Opeens staat ‘Horen Zien en Zwijgen’ van de Haagse popprinses MAXINE en Regi in de Vlaamse top 10. Als songschrijfster schreef ze onder andere voor Maan, Roxeanne Hazes, Ronnie Flex en Pommelien Thijs. Zo kwam de song met Regi voort uit een klus waar ze eigenlijk alleen als schrijfster aan boord was geklommen. Wij spreken haar over Zweden, songs schrijven en natuurlijk dat nieuwe nummer met Nielson.

Nielson, Regi en Tomorrowland

In 2019 spraken wij uit dat als het aan ons lag, MAXINE uiteindelijk op Lowlands zal staan. Dat is nog even uitgebleven, al werd ‘Horen, Zien en Zwijgen’ op Tomorrowland gedraaid door Regi. Natuurlijk staat Lowlands nog steeds hoog op het wensenlijstje van MAXINE, net als Pinkpop en Concert at Sea. “Dat lijkt me echt heel gaaf.”

MAXINE brengt al sinds 2019 muziek uit onder haar eigen naam, maar tot nu toe waren het de liedjes die ze voor anderen schreef die de meeste aandacht kregen. Daar lijkt nu verandering in te komen, net zoals ooit bij Sia en Lady Gaga. Die begonnen ook met schrijven voor anderen voordat het eigen werk begon op te vallen. We spreken af met MAXINE in de Boterwaag op de vooravond van de release van ‘Draaien’ van Nielson, waar de Haagse popprinses op meezingt. Hoe is dat zo gekomen?

"Ik ben inmiddels elk weekend wel in België"

MAXINE

"Nou, Ik had hem vier jaar geleden al een keer een demo gestuurd. Eigenlijk wilde ik al heel lang graag voor Nielson schrijven en ik dacht, ik probeer het gewoon maar via zijn songwriters (Matthijs de Ronden), dat leek me makkelijker." Daar kwam toen niets uit, maar een paar maanden geleden kwam daar opeens een bericht van zijn publisher met de vraag of ze het leuk zou vinden om aan een song met Nielson te werken. “Ja, natuurlijk vind ik dat heel leuk”, antwoordde MAXINE.

“We spraken af om aan de song te werken en dat was echt de eerste keer dat ik Nielson in het echt ging ontmoeten, dus ik was heel zenuwachtig. Ik kende verder niemand in die kamer, maar hij was super lief en na twee minuten was ik al op mijn gemak. Het is wel echt een Nielson song en ik heb uiteindelijk de tweede verse herschreven. Ik ben een songwriter, dus het voelde voor mij een beetje nep als ik helemaal niks zou veranderen. Het is wel echt Nielsons verhaal, Ik heb daar mijn bijdrage aan geleverd.”

Naast een single met Nielson is MAXINE vrij recent via Pommelien Thijs in aanraking gekomen met Regi. Jij kent hem waarschijnlijk als producer van Milk Inc. Daarmee schreef MAXINE ‘Horen, Zien en Zwijgen’. Daarvoor zat eigenlijk nog een andere song: “Er was een song die ik erg bij Regi vond passen, dus ik had een demo gestuurd en toen zei ik van joh, wil je dit hebben?” Daarop zei Regi: “Nee, ik neem geen liedjes aan”. Even leek het erop dat daar de pret ophield, maar de producer zag wel iets in de song want hij wilde graag iets nieuws met haar schrijven. Dat werd ‘Als ik Mezelf Verlies’, voor Regi Academy, dat in Vlaanderen op de tv komt, vergelijkbaar met The Voice. “Daarna ben ik nog een song gaan schrijven met hem in de veronderstelling dat het bij schrijven zou blijven, dat is uiteindelijk ‘Horen, Zien en Zwijgen’ geworden. Dit is een leuke uitstap in vergelijking met wat ik normaal gesproken doe, maar ik had niet verwacht dat hij me echt zoveel zou meenemen. Ik ben inmiddels elk weekend wel in België.”

MAXINE

Het Scandinavische DNA, wat is dat precies?

