Na drie succesvolle jaren Grauzone in Amsterdam besloot Natasja Alers om met het festival in Den Haag een nieuwe richting in te slaan. De eerste editie in het Paard is slechts een jaar geleden. In de tussentijd is er veel gerealiseerd: concerten (Skinny Puppy, Psychic TV & Kid Congo), samenwerkingen met het SuBmarine festival, clubavonden in het Het Magazijn en een Summer Special. Een flinke prestatie voor een ruim jaar Grauzone. Wij spraken met Natasja over haar Grauzone.

De in 2017 is goed verlopen, maar het is niet verwonderlijk dat er wat twijfel was vooraf:Het was niet zozeer dat ik nerveus was, maar het was zeker spannend. Hoe zou Den Haag reageren? Uiteindelijk was de eerste Grauzone veel beter dan ik had mogen hopen. Het heeft me veel hoop en optimisme gegeven over hoe Grauzone verder zal ontwikkelen in Den Haag.” Een aspect dat zowel bezoekers als Natasja opviel was de sfeer en de diversiteit van de bezoekers: “Het zijn de Blitz Kids van nu en de internationale allure.”

Natasja krijgt verzoeken vanuit heel de wereld: “Paar weken terug kreeg ik een mail van iemand van Canada want die wilde weten hoe het tijdschema precies zat, zodat hij zijn vlucht goed kon inplannen.” Kortom, bezoekers van het Grauzone festival zijn bereid om grote afstanden af te leggen om erbij te zijn. 

Hoe gaat het Grauzone verhaal verder?

“Het voelt alsof je hier (in Den Haag) makkelijker kan groeien. We werken dit jaar met het Magazijn en The Grey Space samen, er staan clubshows in het Magazijn gepland en weer een Summer Special in het Zuiderparktheater. We hebben in het verleden in Amsterdam al eens twee dagen gedaan, maar daar is nu nog geen sprake van. Het plan is om Den Haag langzaam kennis te laten maken met Grauzone. Stap voor stap. De focus is vooral andere partijen erbij betrekken, zoals nu het Magazijn en de samenwerking met SuBmarine.”

“Dit jaar is er een grote tentoonstelling in de Grey Space met Franse, Deense en Nederlandse kunstenaars. Volgend jaar zoeken we de samenwerking op met galeries. De bedoeling is dat tentoonstellingen vaker gaan terugkomen. Door die tentoonstelling op vrijdag en de pre-party in samenwerking met The Crave is Grauzone dit jaar toch stiekem twee dagen.”

. Door de toevoeging van The Grey Space en het Paardcafé is het zowel qua programmering als zijprogramma een stuk forser. Er is een duidelijk verschil tussen de acts: Michael Gira, Cabaret Voltaire en Lydia Lunch zou je de gevestigde orde kunnen noemen. De rest van de line-up bestaat uit nieuwe projecten en opkomende bands. Denk Idles, The Soft Moon en Volition Immanent. Dat is een gevolg van een constante kritische evaluatie van het festival. “We willen geen retro festival zijn, het moet wel fris blijven en niet in herhaling gaan vallen. Je kan altijd wel acts blijven toevoegen, maar het levert niet een beter festival op. We blijven gewoon kritisch over wat is de goede balans tussen bands. De bands die er staan daar moet je wel achter staan.”

Toewijding

Een persoonlijk hoogtepunt voor Grauzone was de boeking van Cabaret Voltaire. “Daar waren we wel een paar jaar mee bezig, je hebt er een lange adem voor nodig. Dat was het achteraf wel waard: “Cabaret Voltaire heeft shows rondom Grauzone geboekt om dit voor elkaar te krijgen.” En Natasja voegt daaraan toe: “er is een zekere toewijding voor nodig, ik ben al bezig met boeken met het oog op aankomende edities.” Er komen enorme projecties tijdens Cabaret Voltaire, qua afmeting wat er maximaal mogelijk is in het Paard.” Cabaret Voltaire zal dus een echte anologe liveset met moeilijk te vinden synthesizers doen. Het wordt dus geen DJ set vanaf een USB met een paar megabytes.

Overigens staat Natasja open om acts meer te laten doen dan een gewone opvoering. Een jamsessie of een bijzondere set. Denk aan een album integraal spelen. “Dat idee staat wel op onze verlanglijst, echter het moet wel passen in de line-up en op het juiste moment voorkomen.” Naast bijzondere acts, zijn er nu al artiesten die al vaker op de affiche te vinden waren, zoals Lydia Lunch. “Lydia is een verhaal apart, zij heeft veel verschillende projecten. Zij schreef mij en ik heb goed contact. Zij vroeg of ze op Grauzone mocht spelen. Hoe kan ik nee tegen de Queen of NO WAVE zeggen? Je bent de muse van Grauzone.”

"Hoe kan ik nee tegen de Queen of NO WAVE zeggen?"

“De wisselwerking (tussen artiesten, publiek en organisatie) is wel belangrijk. Ik probeer het persoonlijk contact te onderhouden.” De ene act reageert: “zo gaaf om op dit festival te spelen, want ik wil die en die band zien.” En andere komen bij Grauzone terecht omdat de muzikanten met elkaar over het festival praten: “Alexander Hacke schreef dat hij van Mick Harvey had gehoord van over Grauzone. En Alexander Hacke staat dan dit jaar op het festival.”

We kunnen er gerust van uitgaan dat we het komende jaar nog maar van Grauzone gaan horen. “Toen we met Grauzone begonnen had ik Den Haag niet in gedachten. Nu ben ik blij dat ik als Hagenees wel veel kan doen voor de stad. Ik kan dingen beter op een afstand vergelijken. Ik kan dingen vergelijken met Amsterdam. Wij zijn erg blij met het Paard en het Paard met ons.”

Het Grauzone festival wordt Zaterdag 10 februari gehouden in en rondom het Paard, klik hier voor meer informatie. De pre-party van 9 februari is in het Magazijn en je kunt hier meer informatie vinden.