Een feestelijke dag voor Beatstad, dat dit jaar voor de vijfde keer werd gehouden op het Haagse Malieveld. Met optredens van Rigby, Miss Montreal, Alain Clark, Stereo, VanVelzen en hoofdact Keane waren er dit jaar meer acts dan ooit. Toch werd het festival met 30.000 bezoekers dit jaar veel minder bezocht dan voorgaande jaren. Waarschijnlijk omdat de verschillende bands, op Keane na, al heel vaak te zien zijn geweest de laatste tijd. Ondanks dat werd het toch een mooie festivaldag met Keane als waardige afsluiter.
Het festival begint met de band Rigby. Deze popband bestaat nog niet zo lang, maar is al razend populair. De formatie is de nieuwe huisband van De Wereld Draait Door en met het uitbrengen van hun nieuwe single ‘One song’ op 11 september, hebben ze heel wat om naar uit te kijken. Vandaag op Beatstad is ook meteen duidelijk waarom het zo goed gaat met de band. Pakkende songs met goede teksten en het publiek geniet en zingt lekker mee. De bandleden van Rigby zijn stuk voor stuk goede muzikanten, maar de nummers zitten soms nog wel wat simpel in elkaar. Door de pakkende refreinen kun je de nummers vaak meezingen, ook al heb je ze nog nooit eerder gehoord. Ook de nieuwe single wordt gespeeld en je merkt aan het publiek dat ze al behoorlijk warm lopen voor de heren van Rigby. Ze weten het publiek goed mee te slepen en er een leuke show van te maken. (AH)
Terwijl de avond aanbreekt is het tijd voor Miss Montreal, ook een regelmatige gast bij De Wereld Draait Door. Het zit frotndame Sanne Hans niet mee vanavond , ze staat namelijk doodziek op het podium. Hierdoor zijn er ook heel wat valse noten te ontdekken tijdens het optreden. Sanne zelf maakt er gewoon een grapje van. “Ik vind dat ik er nog best proper uitzie voor iemand die constant moet overgeven” en “Sorry, ik moet even mijn gitaar stemmen, maar ik ben zo verkouden dat ik niet eens hoor of ik vals zing of speel, dus wat maakt het ook allemaal uit?!” Ze kletst met het publiek alsof ze in een kleine kroeg speelt, waardoor het extra leuk is om een optreden van Miss Montreal bij te wonen. Het publiek springt, danst, zingt en geniet met volle teugen. Ook de cover ‘Perfect’ van Fairground Attraction slaat goed aan. De set wordt afgesloten met een lekker bluesnummer met daarin een fijne drumsolo. De nieuwe single komt er aan en op 10 september speelt de band in het voorprogramma van Coldplay in het Goffertpark, dus dat komt helemaal goed met deze band. (AH)
Inmiddels is het al flink donker geworden op het Malieveld als Alain Clark zijn opwachting maakt. De soulzanger timmert inmiddels ook internationaal aardig aan de weg met optredens in Engeland en Italië en als voorprogramma van acts als Lenny Kravitz en Simply Red. Opvallend aan het optreden is dat er ook veel gebruik wordt gemaakt van Afrikaanse en blaasinstrumenten, waardoor je meer een big band idee krijgt. Ook de vader van Alain is er vandaag bij om het nummer ‘Father and son’ te vertolken. Hoewel bijvoorbeeld Miss Montreal door haar contact met het publiek wel wat dichterbij staat, weet Alain Clark er toch een leuke show van te maken. Grootste kritiekpunt is wel dat het soms wat gemaakt en geregisseerd over komt. Je hebt zelfs soms bijna het idee meer naar een musical dan een concert te kijken. Het mag allemaal wat minder gelikt. (AH)
Stereo, afkomstig uit het programma Rock Nation, mag zich als vierde op het podium van Beatstad begeven. Zangeres Astrid laat het publiek meteen weten daar heel erg blij mee te zijn. Met het album ‘Monogamy’ heeft de band een set om 45 minuten mee te vullen. De eerste single ‘Unexpected’ komt verbazend snel aan bod. Er wordt ook weer een cover gespeeld. Dit maal is dat ‘Jump’ van Madonna. Een leuke uitvoering, maar niet een echte verrijking aan de setlijst. De band laat wel zien steeds beter op elkaar te zijn ingespeeld. Ondanks dat blijf het toch wat een ‘one-woman-show’ met Astrid als middelpunt van alle aandacht. (SK)
Als Roel van Velzen, gekleed in het zwart, het podium op komt lopen, is het gegil verbazingwekkend hard. Hij neemt niet meteen plek achter de piano, maar start zijn show op gitaar om meteen te knallen. Naarmate de show vordert, valt op hoeveel hits VanVelzen al op zijn naam heeft staan. ‘Burn’, ’Baby get higher’ en ‘When summer ends’, allemaal komen ze voorbij. Met een strakke band, alle leden gekleed in het wit, wordt het een hele goede en uiterst entertainende show. Roel laat het publiek tot slot nog even een dansje instuderen, maar door gebrek aan ruimte op het veld komt dat niet echt uit de verf. VanVelzen laat zien een echte entertainer te zijn, die ook nog eens een dijk van een stem heeft. (SK)
De afsluiter vanavond is niemand minder dan Keane. Als de set nog in opbouw is, is de spanning al voelbaar. Hier heeft iedereen op gewacht. Als na 20 minuten wachten de mannen opkomen, barst het publiek los om vervolgens dit geluidsniveau de hele avond aan te houden. Opener ‘The lovers are losing’ wordt ingezet met Tom Chaplin achter de microfoon en een gitaar om zijn nek. Vanaf het begin zit het tempo er goed in en speelt de band uitermate strak. En wat een setlist wordt er gespeeld! Nieuwe hits als ‘Spiralling’ en ‘Perfect symmetrie’ worden afgewisseld met oude hits als ‘Crystal ball’ en ‘Is it any wonder’. Ook albumtracks als het prachtige ‘You don’t see mee’ en een akoestische versie van ‘Your eyes open’ komen langs en laat zien wat een talent en hits de band in huis heeft. Zanger Tom is een en al energie, over het podium rennend weet hij elke toeschouwer goed bij het optreden te betrekken. Regelmatig stopt hij even om te genieten van het publiek en de herrie die ze maken. De band geniet zichtbaar van het optreden en laten dat ook duidelijk aan het publiek merken door de fans steeds weer te bedanken. Met ‘Bedshaped’ komt de show van ruim een uur tot zijn eind. “We would love to play for you lovely people of The Hague forever!”, aldus Tom. Als dat eens zou kunnen! Wat een topband en wat een geweldige liveshow! (SK)