Springconcours met De Jeugd Van Tegenwoordig

Gekke boys gaan crowdsurfend naar de bar

Niels van den Bergh | foto's: Remie Stronks ,

De heren van De Jeugd Van Tegenwoordig hebben ruimschoots bewezen dat hun hiphopformule werkt. In aanloop naar de release van het nieuwe album ‘Ja Natúúrlijk!’ gaven ze afgelopen zomer al een spetterend optreden op Lowlands; het is nu tijd voor een nieuwe clubtour. Dat de populariteit van de groep nog lang niet tanende is blijkt wel uit het feit dat het optreden in Paard van Troje op donderdag 19 december in een mum van tijd was uitverkocht.

 Van achter een set lichtbakken die doen denken aan enorme legostenen start Falco Benz de avond met zijn soulvolle en rauwe analoge housemuziek. Dat hij het voorprogramma van De Jeugd verzorgt was te verwachten: dit jaar werkte hij samen met Faberyayo aan het sideproject ‘Coco Tour’. De tracks die we vanavond horen zijn van eigen fabricaat en voornamelijk afkomstig van de EP ‘Clap Machines’. Die titel verwijst kennelijk naar zijn luisteraars want de aanwezigen worden op een chique manier gevraagd om zo machinaal mogelijk mee te klappen: “Dus niet zo soepel!”. Het Haagse publiek lijkt in eerste instantie niet onder de indruk te zijn van zijn elektro beats. De kermissound wekt zo nu en dan de indruk of er elk moment een aankondiging voor een nieuwe ronde met de botsauto’s uit de speakers kan schallen.

Maar naarmate de setlist vordert, en de zaal voller stroomt, ontstaat er een feestelijk sfeertje. Met een redelijk applaus als dank voor de bewezen diensten, verlaat Falco het podium om ruimte te maken voor de hoofdact van de avond.

 Zoals we van De Jeugd Van Tegenwoordig gewend zijn, verschijnen de taalgoochelaars later dan aangekondigd op de bühne. Bas Bron neemt plaats achter de synthesizers om een intro de zaal in te slingeren. Als vervolgens ‘Applaus’ wordt ingestart komen de drie mc’s tevoorschijn. Gehuld in de door Vjèze Fur ontworpen spacey tourkleding, komen in rap tempo ‘Hollereer’, ‘Watskeburt’ en de recente hit ‘Barkie’ voorbij. Was de sfeer al top, dan gaat deze nu óver de top. Knuffelbeer Willie Wartaal zet op slinkse wijze de verhoudingen op scherp tussen de mensen op vloer en de balkons. Zo zorgt hij er voor dat zelfs daar wordt gesprongen. Na een flitsende start en een kledingwissel kakt het optreden halverwege de set in. ‘5 Sterren Abbo’ en ‘Space Koibois’ halen helaas het tempo er uit. Gelukkig weten de heren wel hoe je de boel weer flink op stelten moet zetten.

 Onder aankondiging van Faberyayo (“Vjèze naar de bar, Vjèze naar de bar!”) duiken Fur en Wartaal het publiek in. De eerste is in no time op de plaats van bestemming en ziet lachend toe hoe acht sterke mannen een uiterste poging doen om Willie in de lucht te houden. Als het clubje uiteindelijk compleet is wordt ‘Op Een Sexuele Wijze’ gezongen terwijl ze gedrieën relaxt op de bar zitten. Dit biedt voor de fans de mogelijkheid om snel een selfie met de rappers te schieten. Het contact met het publiek bestaat vanavond voornamelijk uit het vragen om meer te springen en de handjes te laten zien. Met de vraag: “Wie gaat er mee naar Spanje?” begint het slot van een geslaagd optreden. De hits ‘Get Spanish’ en ‘Sterrenstof’ volgen en vanaf het podium laten de frontmannen wederom hun ridicule dansmoves zien.

 Na een korte onderbreking keren de heren terug voor een knallende toegift met twee tracks van ‘Ja Natúúrlijk!’. Met het intro van ‘Gekke Boys’ is voor iedereen meteen duidelijk dat dit avondje springend wordt afgesloten. Nadat het luchtalarm van ‘De Formule’ heeft geklonken en het zweet van de voorhoofden is geveegd nemen de mannen afscheid met een diepe buiging. Noem ze gek of geniaal, feit is dat deze enfants terribles niet meer zijn weg te denken uit de Nederlandse hiphopscene. De excentrieke raps met dubbele bodems en muzikale beats vol disco en funk blijven aanstekelijk en die komen - natúúrlijk - het beste tot hun recht tijdens een live show.