Singer-songwriters krijgen publiek muisstil

Ruud Fieten, Bertolf, Emil Landman en Vonder & Bloom imponeren in De Tamboer

Mar Jan van Dorsten | Foto's: Wouter Bessels ,

Een mooie balans tussen de vier talentvolle singer-songwriters. Dat was zaterdagavond in De Tamboer in Hoogeveen merkbaar tijdens de vijfde editie van het jaarlijkse Singer-songwriterfestival.

Een kleine 200 man schaarde zich om de tafels heen in de foyer. Het werd muisstil toen Ruud Fieten om 20.00 uur het festival aftrapte. Door de stilte kwam de 27-jarige muzikant uit Meppel goed tot zijn recht.

Fieten geeft zijn liedjes graag een extra dimensie door ze te begeleiden met verhalen en krijgt het publiek daarmee soms hartelijk aan het lachen. Zo wordt ook zijn moeder - zittend tussen het publiek - even genoemd bij de aankondiging van een nummer. De singer-songwriter heeft een bestuderende kijk op de wereld, wat in zijn liedjes duidelijk naar voren komt.

Om een mooi plekje te bemachtigen en niets te missen snelt het publiek voor het eerste optreden in de Passagezaal. Het programma vanavond is strak gepland en dat schijnt als prettig te worden ervaren. Het vrouwelijke duo Vonder & Bloom is een welkome afwisseling tussen de geprogrammeerde mannen. Door zoete luisterliedjes en een goed lichtplan weten de dames het optreden heel intiem te maken.

Het grootste deel van de nummers zijn de zangeressen te horen in samenzang. Dit en de combinatie van piano en gitaar maakt dat het makkelijk wegluistert, maar geeft het ook een wat eentonige vibe.

Wanneer het publiek even een adempauze krijgt, bereidt Bertolf zich samen met zijn twee bandleden - Dirk Schreuders (bas) en Bauke Bakker (drums) voor in de Passagezaal. De Zwollenaar weet het publiek te verblijden met een mooie afwisseling van zijn melancholische solo stemgeluid, virtuoos gitaarspel, persoonlijke verhalen en een goed doordacht bandgeluid.

Met de band spat het plezier eraf. De muzikanten zijn goed op elkaar ingespeeld en weten tijdens het nummer Me and my guitar van James Taylor een uitgebreide jam neer te zetten. Solo neemt Bertolf zijn luisteraar in persoonlijke verhalen en liedjes graag mee in zijn reis door het leven. Dat doet hij zo goed dat zijn optreden aan het einde wordt beloond met een staande ovatie.

Emil Landman is met zijn vierkoppige band de goedgekozen afsluiter van de avond. Waar de rest van de singer-songwriters enorme baat hadden bij de stilte, overstemt de band het enkele geroezemoes hier en daar met gemak. Gelukkig zit het gros van het publiek opnieuw aandachtig te luisteren.

Ook de zanger van deze band houdt ervan om zijn nummers bij te staan met verhalen. De folky sound van de band wordt aangevuld met elektronische geluiden. Dit in combinatie met de stem van Emil Landman maakt dat het publiek behaaglijk weg kan dromen. Als afsluiter waren alle ogen gericht op de singer-songwriter die solo nog een toegift gaf.