Het was al vroeg druk bij Het Podium in Hoogeveen. Nog voor de deuren open gingen, stonden er al tientallen mensen te wachten voor de eerste van twee* avonden die Jett Rebel in Hoogeveen zou gaan spelen. Zodra de deuren open waren, namen de fans een sprintje richting het podium. De rest van het publiek druppelde langzaam binnen.

Hij liet op zich wachten, maar even voor negen werd er wierook gebrand, de kabels werden gecheckt en de mensen op de eerste rij konden de benen van de band al klaar zien staan. De band kwam opgelopen en even later ook de man waar iedereen zich voor had verzameld: Jett Rebel.

Geheel gekleed in pasteltinten; net wat roze plukjes haar die matchen met de lak op de nagels; op blote voeten en met een zonnebril op de neus was het meteen duidelijk: hier staat een showman. De avond werd geopend met de wat bekendere nummers ‘Pineapple Morning’ en ‘Louise’, waarna al vrij snel bleek dat het publiek niet gekomen was om mee te zingen.

Dansen wel, want of het nu oud of nieuw, bekend of minder bekend was, de mensen waren aan het bewegen. Geef ze eens ongelijk, want wát een talent stond er op het podium. Willem van der Krabben op de drums en zang, Peter Peskens groovend op de bas en Jelte Tuinstra als geboren entertainer. Een band die goed op elkaar ingespeeld is, elkaar de ruimte geeft om te soleren en het ook heel erg naar hun zin had.

Bijna de hele tijd dan. Al vrij vroeg in de show was er een moment waarin Jett een paar mensen in het publiek verzocht om stil te zijn, want dat was op het podium toch best wel een vervelende afleiding. De mensen in kwestie dropen af naar de bar en er werd verder gedanst. Er kwam zelfs halverwege de set een hele rits aan ABBA covers voorbij. Wél met dat speciale Jett Rebel sausje natuurlijk.

Jett kondigde al aan dat deze intieme tour best heel bijzonder is: wanneer krijg je nu de kans om van zo dichtbij een show als deze mee te maken? Niet alleen merk je dat je praktisch op de vingers van deze gitaar virtuoos kan meekijken, ook merk je in zo’n kleinere setting dat er ander contact mogelijk is. Nadat de zonnebril afging en het jasje uit, werd er niet alleen voor het publiek gespeeld, maar ook met. Even een gekke blik naar één van de telefoons van de mensen vooraan; even een vraag de zaal in waarbij de antwoorden ook echt aankomen; maar ook even die ene dissonant vragen wat er nou precies aan de hand is.

Het nadeel van een kleiner podium is wel dat niet alleen je fans, maar ook de critici dichterbij staan. Zo richting het einde van de avond besloot iemand in de zaal de boel te provoceren. Dit was iets wat niet helemaal in goede aarde viel. Jett besloot het gesprek aan te gaan en stelde zich kwetsbaar op door aan te geven dat hij toch wel onzeker werd door het gedrag van de man in kwestie.

Na flink wat aanmoediging en gejuich van het publiek zette de band 'Bleed Me An Ocean' in. Het is moeilijk te zeggen of het door zijn openhartigheid kwam of omdat hij zichtbaar geraakt was door het voorval, maar dit nummer was zeker een hoogtepunt van de set. Hieruit bleek wel weer hoe goed Jett een publiek kan betoveren.

Vlak voor de laatste nummers gespeeld zouden worden, nam Jelte nog even de tijd om zijn hele team te bedanken. Van der Krabben kreeg de ruimte om met een minutenlange drumsolo het publiek in zijn greep te houden. De twee grootste hits, 'Tonight' en 'Do You Love Me At All', werden gespeeld. De show werd heel even stilgelegd om een vechtpartij te onderbreken, maar daarna was het toch echt tijd voor de laatste tonen. En om met Jett’s eigen woorden te spreken: “Ik wist niet dat Hoogeveen zo leuk kon zijn.”

* De tweede show van Jett Rebel in Het Podium is verplaatst naar 26 januari.