Stef Kamil Carlens schept warme sfeer met intens optreden

Zita Swoon voorman brengt nieuwe liedjes naar Paard van Troje

Ramon Keyzer | Foto’s: Kees van der Niet ,

Stef Kamil Carlens kennen we allemaal wel als de tengere zanger van Zita Swoon en als voormalig bassist in de oorspronkelijke bezetting van dEUS. Vanavond speelt hij solo in een nog niet half gevulde kleine zaal van Paard van Troje. Daar probeert hij nieuwe liedjes uit en vertolkt hij oudjes op een kleine, intieme manier. 3voor12 Den Haag was bij dit bijzondere concert.

De schuchtere Stef Kamil Carlens betreedt op blote voeten het podium. Gekleed in een knalrode zeer wijd zittende broek verplaatst hij enkele van de hem omringende instrumenten. Hij is er klaar voor. Dit solo-optreden wordt vanavond gebracht door twee. Wim de Busse vult aan op zang, toetsen en diverse andere instrumenten. Een imposant arsenaal aan instrumenten staat opgesteld op het podium. Veel gitaren, maar ook minder gangbare instrumenten zoals een met de voet bediende trekzak. Een keyboard, xylofoon, mondharmonica, wat percussie, belletjes en zoals altijd een konijntje. Het witte lichtgevende plastic konijntje van toen is inmiddels iets gekrompen, versteend en grijs van kleur.

Vanavond geen jong alternatief publiek zoals in de hoogtijdagen van dEUS en Zita Swoon. Het publiek vanavond is van middelbare leeftijd en het aantal grijze truien is opvallend hoog. Al snel blijkt dit wel een zeer aandachtig, stil, geïnteresseerd en respectvol publiek te zijn. Iedereen heeft de ruimte, goed zicht en luistert aandachtig.

Na een zeer bescheiden welkomstgroet wordt er met een gruizig geluid, waarbij de twaalfsnarige gitaar een prominente rol speelt, een wat duistere sfeer neergezet. Het gitaargeluid schuurt wat maar is op een wat ongemakkelijke manier wel heel fijn. Liedjes gaan meermaals over verlangen, maar ook het onrecht in de wereld, verschil tussen arm en rijk, goed en kwaad, is een terugkerend thema. Tussendoor wordt er spaarzaam gesproken. Tot er na weer een nieuw liedje vanuit het publiek wordt gevraagd wanneer de nieuwe plaat uitkomt. En dan moet Stef wel iets meer vertellen: “Tsja, het is al bijna af, maar er komt steeds iets tussendoor. Ik denk dat de nieuwe plaat in de herfst wel uitkomt.” Aan het einde van de set wordt zelfs nog een “super super nieuw lied” gebracht dat hij slechts eenmaal eerder speelde. Een prachtig ingetogen lied dat doet verlangen naar die nieuwe plaat.

Ook de dood is een terugkerend thema vanavond en past wel bij het soms wat duistere geluid dat wordt neergezet. Zoals in het nummer ‘Empty world’ waarin de zelfmoord van de Vlaamse zangeres Yasmin wordt bezongen (“De wereld was leeg na haar vertrek, leeg en lelijk”) of het intense afscheidsliedje ‘After I’m gone’, tevens afsluiter van de set. In de toegift wordt geput uit een ver verleden met het nummer ‘Hot hotter hottest’ uit de begintijd van Zita Swoon. Afsluiter is ‘Blues for Sammy’ van toen Zita Swoon nog Moondog Jr. was. Een prachtig slot van een intens optreden met veel nieuwe liedjes van Zita Swoon.