Albumrecensie: Piñata - ‘Droppin’ the Candy’

De winter door met zomers debuut

Koen Kleiberg ,

Buiten dat er bij het Scheveningse surfdorp F.A.S.T. volop met planken over golven gegleden wordt, is de gemeenschap ook nog eens goed voor een hoop muzikale creativiteit. Rocksteadyband Splendid draait alweer een hele tijd mee en is inmiddels landelijk bekend, maar sinds 2012 is daar ook Piñata, een zestal dat in korte tijd met zomerse reggaepop al verschillende Haagse podia op zijn kop zette. Nu is er het debuutalbum, getiteld ‘Droppin’ the Candy’.

Piñata wordt in Den Haag nog al eens snel vergeleken met Splendid. Dat is op zich niet zo gek, want beide bands zijn ontstaan uit de Scheveningse surfgemeenschap en beide spelen enigszins dezelfde soort muziek. Toch weet Piñata zich op Droppin’ the Candy duidelijk te onderscheiden. Wat direct opvalt bij de eerste luisterbeurt is dat Piñata op plaat een hele andere flow heeft dan live. Waar de band live zeer opzwepend is en regelmatig kolkende mensenmassa’s laat ontstaan, neemt Piñata op plaat wat gas terug. Relaxter, meer laidback. Minder gericht om een publiek te vermaken, maar meer om gewoon een lekkere mellow sfeer neer te zetten, zo lijkt het wel. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Nummers ‘All I know’ en ‘Piñata’ doen je vrijwel direct verlangen naar een live-optreden van Piñata, maar over het algemeen doet ‘Droppin’ the Candy’ het rustig aan.

Een van de leuke dingen aan Piñata is het grote aantal genres dat in de liedjes van de band terug te vinden is. De meeste nummers op ‘Droppin’ the Candy’ bestaan in de basis uit een combinatie van reggae en pop, maar regelmatig komen er ook invloeden uit de hiphop, rock en latin voorbij. Bij sommige bands zorgt het bewust toevoegen van allerlei ‘extra’ genres voor chaotische, onluisterbare muziek, of wordt het een gimmick, maar dit is bij Piñata gelukkig niet het geval. Komt er bijvoorbeeld een stukje latin langs, dan sluit dit perfect aan op de sfeer die Piñata in de rest van het nummer neerzet. Het voelt niet verplicht, maar natuurlijk aan.

Met een speelduur van bijna 55 minuten is ‘Droppin’ the Candy’ geen plaat om geconcentreerd naar te luisteren. Daarvoor zijn sommige songs iets te lang, of meer van hetzelfde, maar het album is prima geschikt als vrolijke, verfrissende achtergrondmuziek. Zet de plaat op en je haalt gelijk een zomerse sfeer in huis. Het is opvallend dat ‘Droppin’ the Candy’ dan ook juist vlak ná de zomer is uitgebracht. De plaat zal het in de zomer van 2015 ongetwijfeld goed doen op het strand, maar voor nu komen we met ‘Droppin’ the Candy’ ook prima de winter door.

Het nummer 'She's above my head' van Piñata staat nu op de 3voor12 Luisterpaal in de Hollandse Nieuwe 52 compilatie.