Het gaat hard voor Dolly Min. De Haagse punkband die een jaar geleden met zijn eerste single ‘Subsidized bombs’ een nominatie voor een Haagse popprijs in de wacht sleepte, heeft op 13 juni debuut-EP Girls Bite Back pt. 1 uitgebracht en is op 26 juni de openingsact voor niemand minder dan Pussy Riot in PAARD. Niet slecht voor een band die pas sinds eind december compleet is. Wij spreken op de dag van de EP-release met Ewa Minderman, frontvrouw, en Casper Bekhof, gitarist en producer.

Ja, je leest het goed: Dolly Min speelt pas sinds december samen in de huidige samenstelling. Het begon allemaal met Ewa Minderman en haar vriend Casper Bekhof. Ewa vertelt: “Ik zat een tijdje thuis vanwege burn-out, en toen stelde hij het muziek maken voor als manier om even niet thuis te zitten en eens wat anders te doen. Even uit die holte komen en een uur, twee uurtjes plezier maken. Toen hebben we ‘Boys Wanna Be Her’ (Peaches) gemaakt. Het heeft mij echt geholpen om uit die klachten te komen.”

Te midden van de vele protesten over de situatie in Gaza vorig jaar schreef de band  ‘Subsidized Bombs’. Ondanks het feit dat er nog geen vaste drummer was (Tim Polderman van Alpha Rats speelde het liedje in), besloot de groep het liedje de wereld in te sturen. “We hadden zoiets van: het is nu gaande, nu zijn er heel veel protesten, het is nu relevant om het uit te brengen om mensen een hart onder de riem te steken en ons uit te spreken hierover,” zegt Ewa. De band kreeg echter niet de kans om van het succes van de single te genieten. “Een maand of twee maanden nadat we hem hadden uitgebracht viel de band uiteen. Casper en ik gingen gewoon door met liedjes schrijven, maar toen kregen we eind augustus-september ineens heel veel aanvragen om te spelen. We moesten de hele tijd nee zeggen.”

Girls Bite Back

Alle liedjes op Girls Bite Back pt. 1 komen uit de periode dat Ewa en Casper met zijn tweeën waren. Casper, die als producer Moksie Meppie al veel muzikale ervaring had (o.a. met Ronnie Flex, Sophie Straat en het Haagse Alpha Rats), zette de instrumentals in elkaar en nam het mix- en masterwerk voor zijn rekening. Door het gebrek aan een drummer ontwikkelde hij iets wat nog steeds kenmerkend is voor de sound van Dolly Min: “Eén ding waar we bewust over hadden nagedacht, was dat we het dansbaar wilden maken. In heel veel liedjes op de EP zitten van die ‘80s post-punk, new wave-achtige drumloopjes, wat je bijvoorbeeld heel duidelijk hoort in ‘Boys Wanna Be Her.’”

Voor de teksten komt de inspiratie uit de eigen omgeving. Casper geeft als voorbeeld ‘Super Opportunist’: “Ik was samen met een vriendin van ons in het Paardcafé, en toen was er de hele tijd zo’n gast die haar probeerde te versieren. Ik zei: 'ja, da’s echt zo’n super opportunist.'” Ewa: “Ik kon me het heel goed voorstellen, omdat ik als vrouw met uitgaan ook vaak genoeg lastiggevallen ben. En ‘White Noise’ gaat over een vriendinnetje van mij dat in een meer corporate wereld werkt. Zij vertelde dat ze soms alleen maar met van die witte oude mannen in een zaal zit en gewoon al hun namen vergeet, omdat ze zoveel op elkaar lijken. Dan zegt ze maar gewoon Peter in de hoop dat iemand luistert, en dat was dan ook echt zijn naam. Daar moest ik zo hard om lachen en toen heb ik met dat in m’n achterhoofd heel ‘White Noise’ geschreven en ook de naam Peter gebruikt.”

Wat zijn dan de favoriete nummers van de bandleden zelf? Casper: “Ik denk dat mijn favoriet ‘Work Out’ is. Die vind ik denk ik gewoon het leukste om te spelen van de EP, hij is gewoon lekker snel, dat vind ik wel vet.” Ewa: “Ik denk voor mij ‘Super Opportunist’, want dat was het eerste nummer dat we echt met zijn tweeën hebben geschreven zonder de oude band en omdat het gewoon zo snel erop stond. Het voelt echt als een startpunt waarbij ik zelf het idee kreeg van: ‘ik kan gewoon muziek maken.’”

