Herman Brood Academie On Tour

Twaalfde editie rockt voor de laatste keer in The Bake Shop

Tekst: Kimberley Arling | Foto's: Mariëlle Hensums ,

Het programma vond plaats in een 'uitverkochte' The Bake Shop in Emmen. Uitverkopen mag je het niet noemen aangezien het een gratis evenement is, maar toch gingen alle 80 kaarten over de toonbank. Elke editie van HBA on tour gaat langs de kleinere zalen van Nederland. De locatie waar deze tour eindigt past perfect in dit plaatje. De line-up bestond uit drie verschillende bandjes met elk een powervrouw in het midden: Laura Sjin (+ band), Somersault Baby en FOES.

Laura Sjin

Het podium staat klaar, we kunnen beginnen. Echter valt niemand het op, maar er is geïmproviseerd. Er is geen keyboardstandaard. Dit weerhoudt de eerste act van de avond niet. Er is gekozen voor een creatieve oplossing, een blauwe strijkplank.

Nederlandstalige americana pop, zo wordt de muziek omschreven van de singer-songwriter Laura. Laura maakt dromerige popliedjes met een band die haar muziek ondersteund en versterkt. De liedjes van Laura bevatten een boodschap. Deze is niet moeilijk te vinden, je hoeft alleen maar goed te luisteren. Het optreden was een prima opwarmer van de avond, een avond vol uniek talent. Iets wat Laura ook heeft, ze heeft namelijk een unieke, prachtige en heldere stem. 

Somersault Baby

Van rustige dromerige popliedjes gaan we naar ruige Sludgepop gemengd met rock. Geïnspireerd door PJ Harvey en de Pixies maken zij de zogenaamde Sludgepop. De driekoppige band met frontfrouw Magretha van der Voort valt in de smaak bij het publiek. Er wordt meegegaan op de muziek en men komt los. Dreunende baslijnen, gitaarpartijen, beukende drums en de ruige en unieke stem zorgen ervoor dat alles op zijn plaats valt.

Wat frontvrouw Van der Voort een powervrouw maakt is dat zij van het ruige figuur naar iets heel kleins kan gaan om vervolgens met een krachtige uithaal te komen, heel bijzonder.

Vergis je niet. Nog geen twee weken geleden releasde de band hun debuut EP Neptune’s Only Daughter. Toch klinkt de muziek van de band als gegoten. Van der Voort bood haar excuses aan dat het af en toe niet even zuiver was rondom haar gitaarspel, maar het publiek stoorde zich hier absoluut niet aan. Er werd her en der nog wat geïnstrueerd hoe het nummer gespeeld moest worden. ‘’Net nieuwe nummers en die zijn moeilijk te onthouden." Het was een goed optreden waar een ieder van heeft genoten.

Foes

We sluiten deze talentvolle avond af met de trash-pop van FOES. Bij de eerdere shows van HBA on tour wilde er zich een moshpit voordoen, dit was vanavond echter niet aan de orde. Niet getreurd, de muziek van FOES viel uitermate goed in de smaak bij het publiek. Nog harder en ruiger als Somersault Baby, maar wel een stuk eentoniger. Waar Somersault Baby variatie had, was dit bij FOED minder aan de orde. De muziek stond veel te hard en het beukende drumwerk met de heftige gitaarpartijen bleven relatief hetzelfde. Toch hoort het harde geluid bij deze band. Wanneer men dit zacht zal gaan spelen, zal het gehele idee erachter weg zijn.

Wat deze band typeert is dat ze alles hebben, maar tweekoppig zijn: Melanie Kazemier als frontvrouw, vocaal + gitaar en Jannes van Kaam op de drums + backingvocals. Waar je normaal een vierkoppige band voor nodig hebt, wordt nu geproduceerd door twee man sterk, respect hiervoor. Beide stralen energie uit en zijn gewaagd aan elkaar. Ze vullen elkaar aan en zijn op elkaar afgestemd.