepaard met een heus releasefeestje in Dynamo op zaterdag 21 januari, waar ook de vrienden van Five Years Later en Camp High Gain zullen spelen. De nieuwe plaat zal naast de welbekende digitale formaten op zowel cd als vinyl te koop zijn.