Van Pinguin Radio naar Pussy Riot

Met zijn tweeën was het toch moeilijk om een podium te vullen, dus de band moest weer een band worden. Na een aantal afzeggingen was de trigger een aanbod van Marco Bijsterbosch, de programmeur van de Grote Markt, om op een Pinguin Radio-concert in de Zwarte Ruiter en een Sniester pop-up show te spelen. "Bij dat optreden in de Zwarte Ruiter hadden we gewoon iedereen om ons heen gevraagd om langs te komen. We hadden al een paar mensen op het oog, maar ze wisten het nog niet zeker,” legt Ewa uit. Via via vond het duo een aantal invallers om de beoogde bandleden te overtuigen. Dat werkte: achteraf besloten Wouter Andeweg (basgitaar), Wesley Bohemen (drums) en Shanna M. Casey (gitaar) erbij te komen. Ewa: “Het waren allemaal ook al vrienden van ons. Ik, Wouter en Wesley zijn alle drie ook werkzaam bij het PAARD.” 

Wesley en Wouter waren niet de enige PAARD-collega’s die die avond een kijkje kwamen nemen. Joris Postulart, een van de programmeurs, was er ook bij. Die bleek wel wat te zien in de groep. Een maandje later kwam hij ze opzoeken tijdens de lunchpauze: "Hij zei: ‘hé Ewa, ik was met die Pussy Riot-show bezig en ik was op zoek naar support, zal ik jullie voordragen?’ En ik was zo van: ‘ha ha, yeah right, van mij mag je’ en dacht: ‘daar gebeurt niks.’ Maar hij had ons echt voorgedragen en de Nederlandse boeker zei binnen een dag al ‘ja’. We hadden zoiets van: ‘oh shit… oké, nu moeten we er iets mee’. We hadden eigenlijk nog maar twee keer gerepeteerd. Het voelde opeens heel echt.”

Interview gaat door onder de foto en video.

Pussy Riot in 2019

Dolly Min - Subsidized Bombs

Samenwerken

Dat betekende dat de kersverse band aan het werk moest. Casper: “Toen die shows gepland werden, zijn we meer druk gaan voelen om de volgende EP te maken, want we moesten een half uur spelen en we hadden maar een kwartier aan liedjes. Toen moesten we gewoon nieuwe liedjes erbij maken, maar die zijn nu nog niet uit.” Ewa beschrijft hoe de overgang van twee naar vijf muzikanten was: "Het is soms wel lastig omdat iedereen een mening heeft, maar aan de andere kant vind ik het heel prettig dat er meer meningen zijn dan alleen wij twee nu. Shanna helpt mij bijvoorbeeld vaak met woordjes veranderen en Wesley is muzikaal ook heel goed. Die maakt vaak instrumentale opzetjes.”

De nieuwe aanwinsten dragen niet alleen op muzikaal gebied bij: “Wouter heeft een heel scherp oog voor kunst en fotografie, en Shanna maakt zelf ook illustraties en is met kunst bezig, dus zij focussen op de branding en artworks. Wouter had hele vette foto’s gevonden van de Dolle Mina’s en toen hebben ze er een paar uitgepakt die als albumcover konden werken,” legt Ewa uit. “Juist omdat het zo’n maatschappijkritische EP is qua teksten en de Dolle Mina’s daar natuurlijk ook voor staan, vonden we dat een hele mooie link, ook in verband met onze naam.

Startschot

Met de Sniester-show is de eerste show met de complete bezetting inmiddels achter de rug. Die ene show waar de muzikanten maanden naartoe hebben gewerkt, komt steeds dichterbij. “Ik kijk er sowieso echt naar uit. Alles is ook echt af nu, we moeten nu gewoon goed spelen,” lacht Casper, “en dat komt ook wel goed. Dit voelt wel echt als een startschot.”

“We zijn ons er wel van bewust dat het een hele goede eerste presentatie wordt met goed licht en geluid, want hiervoor hebben we alleen maar in een tapijtenwinkel gespeeld en dat was het eigenlijk,” voegt Ewa toe. “Dus ik heb er heel veel zin in, maar ik vind het toch best spannend. Het is de grote zaal, dus je gaat toch wel nadenken over hoeveel mensen er dan komen.” 

Voor wie benieuwd is naar hoe die presentatie eruit gaat zien: informatie over tickets en tijden is te vinden op de website van PAARD. Dolly Min opent daar op donderdag 26 juni voor Pussy Riot, die het project ‘Riot Days’ zal opvoeren.