Wie denkt aan de Rotterdamse muziekwereld, denkt vaak gelijk aan Immanuel Spoor. De creatieve duizendpoot is de initiatiefnemer van veel toffe projecten, waarvan De Nieuwe Lichting zijn meest recente geesteskind is. De meest veelbelovende acts van de havenstad gingen op schrijverskamp, uitgerekend in Orvelte. Dat was wel even een gesprek waard, want hoe komen Rotterdammers nou in dit pittoreske Drentse dorpje terecht?

 

Laten we dan maar met de deur in huis vallen. Hoe zijn jullie in vredesnaam nou in Orvelte terechtgekomen?

Ja, Google man. Haha.

Je typte ‘Rustige plek, middle of nowhere’ in?

Ja, dat. En natuurlijk met genoeg faciliteiten voor de hele groep. Daarnaast moet er ruimte zijn om meerdere studio’s te bouwen. Dan is er ook nog eens corona. Je moet een plek vinden die dus ook zo iets mag. Hier in Orvelte staat De Veldhoeve, die is gericht op meerdaagse educatieve activiteiten. Aangezien wij met talentontwikkeling bezig zijn, is dat ook een vorm van een educatieve activiteit. Het is dus én een fijne plek, én eentje waar het kan. We zijn er superblij mee!

Een blikje op Google Maps bewijst dat jullie echt in de rust zitten, want zelfs Streetview is er nog niet geweest.

Ja, er is hier niks. Dat is eigenlijk ook precies wat we wilden. Je zit nu heerlijk in een eigen bubbel. Het is qua corona heel fijn dat je niemand tegenkomt, maar het is sowieso waar we al naar op zoek waren. Mensen kunnen even in hun eigen wereld stappen zonder invloeden van buitenaf en creëren, creëren en nog meer creëren. Dit is het gewoon. Als zij de kroeg in kunnen na twee minuten lopen, dan krijg je een hele andere dynamiek. 

 

Hoe is dit eigenlijk tot stand gekomen?

We doen dit vanuit De Nieuwe Lichting. Dat is een organisatie in Rotterdam die gaat over het behartigen van  het makersklimaat. Dat klinkt een beetje saai, maar wij kijken dus naar bandjes en andere toffe dingen die wat hulp nodig hebben en daar zetten we toffe projecten voor op. Vaak hebben die projecten een vorm van een festival, of iets dat daarop lijkt. Dat ging dit jaar niet helemaal door, want er was een dingetje...

We hebben geen idee waar je ‘t over hebt. ;-)

Ja, allemaal mensen gingen hoesten enzo. Toen zijn we gaan nadenken. Wat hebben muzikanten nu nodig? Wat heeft de scene nu nodig? En vooral: wat kan er wel? Daar kwam dit schrijverskamp uit. We zetten ons altijd heel erg op het verbinden in. Verbinden van scenes en disciplines, dat is een beetje ons ding. We organiseren bijvoorbeeld het Eendracht Festival, met twintig locaties door de gehele stad. Allemaal representeren ze een bepaalde scene, zoals bijvoorbeeld een punk locatie en een jazz locatie. Elke locatie wordt dan gehost door een organisatie die echt de scene represent. Dat is dus een beetje wie we zijn. Nu hebben we dus een selectie gemaakt van jonge bandjes in Rotterdam waarvan wij denken: jullie zijn nu de lokale spelers. Jullie verdienen het of jullie zitten er tegenaan om op landelijk niveau te gaan spelen. Wat is er voor nodig, en hoe kunnen we die bands verbinden in de corona tijd? Toen hebben we dus een project bedacht waar we met de bands op schrijverskamp gaan. Zeven studio’s ingericht. Ze kunnen dingen met hun eigen bands doen, maar het is vooral kruisbestuiving.

 

Jullie zijn nu op locatie. Hoe gaat ‘t tot nu toe?

