Zaterdagmiddag staan de vier showcases van de Haagse bands gepland in de roemruchte Molotow Club aan de Reeperbahn. Het is spannend voor de bands en de organisatie, want de stad oogt overdag een stuk rustiger dan in de avond. In de kleine club is er op het smalle podium nauwelijks plek voor alle apparatuur, maar de soundchecks verlopen goed. Om tien over twee is het de beurt aan Organisms om af te trappen. De band heeft er zin in, maar oogt ook wat gespannen. En daar is reden toe, de Molotow staat flink vol met publiek dat afgekomen is op de hoekige noiserock van de Haagse band die al een tijd wordt aangevuld met toetsenist Mau Pinna die ook in The Deaf speelt. Het optreden begint stevig en vol energie wordt de set de zaal in geslingerd. Als snel breekt er een snaar van gitarist René van Lien, die we ook kennen van Feverdream, waardoor het geluid ineens een stuk dunner wordt. Zanger gitarist Lenny probeert het gat op te vullen, maar de concentratie lijkt even weg te zijn. Met de gitaar komt het niet meer goed, maar desondanks weet Organisms indruk te maken. Tijdens het laatste nummer gaat het dak er redelijk af en krioelt Lenny op de vloer, op een manier die we nog kennen van zijn tijd bij Spider Rico. De heren geven een prima visitekaartje af.
Weblog Music City The Hague op het Reeperbahn Festival (deel 3)
Haagse delegatie op Duits showcase festival
Van 20 tot en met 22 september vindt in Hamburg het Reeperbahn Festival plaats. Nieuwe acts, boekers en andere belanghebbenden uit de muziekindustrie verzamelen zich jaarlijks op dit steeds groter wordende showcase festival. Dit jaar is Music City The Hague goed vertegenwoordigd met een flinke delegatie waaronder de bands Di-rect, Woot, Organisms en Bombay Show Pig. Rob Vondracek, directeur van het Haags Pop Centrum, houdt voor 3voor12 Den Haag een weblog bij. Lees hier het derde en laatste deel.
En dan is de afsluiter Di-rect rond half zes aan de beurt. In de kleine Molotow staan veel belangstellenden samengepakt. Men probeert een plekje vooraan te krijgen en bij de deur wordt flink geduwd. Di-rect speelt alsof ze in een grote zaal spelen. De energie en het plezier knallen met een meer dan stevig volume het publiek in. De Molotow is een eitje voor Di-rect. Zanger Marcel gaat aan het eind van de korte set hoog achter de drummer op het raamportaal staan en overziet het publiek met een grote glimlach. En daar is alle reden toe. Unaniem wordt er waardering voor Di-rect uitgesproken. De band is echt klaar voor expansie richting het Europese continent en daarbuiten. Wellicht dat de showcases op Reeperbahn 2012 hieraan kunnen bijdragen. Er zijn volgens het management van de Haagse band hele goede contacten gelegd en is er serieuze aandacht van onder meer Universal. De Haagse showcases zitten erop en de conclusie mag zijn dat de Haagse inbreng in het kader van Music City The Hague op Reeperbahn 2012 succesvol is. We zijn allemaal erg benieuwd wat de uiteindelijke spin-off zal zijn.
De zaterdagnacht op de Reeperbahn is memorabel. Wat een drukte, wat een gekte, wat een herrie en wat een gezellige dronken zooi op straat. Alles loopt door elkaar heen, dragqueens, hoeren en sloeren, discogangers en festivalbezoekers. En door al het feestgedruis dat zich afspeelt langs en rond de Reeperbahn staan vele optredens gepland. Wij worden verwend met een geweldige show van John Spencers Blues Explosion in Die GroBe Freiheit. Daarna checken we het knetterharde hardcore gezelschap Gallows en de indrukwekkende psychedelica van de Californische band Sleepy Sun. Vooral die laatste band maakt een verpletterende indruk. In een zaal vol oude ornamenten, met een grote spiegelbol aan het plafond, wordt je meegenomen in de muzikale trip van deze opkomende gitaarband. Een mooie afsluiter van drie dagen Reeperbahn. De volgende dag vertrekt de bus vroeg richting Den Haag. Met muzikanten en delegates die een geweldige tijd op het Reeperbahn festival hebben gehad.