Emmen gaat terug in de tijd met The Kik

Kimberley Arling ,

In 2012 hebben we al kennis mogen maken met jaren ’60 (neder)beat band uit Rotterdam/Tilburg/Veenendaal. Naast dit optreden, speelde de band in 2015 samen met Armand Retropop plat. Op de eerste zaterdagavond van maart is The Kik teruggekeerd met de ‘Stad en Land’-tour naar Poppodium Apollo te Emmen. Er stond een goedgevulde zaal smachtend op hen te wachten.

Het voorprogramma werd verzorgd door de Haagse band The Stangs. De sound van de band sloot goed aan bij dat van The Kik. The Stangs is namelijk een jaren ’60 beatband met invloeden van geïnspireerde sounds van the Dutch west coast. Het viertal creëert haar eigen genre wat ze Dune Beat noemen.

Het viertal bracht twee weken geleden haar nieuwste EP Parable uit. Een groot aantal nummers die met een razend tempo er doorgeknald worden en zo ook op deze zaterdag avond. De muziek wordt goed ontvangen door het publiek. Elk nummer klopt tot in de puntjes. Van het orgeltje naar de gave gitaarpartijen die weer worden afgewisseld met de unieke vocale stem van de zanger.

De invloeden van de bands als The Beatles, The Kinks zijn duidelijk hoorbaar. Beide grootheden waren de inspiratiebronnen van The Kik. Zo zie je maar hoe goed een voorprogramma bij de hoofdact kan aansluiten.

Het viertal zal de gehele tour mee touren dus kijk naar ze uit! De ‘Stad en Land’ tour gaat langs de twaalf provincies van Nederland.

Na The Stangs was het podium voor de band waar we allemaal voor gekomen zijn: The Kik. Het optreden begon met het nummer ‘Maandag’ van het nieuwe album genaamd ‘Stad en Land’. Na dit nummer neemt Dave tijd om het publiek welkom te heten en te vertellen dat ze al eens eerder in Apollo hebben mogen spelen. Zij hadden goede herinneringen aan Apollo. ‘’De spareribs zijn hier veel te goed, de beste spareribs van Nederland.’’

De band heeft veel interactie met het publiek. Bij de eerste hit Simone wordt gevraagd mee te klappen en te zingen. Zanger Dave von Raven geeft er gelijk een hilarische draai aan. ‘’Mensen van Emmen, wij vinden klappen niet leuk, jullie ook niet, dus laten we het samen doen.’’ Het publiek klapt wild mee. De woorden Simone worden nog een aantal keren met elkaar geoefend voordat het nummer van start gaat.

De band heeft vrolijke en grappige nummers, maar ook nummers waarop gehuild kan worden. Schuilen Bij Jou is daar een goed voorbeeld van. Dit prachtnummer is een cover van de band Chef’Special. Het refrein werd hard mee gezongen en hier en daar wordt een traan gelaten.

Gedurende de show worden er grappen met het publiek gemaakt. Dave doet dit met een zwaar Rotterdams tongval. Tussen de grappen en de songs door is er tijd voor Arjan Spies, gitaar en zang, om te stralen. Hij uit zijn sterke gitaarsolo’s en neemt het voortouw. Hij besluit om het publiek in te gaan en daar verder te spelen. Het publiek joelt en geniet hiervan, logisch aangezien zijn gitaarspel ijzersterk is! Tijdens zijn moment in het publiek, besluit een jongeman een selfie met Arjan te maken. Hij heeft nu een unieke foto met één van de bandleden, iets wat niet iemand anders heeft.

Halverwege de set houden de gitaren van Dave er mee op. Na wat geprobeerd te hebben, besluit Dave verder te gaan met een akoestische gitaar. Hij is niet te stoppen. De gitaarpartijen op de akoestische gitaar zorgen voor geen problemen, het lijkt net of het zo hoort te zijn.

Een Lach en Een Traan komt twee keer voor op de set van vanavond. Ergens in het midden en aan het einde. De tweede keer wordt het nummer gebruikt als afscheid van het publiek. Echter komen ze nog één keer terug om de avond met het nummer Verliefd Op Een Plaatje af te sluiten.