Na een tijdje in de rij te hebben gestaan die zich vanaf de Grote Markt naar het pand van het Paard van Troje aan de Prinsegracht heeft gevormd (naast Fresku speelt vanavond zangeres Lianne La Havas voor een uitverkochte grote zaal), is er even de vrees dat we te laat gaan komen voor de supportact. Die vrees blijkt gelukkig ongegrond: voorprogramma Braz verschijnt pas ten tonele wanneer het grootste deel van het publiek inmiddels binnen is en de kleine zaal goed vol staat. Met een spervuur van aanstekelijke beats, geïmproviseerde grappen en een komische verschijning weet Braz al snel het publiek om zijn vinger te winden. In die opzichten doet hij erg denken aan een jongere versie van Fresku.
Fresku vermaakt, pleziert en ontroert
Eindhovense rapper in topvorm in uitverkocht Paard
Nadat de Eindhovense rapper Fresku met zijn album ‘Maskerade’ uit 2012 al definitief doorbrak, heeft hij zijn positie in de top van de Nederlandse hiphop met nieuwste plaat ‘Nooit meer terug’ alleen maar verstevigd. Na de vele lovende recensies is het dan ook tijd voor een uitgebreide clubtour, waarbij ook het Paard van Troje natuurlijk niet mocht worden overgeslagen. Op donderdag 26 november wist heel hiphopliefhebbend Den Haag zich dan ook een weg te vinden naar de kleine zaal van het Paard van Troje, waar Fresku een stijf uitverkochte show gaf.
Hij huppelt over het podium, doet zijn ‘intro’ (waarbij hij, enigszins spottend met grote rappers, energiek vanuit de coulissen het podium op komt rennen en het publiek high fives geeft) midden in de set en laat voor zijn Instagram een heuse ‘This is Sparta’-video opnemen. Hoogtepunt van de set is ongetwijfeld het humoristische ‘Vlees’, waarvan de hook nog zeker een tijdje in het hoofd van het publiek zal blijven hangen: “Ik ben de vleesleverancier, wanneer de kippen komen hebben alle negers plezier.”
Niet veel later verschijnt dan ook Fresku op het podium. Er wordt meteen sterk afgetrapt met ‘Nooit meer terug’, de openingstrack van Fresku’s gelijknamige nieuwste plaat. Al vroeg in de show weet hij met een korte, sterke speech over de aanslagen in Parijs de zaal muisstil te krijgen. “Ik zal eerlijk zijn, ik was bang, ik ben nog steeds bang. Maar ik vind het geweldig dat jullie hier vanavond allemaal zijn.” Daarna barst het feest dan echt los. Nieuwste plaat ‘Nooit meer terug’ staat vanavond centraal, maar er komen ook genoeg hits voorbij van eerste twee platen ‘Fresku’ en ‘Maskerade’.
Braz, die de zaal uitstekend heeft opgewarmd, doet mee als hype man en blijkt daar uiterst geschikt voor. Bij nummers als ‘Lintworm’ en ‘Hedde Druksop’ gaat het compleet los. Fresku zelf is niet heel erg beweeglijk, maar zijn humor en anekdotes over zijn dochtertje, vriendin en dansen op een bubblingfeest maken erg veel goed. Zelfs de grootste cynicus kan het vanavond waarschijnlijk niet laten een glimlach te tonen, want wat je van Fresku’s muziek mag vinden, hij is gewoon echt oprecht grappig. “Weet je wat me opvalt? Het publiek is ouder en blanker geworden, man. Echt. Ja, net als ik, ja, haha. Hoe komt dat? Ik weet het niet. Ben ik toegankelijker geworden of zo?”, vraagt Fresku halverwege de set. Na wat antwoorden uit het publiek is hij er achter: “Ik ben toeblankelijker!”
Fresku hoeft vanavond niet eens heel veel moeite te doen. De sfeer in de zaal is geweldig en ieder nummer krijgt een goede respons uit het publiek. Daarnaast heeft ieder nummer wel iets dat het uniek maakt: bij ‘Alzheimer’ werkt de geïmiteerde oudemannenstem even lachwekkend als op plaat en bij ‘Kreeft’, de leadsingle van ‘Nooit meer terug’, komt er iemand in een levensgroot kreeftenpak het podium opgerend.
Na het laatste nummer, langzaam, emotioneel en niet echt geschikt om op te dansen, is het plotseling afgelopen. Fresku verdwijnt van het podium en ondanks het ‘we want more’ uit het publiek komt er geen toegift. Toch duurt het nog even voor de zaallichten aan gaan en ondertussen blijft de dj gewoon plaatjes draaien, wat een beetje verwarring veroorzaakt onder het publiek. Een klein smetje op een verder vlekkeloze avond, waarbij Fresku op humoristische wijze heeft laten zien en horen waarom hij op dit moment absoluut tot de crème de la crème van de Nederlandstalige hiphop behoort.