Bij de aftrap van Hit The North in het hoofdkwartier van Eurosonic werd één ding opnieuw duidelijk: tussen alle jonge talenten zijn de mannen van Moonradio een beetje een vreemde eend in de bijt. Toch zijn er weinig namen te noemen die het meer verdienen om deel te mogen nemen aan een ontwikkelingstraject zoals deze. Om dat te bewijzen namen we een kijkje in de keuken van de zeskoppige band.

Terwijl buiten de winter ontwaakt, is Moonradio in een matig geventileerde (“dat moet al jaren gebeuren”) studio bezig met opnames. De ruimte zonder ramen maakt het gemakkelijk om de tijd te doen vergeten, maar de gezichten van de band maakt één ding duidelijk: ze hebben al een lange dag gehad. Eerder hadden ze al ‘When Death’ opgenomen, nu zijn ze bezig met de drums van een nummer met de werktitel ‘Down’.

“Het is een pre productie,” legt Geert-Jan Mulder uit terwijl hij in gedachten verzonken een paar noten op zijn nieuwe Moog synthesizer speelt. “Vaak komen er bij de opnames ineens allemaal dingen boven.” De band gebruikt het weekend in de studio vooral om hun nummers te laten puberen. Wanneer alles wordt opgenomen valt pas op welke elementen eventueel aanpassing vereisen. Voor de nieuwste aanwinst van de band biedt het een ideaal moment om een beetje te experimenteren. Op het in 2018 uitgebrachte ‘Peace’ zijn al wat pianopartijen te horen, maar sinds Mulder in de band zit zijn de toetsen op een hele andere manier vertegenwoordigd.

De opnamesessie wordt onderbroken voor het avondeten. De hoeveelheid Chinees op tafel bewijst dat zelfs met een paar decennia levenservaring het nog moeilijk is om in te schatten hoeveel menu’s je moet bestellen. De verandering van setting geeft de groep een nieuwe energie. Waar ze beneden in de studio nog gefocust en serieus waren, zijn ze boven druk met kleine plagerijtjes en bij vlagen diepe gesprekken. De onderwerpen variëren van Rob de Nijs die van een podium afvalt tot ‘Almost Famous’ en zijn doordrenkt met loze dreigementen dat iemand zelf de weg naar huis maar moet vinden. Tijdens het gekibbel haalt Mulder zijn schouders op: “Zo gaat het altijd.”


De stapel dozen met restjes op het aanrecht geven een sprankje hoop op een vergelijking met het gemiddelde studentenhuis. Voor een moment drijven er al woorden boven  voor een alinea zoals ‘de oudere generatie heeft wel wat weg van de jongere’. Alsof hij gedachten kan lezen, zegt Richard Aeilkema: “Oh, dat is nog van de buren.” De vergelijking verdwijnt als sneeuw voor de zon, net als het vuil op tafel van het uitgebreide avondeten. Alles is brandschoon tegen de tijd dat de opnamesessie zich weer voortzet.

Wat vooral opvalt is dat de band in elk opzicht heel eerlijk naar elkaar is. Allemaal willen ze wat het beste is voor het nummer, ook al moet er een partij geschrapt worden waar veel tijd en liefde in heeft gezeten. Vooral drummer Otto Overeem is kritisch deze avond. Vanaf zijn positie in een leren stoel kijkt hij geconcentreerd toe. Het heeft wel iets weg van een scheidsrechter bij een tenniswedstrijd. Toch biedt de hoeveelheid kritiek naar elkaar ook nadelen. Wanneer Eddy van der Veen een baspartij inspeelt stuurt hij wijs een gedeelte van de groep naar een andere kamer. Voor hem is één persoon met een neutraal luisterend oor wel genoeg

Tijdens de opname kijkt Aeilkema toe vanachter glas. “Je stelt je natuurlijk heel kwetsbaar op,” zegt de zanger terwijl hij gebaart naar Van der Veen. Het gesprek dwaalt al snel af naar voorbeelden van zijn eigen kwetsbaarheid in de studio. Als voorbeeld noemt hij een relatie waarbij zijn ex woest werd op een tekst van een nummer, terwijl hij zelf niet doorhad dat het nummer zo autobiografisch was. Ook refereert hij naar het nummer ‘When Death’ dat de band eerder opnam. Het was een nummer dat al drie jaar klaarlag, maar pas tekst kreeg toen Aeilkema’s moeder overleed. Toch is hij niet de enige die veel van zichzelf in de band stopt. “Moonradio is de optelsom van iedereen samen."

Aan het eind van de avond besluit Jan van Veen om nog ‘even’ een solo in te spelen. Met een bijtende toon speelt de gitarist de noten in. Bij de eerste take zijn er nog een paar foute noten, maar al snel komt hij op dreef en lijkt de take foutloos te zijn. De rest van de band knikt instemmend, maar wanneer Van Veen zelf luistert hoort hij toch nog een paar fouten. Opnieuw zet hij de koptelefoon op en beweegt hij zich naar zijn gitaar. Dit proces herhaalt zich enkele keren, totdat het rijtje uitgetelde leden op de bank hem moet verzekeren dat het toch echt goed genoeg is.

Het is onder andere Van Veen’s vastberadenheid en dwang om het beste uit zichzelf te halen wat Moonradio personifieert en apart zet tegenover andere, misschien wel jongere bands. Het kan dan ook niet anders dat deze band met optredens op Eurosonic een knallend Hit The North traject ingaat waar ze als nog betere samenstelling uit zullen komen.

Moonradio en Eurosonic

Moonradio is via Hit The North ook op Eurosonic te bewonderen! CHAOS Music Magazine noemde de band onder andere al als tip. Daarnaast speelt de band ook aanstaande zaterdag in VANSLAG in Borger voor de Eurosonic Preview met alle Drentse bands.

Eurosonic Preview:
VANSLAG, BORGER
11 januari: 23:15 - 23:45

Eurosonic:
OOST CLUBSTAGE, GRONINGEN
16 januari: 20:00 - 20:20