Wie Zweden en popmuziek noemt, denkt gelijk aan ABBA. Alleen daar eindigt de verbinding niet. Je zou Stockholm zelfs de onofficiële hoofdstad kunnen noemen van de popmuziek. Neem de Zweedse superproducer Max Martin, die onder andere ‘I Want It That Way’, ‘…Baby One More Time’ en recenter ‘Shake It Off’ heeft geproduceerd. Ga je verder op onderzoek uit, dan kom je uit bij zijn leermeester met de toepasselijke naam Deniz PoP en thuisbasis Cheiron Studios — waar overigens veel van deze platen zijn opgenomen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat MAXINE een voorliefde heeft voor Scandinavische popmuziek, die op meerdere manieren doorsijpelt in haar sound.

“Max Martin is wel echt een idool van mij. In alles wat hij maakt hoor je zijn DNA. Hij heeft zo’n slimme manier van songs schrijven, vooral het spelen met woorden. In Stockholm heb ik songwriting gestudeerd en tijdelijk gewoond. Ik ga denk ik in oktober weer terug, inmiddels heb ik er veel vrienden. Soms ga ik daar heen voor vakantie en soms juist om te schrijven. Eigenlijk hebben al mijn nummers wel een link met Zweden.”

Toch zijn we nieuwsgierig, wat geeft een song dan zo’n Scandinavisch DNA? MAXINE heeft maar kort nodig om daarop te antwoorden: “Dat heeft te maken met hoe er met melodieën wordt gezongen en geschreven. Er wordt zeg maar gedanst door de woorden heen, door bewust te versnellen en het ritme aan te passen. Dat zie je in de Nederlandse popmuziek niet zoveel, maar wel veel in Scandinavië. Zoiets probeer ik dan weer toe te passen in de popmuziek die ik maak.”

De overstap maken naar Nederlandstalige nummers

Op dit moment is MAXINE dus druk bezig met allerlei shows in België. Daarna gaat de zangeres zich richten op een EP die ergens volgend jaar moet uitkomen. Daarop zal het niet blijven bij nieuwe nummers in het bekende MAXINE-jasje. De songwriter wil namelijk officieel de overstap gaan maken naar Nederlandstalig. “En ik wil qua instrumentatie zoveel mogelijk zelf inspelen, dat is een nieuw doel voor me.” Voor ons is de omschakeling naar het Nederlands niet zo gek. De song met Nielson is Nederlands en natuurlijk ‘Horen, Zien en Zwijgen’, maar ook twee eigen Engelstalige songs werden eerder vertaald en uitgebracht (Voor Altijd en Veel Meer Pijn).

Voor MAXINE is deze stap een (zelf)bewuste keuze “Naast dat ik Nederlands supermooi vind, wilde ik niet in het vaarwater gaan zitten van artiesten als Maan. Ook wilde ik het niet alleen maar doen omdat het een trend is. Ik doe het, omdat ik vind dat het erg goed bij mij past en de songs die ik schrijf. Bij mij begint alles bij een song. Nu heb ik toch het idee gekregen dat ik totaal iets anders doe qua stijl, dus het voelt als het juiste moment.”

“Nielson stond erg hoog op mijn lijstje, dus ik moet eigenlijk weer opnieuw een lijstje maken van mogelijke samenwerkingen.” Terwijl MAXINE even speelt met dat idee in haar hoofd komen er een aantal bekende namen naar voren: “Roxeanne Hazes en Maan. Het lijkt me gewoon leuk om ook een liedje te doen met iemand waarmee ik al vaker voor heb geschreven. Dan is de cirkel weer rond.”

“Ik zie songs schrijven als een soort puzzel, dat vind ik het leukste. Ik doe alles stukje voor stukje.” MAXINE geeft een voorbeeld: “De liedjes die nu liggen, zijn pas echt af na twee á drie keer eraan werken. Maar in principe staat het hele raamwerk van een song al in één dag, het is echt vooral finetuning. Soms laat ik het zelfs twee weken liggen voordat ik er echt tevreden mee ben.”

Het lijkt erop dat het volgende hoofdstuk van MAXINE een positieve gaat worden. De ervaringen met ervaren songschrijvers als Regi en Nielson heeft haar pen hoogstwaarschijnlijk weer een stuk scherper gemaakt. De keuze om de overstap te maken naar Nederlandstalig met buitenlandse inspiratie kan er alleen maar voor zorgen dat MAXINE een unieke plek gaat innemen in de Haagse muziekscene en daarbuiten.