Gebr. de Nobel moet zorgen voor een spannend, bruisend en muzikaal Leiden

Oud-wethouder cultuur Jan Jaap de Haan: “Muziek is de taal van het hart”

Hedske Vochteloo | Foto's: Jan Louis van den Oever ,

De rode loper ligt uit, de uithangborden van Gebr. de Nobel schijnen als een baken in de verder donkere Marktsteeg. Er vormt zich al een hele rij voor de ingang van het gloednieuwe popcentrum dat deze donderdag 4 december officieel de deuren opent. Er stijgen woorden van goedkeuring op vanuit de rij en een enkeling probeert alvast stiekem naar binnen te gluren.

Binnen krioelen de bezoekers als mieren door elkaar. Elke centimeter van het nieuwe pand wordt bevoeld, besproken en bewonderd. De grote zaal loopt al aardig vol voor de eerste band van de avond. Beans & Fatback opent met hun aanstekelijke Mississippi-blues met een rockrandje. De zevenkoppige band verrast met psychedelische intro’s, snerpende gitaarsolo’s en een opzwepende battle tussen de twee drummers Toon Oomen en Cody Vogel. Het enthousiasme dat de band tijdens het spelen heeft, slaat al gauw over naar de zaal. Wanneer frontman Onno Smit samen met drummer Toon en percussionist Gerhardt losgaat, ontstaat er een psychedelische gumbo van bluesrock en waan je je even in een kroeg met zelfgestookte rum in de Mississippi-delta.
 
Vooraan staat een groepje dames enthousiast te dansen. Ze zijn helemaal afgereisd vanuit Hoogeveen om hun favoriete band te zien. “Wij komen voor Will and the People, maar het is ook altijd leuk om zo’n nieuw poppodium te ontdekken. De zaal voelt heel groot, maar hij is toch intiem. En hij doet lekker futuristisch aan”, zegt Emma van Brouwershaven (22). De dames zijn gewend om ver te reizen voor ‘hun’ bandje. “Bij ons in de buurt is er eigenlijk niet zo veel. Dus gaan we veel naar Hedon in Zwolle. Hedon is ook net verbouwd, maar we zijn erg onder de indruk van de Nobel. Het podium heeft ook precies de goede hoogte. Je hebt echt het gevoel dat je dicht bij de band staat.”
 

Verderop staat Fons Delemarre genietend om zich heen te kijken. De Leidenaar was in de jaren negentig voorzitter van het oude LVC. “Het is gewoon veel en veel te mooi”, grijnst hij. “Ken je de Aalmarktzaal van de Stadsgehoorzaal? Die heeft een voetbalkantine als foyer wanneer je het vergelijkt met de foyer van de Nobel. En het heeft ook een veel chiquere uitstraling dan bijvoorbeeld Het Paard. Het is in feite net zo chique als een schouwburg, maar dan met de allure van een poppodium.”

Met dat laatste is vrijwilligster Rosanne Niericker (24) wel blij. Ze is net klaar met het begeleiden van de artiesten. “In eerste instantie vond ik het gebouw heel nieuw, schoon en strak. Ik was bang dat we de ziel van het oude LVC niet terug zouden krijgen, maar het valt me alleszins mee. Zo zeiden de muzikanten van Beans & Fatback net dat ze kleedkamer één zo gaaf vinden. In principe is dat gewoon een gloednieuwe en strakke kleedkamer, maar we noemen hem niet voor niets de Zangeres Zonder Naam-kamer. We hebben hem huiselijk gemaakt met gehaakte gordijnen en zo.”  Dat Gebr. de Nobel de nieuwste technische snufjes in huis heeft, merkte ook de lichtman van Will and the People. “Hij vertelde net dat hij erg onder de indruk was van onze ‘Grandma’, de nieuwe lichttafel.”
 
Voor de Britse band het podium betreedt, is er nog de officiële opening. Oud wethouder cultuur Jan Jaap de Haan houdt een bevlogen speech over het oude fabriekspand van Gebr. de Nobel. “Lang geleden liepen we hier tussen de dode duiven en de plassen water. De varens groeiden uit de oude muren. Het pand smeekte om wat nieuws. En op deze plek ontstond een droom. Een droom van een spannend, bruisend en muzikaal Leiden. Want muziek is de taal van het hart. Iedereen weet nog precies op welke plaat hij iets voor het eerst heeft gedaan.” Na luid gejuich van de zaal begint het aftellen en wanneer de Haan op de rode knop drukt kan de lichttechnicus van de Nobel laten zien wat hij in huis heeft.
 

Hierna is het dan eindelijk de beurt aan Will Rendle en zijn jongens. Ze trappen af met het hitje ‘Salamander’. Bij het aanstekelijke ‘Propellerhead’ krijgen de goedlachse Britten de zaal aan het springen. Op de gastenlijst van Will and the People staat een bandje dat dolgraag in de Nobel zou willen spelen. Zangeres Marlies Kroon van het Rotterdamse band The Cosmic Carnival speelde ooit één keer in het oude LVC. “Dat had een prima sfeer. Ik herinner me alleen een donker hol. Deze zaal heeft waanzinnig mooi geluid. En het inladen hier is stukken beter geregeld. Bij het oude LVC was dat een hel.” Ze wijst naar een poster die aan de muur hangt. “De line-up ziet er ook super uit. Ik zou sowieso al komen voor Blaudzun en DeWolff. Ook al woon ik in Rotterdam.”

Inmiddels heeft Will and the People de zaal warm gedraaid. Tijdens Lion in the Morning Sun vliegt het bier door de lucht. De geluidstechnicus veegt snel het paneel schoon. Daarna is het een poosje wachten op de rappers van Great Minds. De grote zaal loopt op wat echte fans na leeg en de foyer vol. Er wordt nog lang na geborreld en gekletst.
 
De Leidse Joosje Smit (23) en Noordwijkse Charlotte Keulen (22) zijn net begonnen aan hun rondje. Ze vallen behoorlijk op met hun blauwe haren met strikjes erin en frivole jurkjes. Als oud LVC-bezoekers zijn ze erg nieuwsgierig naar het nieuwe pand. “We doen eerst een rondje en gaan dan pas naar de acts luisteren. In december staat sowieso al het eerste feestje op het programma. Dan heeft Gebr. de Nobel een drum ‘n bass avond. Net als in het oude LVC. We zijn super blij dat ze nog steeds dat soort dingen organiseren.”