Topless blaast italo nieuw leven in

Googelen naar clubs in St. Tropez

Frank Veldkamp en Willemijn de Koning ,

Het Haagse Italoduo Topless is in deze koude wintermaand één van de 3voor12 Den Haag-selecteert acts. Met een eigentijdse invulling van de Italiaanse discovariant uit de jaren tachtig doen ze het goed in kringen van Italoliefhebbers in binnen- en buitenland. We nodigden de heren uit voor een gesprek in ons redactiepenthouse.

Paja Arsenovic en Cris Kühlen ontmoeten elkaar twaalf jaar geleden in de breakdancescene. “De muziek waar we op dansten vonden we zo tof dat we het zelf zijn gaan maken”, vertelt Paja, de zanger van het tweetal die eerder werkte met Kernkoppen en Haagse Bluf. Cris: “Ik heb als gitarist in een metalbandje gezeten en daarna in een rockbandje met Paja, maar dat duurde maar een maand. Vanuit het breakdancen hebben we een associatie gekregen met uptempo hiphop en freestyle, Shanon’s ‘Let The Music Play’, dat soort muziek. Tijdens jamsessies hebben we de synths erbij gepakt en ben ik me meer gaan verdiepen in toetsen. Op een middag bedachten we dat we dit soort muziek wilde gaan maken. Beetje italo, beetje eighties getint.” De naam Topless was snel bedacht: “We zaten met namen als Walkman en Beat Beat, maar we moesten iets hebben wat niet te toppen is. Het moest sexy zijn en een beetje humor hebben. Dat werd toen Topless.”

Paja heeft een baan en Cris is freelance grafisch vormgever. Al hun vrije tijd besteden ze aan Topless. Cris: “We gooien over en weer schetsen naar elkaar toe. Paja komt bijvoorbeeld met een megasolide beat of variant op iets wat we al eerder maakten. Dat vul ik dan weer aan en zo groeit het”. Voor de teksten put Cris uit alledaagse zaken: “We zijn muzikaal aan het terugblikken naar vroeger, maar je moet iets vertellen wat ook nu nog gebeurd. En dan kom je uit bij meisjes, liefde, dingen die we meegemaakt hebben. Behalve dan ‘St. Tropez’, daar zijn we nooit geweest. Op een gegeven moment noem ik twee clubs, daar heb ik voor moeten Googelen.”

DI-RECT

Een eerste ep met vijf nummers staat inmiddels op Soundcloud. “De nummers zijn niet meer te downloaden omdat ze in januari uit gaan komen via Instant Replay, zowel digitaal als in fysieke vorm op cd. Dezelfde vijf tracks, maar ze zijn wat geupgrade qua mix en mastering.” Bas van Wageningen van de Basement Studio’s en DI-RECT is bij dit proces betrokken. Cris: “Die gozer is van goud gemaakt. Hij bood aan voor de release de tracks een beetje op te poetsen. We hebben met hem de puntjes op de i gezet. Hij was laatst op 3FM en zei tegen Giel ‘Ik ga straks weer naar huis want ik ben bezig met Topless’. Ik wordt ‘s ochtends wakker en zie tweets over dat we op 3FM genoemd zijn.” Paja: “We krijgen goede support vanuit Di-RECT, dat is supermotiverend. Het is goed om te zien dat mensen met hele verschillende achtergronden op de een of andere manier ons een warm hart toedragen. Jamie Westland heeft aangeboden naar de drumlines en beatprogramming te kijken. Dat is een bloedgoeie drummer die er echt verstand van heeft!”

Wild Boys

De oorsprong van de muziek van Topless ligt in de jaren tachtig. Cris: “Ik ben geboren in 1981. Wat ik nog ken is ‘Wild Boys’ van Duran Duran, ik verstopte me bij mijn oma als die video op tv kwam. Spandau Ballet kreeg ik nog mee en mijn eeste paar Allstars heb ik met spuitbussen gesloopt op de video van ‘Love and Pride’ and King”. Paya: “Alles wat we horen klinkt zo vertrouwd. Al die door Arthur Baker geproduceerde hits, dat is de soundtrack van onze jeugd”. De lokale zender Radio Stad Den Haag speelt in die tijd een grote rol in de doorbraak van italo in Den Haag en de rest van Nederland. Paja: “Ik heb dat alleen meegekregen omdat ik een baantje had als bijrijder bij een meubelbedrijf. De chauffeur was een actieve italofan en die heeft me een hele zak vol cassettebandjes gegeven een keer. Hij vertelde me over de feesten waar hij was geweest. Den Haag was het epicentrum van de italo buiten Italië.”

Hoe wordt Topless ontvangen? “We krijgen veel respons via Facebook en italoliefhebbers voegen ons toe aan hun speellijsten. Mensen die obscure b-kantjes delen met elkaar, hoe valser gezongen hoe beter. Het is gewoon een cult. We proberen er wel een eigen draai aan te geven om het ook dansbaar en luisterbaar voor deze tijd te maken. Wat vroeger gemaakt werd klinkt heel dun.” Cris vertelt over de video bij ‘Say You Love Me’, die is gemaakt door een fan uit Nashville, Tennessee: “Ik kreeg een tweet binnen van een meisje, Sarah Potts, die zei dat ze onze muziek tof vond en een video had gemaakt. Ik kwam niet meer bij: een meisje met een blonde snor en pruik playbackt dat hele nummer in een bowlingcentrum. En niet met een iPhone opgenomen, maar met een echte camera. Hele castinglijst erbij, personages, visagie... die clip heeft meer views dan het nummer wat we zelf op YouTube gezet hebben. Dat is mindblowing.”

De komende tijd besteed Topless aan het maken en verder uitwerken van nieuwe nummers. Ze zijn gevraagd een remix te maken voor een andere band. “We vinden het een eer, maar we moeten daar nee te tegen zeggen. We streven ernaar samen lekker veel muziek te maken. We bieden onszelf ook niet echt aan als act, maar het woord is uit en mensen vragen ons.”