Het is natuurlijk fucking raar, want we zijn aangekomen en hadden er onwijs veel zin in. Het was een uitgelaten stemming. Toen kwamen we aan en werd het een combinatie van een mega productieve avond en keihard feesten. Iedereen was so psyched om hier aan te komen en op zo’n locatie terecht te komen met allemaal toffe muzikanten, dat ze allemaal door het licht zijn gegaan. En ondertussen keihard aan het beuken. Als gevolg daarvan moest iedereen op de tweede dag wat meer bijkomen. Toen kwam het nieuws: het is klaar. We moeten er eigenlijk gewoon uit. Toen zijn wij dus de hele dag gaan bellen en regelen. Tegen de groep zeiden we: “We doen ons best, maar ga er niet vanuit dat het ons lukt. Met pak en beet 48 uur moeten we hier weg zijn. Ga als de malle produceren en zorg dat je er uit haalt wat er in zit. Als je nog met iemand samen wil werken, zorg dan dat je die schets hebt. Thuis kan je het nog altijd afmaken.”

Die magie van echt samenwerken, dat heb je alleen maar hier. Dat betekent dat iedereen weer helemaal naar de klote is gegaan en de hele nacht heeft doorgewerkt. Er werd alles uitgehaald wat er in zat. De volgende dag werden we wakker en toen was er slechts een paar uur over. Toen kwam het onverwachte, maar goede nieuws: we mochten blijven! Mensen waren door het dolle heen en begonnen zelfs te janken. Het is een hele rare piek-dal periode geweest. En nu kunnen we weer wat rustiger aan doen, want we hebben eigenlijk best wel veel tijd.

 

Zijn er al wat leuke schetsen die boven water zijn gekomen?

Jazeker. Er zijn er meerdere, dus het is lastig. Juno en Jordy van Het Gezelschap en Sam van KUZKO en Tato (LE MOTAT) hebben een track geschreven over matten. Als in, dat ding in je nek als je je haar zo knipt. Het is een poppy track met een beat – fucking vet! Super toegankelijk, maar ook fucking weird. Dan heeft Kevin, één van de producers van Het Gezelschap ook, een beat gemaakt met een refreintje van Juno. Het is een soort van super vieze clubbanger.

Dat klinkt al super vet!

Ja, dat is het hele ding van het kamp. Er worden gekke dingen gedaan. We hebben Socks;SportsSocks bij ons en die gasten zijn zo’n beetje de 36e dimensie aan het opzoeken geweest. Die halen er dan weer een Beau Zwart bij die er een beat overheen legt waar je helemaal gek van wordt. Het gaat echt van toegankelijk en poppy, waarvan je echt denkt: ‘Oh, dit gaat wel een hitje worden’ tot nieuwe classics. En dat in drie nachtjes. Er gebeurt dus allemaal hele vette shit.

En wat is de volgende stap?

Er gaat dus een album uitkomen. We hebben nu dat schrijverskamp, maar dat is eigenlijk pas fase 1. Het hele idee is dat dit leidt tot output. Van al die nummers gaan we een plaat maken, inclusief alles wat daar bijhoort. Denk dus aan clips opnemen, persmomenten en veel online promotie. En dan is het idee dat we in het eerstvolgende festivalseizoen dat doorgaat, laten we hopen dat het 2021 is, een festivaltourtje gaan doen. Dat wij dus aan festivals een dag lang een eigen podium aanbieden, met dit hele programma. Tot slot wordt er van dit hele project, van schrijverskamp tot festivals, een documentaire gemaakt.

 

Het doet in bepaalde opzichten wel denken aan The Industry. Hebben jullie daar je inspiratie weg?

Nee!

(Noot van de redactie: er is alleen maar liefde voor The Industry.)

Lekker kort.

Haha. We zijn begonnen met organiseren van dingen toen er in heel Rotterdam nog geen één podium was waar bandjes konden staan. Ik heb een labeltje, On Track, met onder andere De Likt en Het Gezelschap. Omdat er niks in Rotterdam was, hebben wij dus door het hele land moeten touren. Omdat we dat toch wel irritant vonden, zijn we wat dingetjes begonnen. Dat is een beetje uit de hand gelopen en daar komt De Nieuwe Lichting vandaan. Dat is de hele insteek van de organisatie. Kijken wat er nodig is. Wat ik vind dat er nu nodig is in Rotterdam is dat de parels, dus eigenlijk de bandjes die we nu bij ons hebben, geholpen moeten worden om op landelijk niveau door te knallen. Vanaf daar zijn we gaan brainstormen. Met dit dus als resultaat!

Het project van De Nieuwe Lichting bestaat uit KUZKO, Maask, Smudged, Het Gezelschap, Beau Zwart, LE MOTAT en Socks;SportsSocks.