Na alle ophef van de afgelopen weken, met de arrestatie van festivaldirecteur Olof van Winden als uiterste, was het dit weekend dan tijd voor waar het uiteindelijk om draait; het festival zelf. 3VOOR12 Den Haag liet zich verrassen, verbazen en meeslepen met TodaysArt waar overal het thema conflict in terug te vinden was. Lees hier het verslag van de eerste dag ontdekken.
In navolging op de controversiële reclamestunt, zijn er ook op de eerste festivaldag van TodaysArt veel ludieke acties te bekennen die vorm geven aan het thema conflict. Ze zijn veel minder schokkend maar ook nu worden de bezoekers veelvuldig geconfronteerd met strijd, confrontatie en conflict. Zo worden er al in het begin van de avond roze ballonnen uitgedeeld waar een frustratiekaart, compleet met punaise aan vast zit. Massaal zouden deze ballonnen, niet veel later, samen met de opgeschreven frustraties kapot geprikt worden. De vele kleine plastic soldaatjes met blauwhelmen en geweren vormen een kleine oorlogsinvasie over het gehele festivalterrein. Ze zijn overal te vinden.
Wie zich voor even wil onttrekken aan de constante strijd, kan zijn toevlucht zoeken in de Nieuwe Kerk aan het Spui. Daar staan zo rond een uur of half tien twee Servische pianovirtuozen op het programma die beiden afkomstig zijn uit, hoe kan het ook anders, conflictgebied Belgrado, de enige Europese stad die in de twintigste eeuw tot vijf maal toe gebombardeerd is. Het optreden is daarom alleen al een mooie aanvulling op het debat ‘The Peculiar Case of a Conflct’, gehost door Vladimir Arsenijevic, eveneens afkomstig uit Belgrado. De twee pianisten spelen elk op een vleugel die in weerskanten van elkaar op het podium staan. De twee lijken elkaar tot het uiterste te bespelen. De een vraagt, de ander reageert, antwoord of vult aan. Vol overgave spelen ze klassieke, maar ook moderne composities van zichzelf en van andere gerenommeerde componisten. In de centrale zaal luiden veelal dissonante tonen en ingewikkelde muzikale structuren die weliswaar moeilijk te volgen zijn, maar wel een ontspannen sfeer weten te veroorzaken.
Ook in het Theater aan het Spui staat heel wat moois op het programma. Voor diegene die deze acts wil zien, is een scherpe planmatige geest een vereiste. Alle kaartjes dienen namelijk drie kwartier van te voren bij de kassa opgehaald te worden. Wie vervolgens vijf minuten na aanvang van de show zich bij de desbetreffende zaal meldt, heeft een teleurstelling te verduren. Een theater blijft een theater en daar kan een voorstelling niet gestoord worden door laatkomers. Helaas lopen de meeste optredens op deze wijze liefhebbers mis die er graag bij hadden willen zijn, maar die door een matig gevoel van tijdsbesef hun heil elders moeten zoeken.