Zondag 31 januari vond in het Paard van Troje de derde editie van Check MO plaats. Het festival, geïnitieerd door presentatrice Paula Udondek, draait om het combineren van acts met verschillende muzikale en etnische achtergronden. MO staat dan ook voor Muzikale Ontmoetingen.
In totaal zijn acht acts geselecteerd om aan deze editie deel te nemen en de organisatie heeft de combinaties bepaald. Twee acts spelen ieder een eigen nummer in hun eigen vertrouwde stijl en vervolgens wordt een speciaal voor Check MO geschreven nummer ten gehore gebracht waarin de stijlen en muzikanten van beide acts bij elkaar komen. Het levert bijzondere en verrassende combinaties op, waaruit blijkt dat cross-over musiceren meer kan opleveren dan de som der delen. Voorafgaand aan de finale van Check MO zijn promotie filmpjes gemaakt waarin de verschillende acts zichzelf voorstellen (bekijk ze hier).
De op papier meest voor de hand liggende combinatie is die van metalband 27 Ways To Win met hiphopduo Exact. Rap-metal is, na pionierswerk van Aerosmith met Run DMC en van Nederlandse bodem Osdorp Posse met Nembrionic Hammerdeath, een gevestigd genre geworden. De manier waarop de beide acts het op Check MO aanpakken is echter zeker onderscheidend. ‘Zonder pardon’ wordt als een mash-up gebracht, waarbij de muziek van 27 Ways To Win onder een rap van Exact is gezet. In het jury rapport wordt opgemerkt dat de acts zich er op deze manier iets te makkelijk vanaf maken, maar op het podium vliegen de vonken er vanaf. De rappers gedragen zich al headbangend als echte rockers en de zanger van 27 Ways To Win rapt en zingt -in het Nederlands- al hiphoppend over het podium.
Singer-songwriter Daniel Sensit en pop/jazz band November’s Dream imponeren beide vooral met hun eigen nummers. Sensit overtuigt met een krachtig nummer waarbij hij zichzelf begeleid op gitaar en November’s Dream is gezegend met de prachtige zangstem van zangeres Liesbeth. De band speelt een bijzonder gearrangeerd nummer waarin drums, bas en elektrische piano goed tot hun recht komen. ‘King of right’, het nummer dat ze samen ten gehore brengen, mist het doordachte arrangement van November’s Dream en de kracht van de eenvoud van Sensit. Getuige de sterke eigen nummers hebben ze elkaar helemaal niet nodig, maar als gelegenheidsformatie komt het prima over.
Als het aantal omhoog gehouden camera’s en mobieltjes bepalend zou zijn voor de uitslag, was Check MO overtuigend gewonnen door smooth reggae diva Mischu Laikah. Samen met haar band en twee achtergrondzangeressen weet ze in no-time de temperatuur in het Paard van Troje enkele graden omhoog te spelen. Een combinatie van de vocalen van Laikah met de lome chill beats van D-Felic lijkt op voorhand een inkoppertje, maar ze kiezen niet voor de makkelijkste weg. D-Felic heeft tijdens zijn solo nummer te kampen met technische problemen (overstuurde zangsamples en een tempoversnelling die net iets te opvallend is) maar komt uiteindelijk uit bij ‘Mission’, het resultaat van de samenwerking. In eerste instantie schuren de elektronische geluiden nog wat met de stevige funky beats van Mischu’s ritmesectie, maar na de break valt alles op zijn plaats en freaken Mischu en D-Felic er lekker op los.
Uiteindelijk kiezen jury en publiek de combinatie van rockband No Comment met R&B zangeres April Darby als winnaar. Het is de meest veilige keuze voor een zo breed mogelijk publiek. ‘So much better’ is zeker niet het sterkste liedje van de avond, maar gezien het concept van Check MO en de goede samensmelting van stijlen en uitvoering, een terechte winnaar. De jury prijst de “opvallend mooie blend en de goede presentatie”. Zangeres April Darby is na afloop meer dan verrast: “Ik wist niet eens dat het een contest was, ik vond het gewoon heel leuk om hier te spelen. Maar ik ben uiteraard wel heel blij!”, vertelt ze aan 3VOOR12 Den Haag. Naast een professionele fotoserie mogen de winnaars ook optreden bij Stork on Air en op het 5 Mei Festival. Of het daarbij blijft weet April nog niet: “Het klikte erg goed met No Comment, dus misschien doen we nog wel meer samen in de toekomst.”